Smäller och lever fan på högfart (fullgas) Triumph Thruxton Bygge

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Skumma motorproblem på trajan..!
Under de senaste turerna jag har tagit har hojen börjat gå sämre och sämre på fullgas.
Under gårdagtens tur gick hojen på ren svenska skit. Vid fullgas när motorvarvet närmar sig 6500-7000 börjar motorn spotta och fräsa, tappa och och ibland smälla. Den har även blivit mer svårstartad och grinig.

Medicin 1: Bytte tändstift = ingen skillnad
Medicin 2: Då jag såg att stiften antydde att hojen gått snålt bytte jag huvudmunstycke från ett 140 till ett 145, samt höjde nålen med 1 shimsbricka = ingen skillnad

Har även kollat efter avgasläckage, status på insugsgummin etc utan att hitta några fel.
Problemet började uppdaga sig efter ett tidigare fel jag hade med en kabel som kommit i kläm och utlöste huvudsäkringarna ideligen. Tog ett tag innan jag hittade kabeln, men nu är problemet löst.

Justerade ventilspel samt rev bort luftburk i vintras. Fuggarna bestyckades inte om efter operationen, men då den gick aningen fett innan torde detta inte vara boven.

Vad tusan kan vara fel?
Sen jag byggde hojen i vintras har jag kört i runda släng 300 mil innan problemen började.

Vad använder du för luftfilter?

Edit:läst noggrannare. Du har visst tagit bort luftburken. Jag tror att det beror på det.

Edit: Jaha, den har gått bra innan. Ja då vet jag inte. Ursäkta svaret=)

Last edited:
Sitter DNA filter (pods) direkt på fuggarna idag. Satt KN filter i boxen tidigare. När jag monterade KN filtret sist körde jag med min Wideband Commander för att hitta rätt luft/bränsle blandning. Lät den dock ligga något åt det feta hållet då jag visste att jag skulle montera pods. Hojen har som sagt funkar skitbra i 300 mil sedan luftboxen slets bort, men sedan någon vecka började problemen på allvar.
Har som sagt höjt nålen och monterat större högfartsmunstycke idag, men det blev ingen skillnad.

Fuggarna är original Keihin 39:or, vakuumfuggar.

Hur är det med bränsleförsörjningen, filter, vacuum i tanken, klämda slangar...

Ring å snacka med Mattias på Motorbolaget i LKPG han har trimmat flrtalet såna & kan nog kanske ha nån bra ide. Annars så låter det ju som om den går snålt men det borde den ju inte bara börja med sådär. Flotörnivån kanske är låg så att den inte hinner få soppa när du gasar mycket, men snack med han.

Tack för tipset boys! Det märkliga är ju att den helt plötsligt har fått dessa syndrom. Installerade min Wideband Commander igen. Tog en snabb provtur, men eftersom jag inte hann installera belysningen till mätarhuset såg jag knappt ett skit. Vid fullgas naggar den uppåt luft/bränslevärde på 13,5 så nog går den lite snålt, men inte extremt mycket. När hojen bluddrar och går så pass illa brukar ju värdet skjuta i höjden uppåt 15, men inte sånna tendenser fanns. Har iofs inte kollat flottörnivån, men det är inte omöjligt. Kollat alla slangar, men inte hittat något problem. Även testat att vrida till reserven för att elliminera problem med filtret i tanken, men ingen skillnad.

Börjar undrar om det kan röra sig om ventilproblem, eftersom den gått snålt ett tag, men då borde den ju fasiken påvisa problem över hela registret, inte bara på topp?

Jajemen :) Har funkat perfekt sedan hon sattes ihop igen efter vinterns ombyggnadsprojekt i dryga 300 mil. Problemet började komma krypandes för ca 1 vecka sedan. Jag var bergis på att det var skit i fuggarna, eller dåliga tändstift, men det har jag uteslutigt.

Har blivit tipsad om att tändspolarna på dessa hojar kan säga upp sig, men det är märkligt att problemet bara komma på höga varvtal vid fullgas.

