Smäller från avgassystem.

Rideass

Ung pung, på skrevraket.
Gick med
3 Apr 2005
Hoj
Tvåhjulssoffa GSA -08
Hej!
Suzuki GSX 600F -93 (fyrcylindrig, luft- och oljekyld förgasarmotor)
Jag har en liten fundering,

Nu när jag köpte min första båge så upptäckte jag att det smäller till ibland när den står på tomgång eller precis efter gaspådrag. Det är möjligt att den smäller under pådrag med, men det är inget jag hör isf.

Det är endast ur vänster avgasrör, jag misstänker att det kan bero på soppa i "kröken" eftersom den stått i ett år lutad på sidostödet med bensinkran öppen. För det smäller inte förs det blir varmt. Den är nyservad med ny olja, oljefilter, luftfilter osv. Vad annars kan det bero på? Den går kalas, den är strypt till 25kW i insuget, om det kan ha något med det att göra?

Jag misstänker att det kan räcka med att dra ut och åka en kväll så kanske jag blåser rent, men innan jag har hunnit få mitt A på kortet och besiktigat bågen så är det en jäkligt dålig idé.

Några idéer?

Tack på Förhand,
Esa

Farbrorn skrev:
Hej!
Suzuki GSX 600F -93 (fyrcylindrig, luft- och oljekyld förgasarmotor)
Jag har en liten fundering,

Nu när jag köpte min första båge så upptäckte jag att det smäller till ibland när den står på tomgång eller precis efter gaspådrag. Det är möjligt att den smäller under pådrag med, men det är inget jag hör isf.

Smäller den på avslag så är den nog lite snålt ställd. Kanske skräp/avlagringar efter vintern som stoppar upp? Borde ju vara fixat om den är servad... Finns en massa trådar om sånt här, prova sökfunktionen.

MVH /G

Tack för tipset, ska ploga vidare i forumet.

Det är att bågen är import, jag ska registeringsbesiktiga den på onsdag. Köpte den av Sams Motor i Karlstad som importerade den för 10 månader sen, och sedan dess har de lackat och gått igenom den. Så den kan ha stått länge. Han (Morgan, som förövrigt ska ha många plus i kanten) som jag köpte den av kunde inte heller riktigt förklara vad det berodde på, teorier om att det är strypningen som gör det, eller att den bara behöver köras ordentligt igen.

Nåja, tack som sagt för ditt snabba svar, ska leta!

De kan ju vara lite som så att när man stryper så kan man behöva ändra luft, och bränsleintag....andra munstycken och så...men detta skulle isåfall firman som sålde den ha ställt in innan du köpte den...de kan ju inte sälja saker som inte är rätt inställda och går dåligt dvs. Ett sätt är att åka tillbaka med den och be dem ställa om luft och bränsleinsprutet...egentligen enda sättet, för de är ju illa om en hoj som du precis köpt går illa.
mvh Henke

Nja, som tur är så går bågen inte illa. Den går kalas, startar varje gång och utan några som helst besvär. Inga övriga fel på den, kanske inte världens mest välvårdade cykel men den är nylackad helsvart. Och för den lilla penning jag gav så ska jag inte gnälla. Tror inte det är något allvarligt fel, bara lite irriterande.

Får kanske för mycket bensin än vad den förbränner som sedan brinner till när du drar på då bensinen flödar på....bara spekulerar...men de fanns en annan sådan här tråd på forumet för ett tag sedan...vet att de var något som kunde ta skada men kommer ej ihåg :4skrika

Haha, då hoppas jag du har fel. Om en månad vill jag vara på vägarna när jag har mitt kort (förhoppningsvis). Då vill jag inte inleda med att spränga motorn och strimlas som en mögelost i mittvägenräcket på motorvägen ;D

Hmm, suttit och funderat på vad det kan vara nu. Du skrämde mig lite där nu, har iaf planerat på att ta ner det mesta innan jag går på vägen med den. Men jag hoppas de inte kommer älta på registeringsbesiktningen på onsdag över att det "poffar" till i avgassystemet. För bågen går bra på alla varv, lite slö i mellanregistret pga strypningen men den reagerar bra på gaspådrag och har snabb respons.

Jag har sökt i hela formet, har inte funnit något som liknar mitt problem direkt. De som jag läst om har haft problem vid vissa varvtal. Och det har inte jag.

Olja, oljefilter, luftfilter, tändstift är nya. den har 3900 mil på nacken.

Mycket snack med mig själv..

Hursom, läste i formet nu om att prova "injector cleaner".
Ska göra det, oavsett verkar det som förgasarna behöver lite kärlek.
Isärplockning och fullständig rengöring och urblåsning.

Flottörproblem?

Kanske en flottör är punkterad för någon av de förgasar-cylinderpar som mynnar ut i vänster avgasrör/ljuddämpare? Flottörens uppgift är ju att stänga bränsletillförseln till förgasaren (flottörhuset) när bränslet nått en bestämd nivå. Flottören flyter ju upp i flottörhuset när bränslenivån stiger och när bränslet når en viss nivå så kommer en tunga på flottören att stänga en ventil och därigenom stoppa bränsletillförseln.

Bland möjliga fel som medför för hög bränslenivå i flottörhuset och kan orsaka knallar finns då:

- Flottören punkterad -> Flyter aldrig upp och stänger ventilen
- Flottörhojden felaktigt inställd -> Stänger för sent eller aldrig
- Ventilen trasig

Lycka till!

/Nils

Kan vara att den läcker i avgasröret.Det är ett vanligt ploblem

2meter skrev:
Kan vara att den läcker i avgasröret.Det är ett vanligt ploblem

Okej, "läcker i avgasröret". Menar du alltså avgasläcka, eller att det läcker igenom förgasare -> cylinder -> krök?

För asgassystemet är tätt, iaf vad jag har sett när jag undersökt med att känna runt systemet och lyssna.

Tack för tipsen niekh, ska undersöka det så fort jag har registeringsbesiktigat den på onsdag. Jag hoppas på att det räcker med lite injectorcleaner, men med tidigare lyckade händelser när det gäller motorer och mig så kommer det säkert visa sig att något mycket mer allvarligt är i görningen. ;D

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman