Smäller vid gasavslag ??!!

Hurgan

Donald Ducce...!!??
Gick med
10 Jul 2003
Ort
Göteborg/Mölndal
Hoj
FJ 1100 -94 :o),Volvo s60 D5 ,Downhill moddad Crecent
Jag har en 640-04 med KTM preformance slipon (monterat av Bike trollhättan)

När jag släpper på rullern låter det som en EPA traktor,smäller och skjuter som fan !! Ska det vara så ? Kan man göra något åt det isf?
 
Hurgan skrev:
Jag har en 640-04 med KTM preformance slipon (monterat av Bike trollhättan)

När jag släpper på rullern låter det som en EPA traktor,smäller och skjuter som fan !! Ska det vara så ? Kan man göra något åt det isf?

Avgassmällar är manligt! :rock
 
Jo...i 10 minuter !!
Sen é de bara pinsamt,folk tror ju att det är något fel på skiten...juh
 
Hurgan skrev:
Jag har en 640-04 med KTM preformance slipon (monterat av Bike trollhättan)

När jag släpper på rullern låter det som en EPA traktor,smäller och skjuter som fan !! Ska det vara så ? Kan man göra något åt det isf?
Beror på en eller en kombination av två saker, bestyckning/blandskruv och/eller otätt avgassystem.

En första fix/test är att skruva ut blandskruven en aning och se om det försvinner. Ta det försiktigt dock, det är smådelar av varv vi pratar om.

.
 
Med CV-förgasare är avgassmällar oundvikligt - om förgasarna ska vara rätt justerade. Dvs rätt justerade CV-förgasare gör att det smäller vid gasavslag. Design-feature.

Förgasare UTAN trottelmembran, typ flatslides, ska inte smälla vid gasavslag. Flottörnivå och luftskruv fixar sånt.
 
andersbrink skrev:
Med CV-förgasare är avgassmällar oundvikligt - om förgasarna ska vara rätt justerade. Dvs rätt justerade CV-förgasare gör att det smäller vid gasavslag. Design-feature.

Förgasare UTAN trottelmembran, typ flatslides, ska inte smälla vid gasavslag. Flottörnivå och luftskruv fixar sånt.
Se vad man får lära sig :tummenupp Jag hade ju monterat en TMR40 på min Duke då jag hade motsvarande problem så..... Dålig ursäkt men.....

Men, vad är det som gör att en vakumfugge beter sig så ? Vad är det som händer och varför går det inte att åtgärda ?

//Nicke Nyfiken

.
 
Jag bytte luftmunstycke till 1.1 istället för original 1.2 och
hojen går bättre och smäller nästan inget.
 
Men det sitter väl inte orginal efter att ljuddämparen är bytt??
 
Det är inte så vanligt att luftmunstycket blir bytt.Dom flesta verkar
nöja sig med att byta huvudmunstycke.
 
Staffan skrev:
Jag bytte luftmunstycke till 1.1 istället för original 1.2 och
hojen går bättre och smäller nästan inget.

Hur ser dina ventiler ut, rena och snygga eller svarta och koksade? Vad har du för Lamda vid körning i 90 km/h?
 
Andersbrink, ventilerna är rena och fina tack vare att jag
inte har så stort huvudmunstycke som många brukar ha.
Har ej kollat lambdavärde men hojen går mycket jämnt
och fint och svarar mycket bra på gaspådrag.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top