Smälta däck?

• Thread starter Thread starter LJB
  • Start date Start date

LJB

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2008
Hoj
1993, Yamaha YZF750R
Tja, jag har inte så bra koll på hur däcken ska se ut vid normalt slitage, så frågan lyder: är dessa däck farliga att köra vidare på? Det ser inte så normalt ut... Tänkte dessutom köra bana igen. De typ smälte (?) senast och bildade klumpar på sidorna. Klumparna har nötts (och slitits) loss sedan dess. Det är Metzeler Roadtec Z6:or.

Ok, eller bara att byta innan nästa bandag? Jag kör ju inte ens fort, även om jag försöker :tungan

/Jonas

Bifogat

• bakdäck.jpg
    bakdäck.jpg
    43.6 KB · Visningar: 144
  • framdäck.jpg
    framdäck.jpg
    60.9 KB · Visningar: 124
så där såg de ut liite på mitt framdäck innan jag bytte.. Tror de har att göra med hur mkt man lägger ner den

Helt normalt slitage. Det är bara å köra.

det där är bara ett tecken på att gummit har förskjutits och ruggats av värmen...
ingen fara med det där däcket!
det hänger nog med ett tag till.

Kanon, tackar för svaren allihopa!
Och självklart har jag tänkt byta till något lite sportigare, men de satt ju på när jag köpte hojen, nästan nya. Tänkte köra tills de tar slut först bara, snål som man är :)

ojdå!

En viktig detalj & tanke - Metzeler Z6 är inte på något sätt avsätt för att användas vid bankörning - inget som du funderat över!! :pannkyss

Snygg passning Fürsten, till en som verkar vara relativt ny hojåkare! Du är både ödmjuk och en sann pedagog!:näsblod
haha
/T

Haha, jag tar inte illa upp så lätt, åtminstone om jag vet att jag sparat pengar på mitt "val" :D.
Hade planerat att byta rätt snart hos Fahrer här på forumet, men han drog på semester, så jag missade chansen med en dag ungefär. Byter när han kommer tillbaka istället.
Är ändå inte så snabb att jag behöver klistersulor än!

Har inte åkt än men på gång att packa väskorna idag och sen sticker jag imorgon :hej

Du ska inte vara orolig över dina Z6:or, riktigt bra däck de där och de fungerar fint så länge du inte kör i röd (snabb) grupp på bana :tummenupp

Back