Jajemen :) Har funkat perfekt sedan hon sattes ihop igen efter vinterns ombyggnadsprojekt i dryga 300 mil. Problemet började komma krypandes för ca 1 vecka sedan. Jag var bergis på att det var skit i fuggarna, eller dåliga tändstift, men det har jag uteslutigt.

Har blivit tipsad om att tändspolarna på dessa hojar kan säga upp sig, men det är märkligt att problemet bara komma på höga varvtal vid fullgas.

soppa kran soppa filter skit i förgasare .vatten pälor i förgasare !!!

vet du om det bara den ena cylindern så växla tändspolarna så får di se om problemet följer med !!!!

Last edited:
Tack för tipset Micke!

Jag rev förgasarna och rengjorde allt igår, hittade ingenting. Kan tyvärr inte skifta spolarna då det är en och samma. Flyttar jag bara tändkablarna börjar spännande saker hända. God tanke iaf!

Batterikablar/polerna ok?
Har du kollat att kablarna är fastdragna vid polerna?
Finns exempel på batterier med så mjukt bly i batteripolerna så det med tiden när blyet "flyter" så blir det glapp mellan kabel och batteripol. På en Suzuki GSX-R 1000 var symptomet att vid ca 10000RPM och fullgas dog motorn och vid felsökning yttrade det sig som koden för insprutningsfel. Det var alltså inga problem att starta hojen eller köra den. Verkade som "glappkontakten" kanske märktes pga vibrationer vid det varvtal när motorn dog. Ett typiskt symptom på mjukt bly är att det kan vara "svårt" få ner skruven i batteripolen och ta ur den. Hålet verkar litet. Man måste skruva ur skruven ur polen. Inget glapp skruv / hål.

Kolla ventilspel igen?
Kan du mäta upp tändspolen?
Plocka ner förgasarna och rengör.
Byt eller plocka bort bränslefilter.
Öppna tanklocket vid fullgas och prova.
Hur ligger dina bränsleslangar?
Byt eller rengör luftfilter.
Prova med ett annat typ av stift (värmetal osv).

Jag har både en ecu och spole liggande om det skulle behövas. Ecun har en moddad tändkurva.

Tack för tipsen!

Batteriet är nytt (sedan 2 månader) och har bra laddning. Jordkablar och + kablar ser ut att vara i bra skick och glappar inte, men jag kollar igen för att vara säker :)

Testade faktiskt att göra som du sa och lätta på tanklocket då jag misstänkte problem med tryck, men ingen skillnad. Soppa filter har jag bara i kranen på tanken, men jag skall kolla det igen för att vara säker. Slangarna ligger korrekt och inget är i kläm vad jag kan se. Filtren är nästan nyrengjorda, men jag gör rent dem igen för att vara säker. De stiften som satt i tidigare var fel enligt Peter på Raceway, men nu sitter nya fräscha stift i.

Kanon erich! Kommer jag ingenvart med det jag kollar nu så hör jag av mig ang. ecu och spole :)

Min gissning är att tändningen spökar.
Vid hög last är cylindertrycket högre och det kan behövas lite extra kräm för att få gaserna att tändas till.
Kolla tändningskomponenterna.
Tändkablar, tändhattar, tändspolar, ända ner till batteri och att generatorn laddar som den skall.
Kan ju även vara såna saker som glapp i tändningslåset som inte visar sig förens vibrationerna kommer på höga varv.

Kanske verkar som långskott, men värt en titt.

Will do!
Fram med multimeten ikväll med andra ord. Man skulle haft en dubbel uppsättning tändningsdetaljer och bara bytt :(

Har synkningen av förgasarna kanske rubbats? Lätt att kolla (överskådligt iaf).

De stiften som satt i tidigare var fel enligt Peter på Raceway, men nu sitter nya fräscha stift i. QUOTE]

Gick den illa med de stiften också?

Om så var fallet kanske du skulle prova med nya likadana stift som du hade? Kan ju hända att de inte håller i längden men fungerar bättre med tändning osv?

Synkningen har jag i ärlighetens inte kollat nu. Har några gamla slangar och flaskor som ligger och skräpar :) får kolla. Tror inte att det är relaterat till stiften då det inte blev ngn skillnad alls när jag bytte, samma syndrom

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka