Smäller vid växling

Spanarn

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Hoj
Fireblade -96
Hejsan, jag har ett litet problem med min Kawasaki zx6r-97, när jag drar ut den lite på 1:ans växel och växlar till 2:an smäller det i växellådan. Det gör inte det varje gång men ibland. Det låter ju inte jättetrevligt precis. Tacksam om någon kan ge svar på vad detta kan vara

Har du tänkt på vid vilket varvtal du växlar? Är det så att varvtalet är mycket lägre när du lägger i växeln än när du sedan släppt upp kopplingen kommer det att smälla lite i växellådan. Det är helt naturligt. Försök växla innan varvtalet sjunker så kommer det att smälla mycket mindre. :tummenupp

fastwheeler skrev:
Försök växla innan varvtalet sjunker så kommer det att smälla mycket mindre. :tummenupp

Eller så ger man lite gas precis när man växlar. Det brukar ialla fall jag göra när jag växlar ner till 1an från 2an annars låter det inget vidare om lådan.

Vastrix skrev:
Eller så ger man lite gas precis när man växlar. Det brukar ialla fall jag göra när jag växlar ner till 1an från 2an annars låter det inget vidare om lådan.

Japps, när man växlar ner måste man nästan "mellan gasa", annars kan det låta för [censur]. + man kan motorbromsa mycket bättre då. Men när man växlar upp ska man inte behöva göra det, bara man är nog snabbt på stickan. Eller så kan man ju skita i att koppla alls :) går ju bra det med :crash

Ner till ettan går man endast då man står i princip still om du frågar mig, och det brukar väldigt sällan klonka något direkt.
Växla uppåt går fint utan koppling bara slå av på gas pilla i växeln och gasa på. Handlar bara om lite timeing.

//Fredda

Förutsätter att vi talar om att växla upp...

Instämmer med ovan, försök att växla med lite "entusiasm" alltså, växla fort. När man ligger och finkör i sta´n och små-åker, brukar man både köra och växla i ett lugnt tempo, men om man växlar snabbt, hinner inte varvet gå bed så mycket.

...Testa det! :tummenupp

Alltid lättare att skoj köra, man är mer uppmärksam då också.
Dagens tips.

Kör fort och hårt.

Men försiktigt.

Och det finns egentligen ingen riktigt bra anledning till att inte använda kopplingen, mer än att man har dålig känsla och missar varvtalen hela tiden ;) hehe

//Fredda

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...