Smällde till grenröret, nu ett konstigt tickande ljud

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Eftersom jag är dum i huvudet så tror jag ibland att min Speed Triple har markfrigång som en cross-hoj vilket idag renderade en ordentlig smäll på grenröret när jag skulle köra över en betongkant.

Det blev ett ganska djupt skrapmärke i ett av de tre rören, irriterande men inte hela världen. Det som dock irriterar mig är att jag nu hör ett tickande ljud vid tomgång och när jag ger gaspådrag från stillastående. När jag har fart så hör jag inte ljudet men det kan ju bero på att det dränks av alla andra ljud.

Min fråga är vad detta kan tänkas vara? Kan det vara någon packning eller liknande som fått sig en smäll där röret går in i cylindern?

Min polares hoj har nästan exakt samma typ av tickande fast högre och han påstår att det är insprutningen som låter och att det inte är något att bry sig om och visst, så kan det ju vara, men i mitt fall så har jag aldrig tidigare hört ljudet och det började när jag smällde i röret...

Hjälp en klantig och okunnig stackare med lite tips och råd vad det kan vara!

Har du kontrollerat så att avgassystem går fritt och inte har fått sig en smäll så att det ligger an och vibrerar emot något?

sgtpepper skrev:
... Det som dock irriterar mig är att jag nu hör ett tickande ljud vid tomgång och när jag ger gaspådrag från stillastående. ...
Jag är i stort sett helt säker på att det är läck i grenrörspackning (dvs mellan topp och avgasrör). Detta tror jag därför att:
1. Du har sopat i grenrören.
2. Det låter mer när du gasar.
Tydliga tecken på läck vid grenrör.

kk74 skrev:
Har du kontrollerat så att avgassystem går fritt och inte har fått sig en smäll så att det ligger an och vibrerar emot något?
Ja, det är ju en tanke, jag har kollat lite grann och tycker att det ser bra ut, men jag skall göra en närmre inspektion.

Robban_C skrev:
Jag är i stort sett helt säker på att det är läck i grenrörspackning (dvs mellan topp och avgasrör). Detta tror jag därför att:
1. Du har sopat i grenrören.
2. Det låter mer när du gasar.
Tydliga tecken på läck vid grenrör.
Jepp, det stämmer, jag har sopat i grenröret ganska ordentligt. Måste jag byta packningen tror du? Är det skadligt på något sätt att köra med läck i grenrörspackningen?

Inte skadligt, läcket är med stor säkerhet så litet att det inte märks. Ett stort läck skulle ha samma effekt som slipon, dvs göra blandningen magrare. Men hade läckaget varit så stort så hade du garanterat hittat det på egen hand. :D
Dock sotar det där det läcker, med andra ord är det lite skadligt för finishen.

Japp, satsa på ny packning (ev nya packningar om du är tvungen att demontera hela grenröret. Oftast är det så).

Jag skulle beställa hem nya packningar och sne göra jobbet i lugn och ro nån dag då det regnar (eller i vinter). Och du kan gott köra med knarren tills du ska fixa det. Och då hör du ju hela tiden påminnelsen om att det inte är en crosshoj! :D

Men kolla så att det verkligen är grenörsläckage så det inte är nåt annat. Kryp och lyssna runt motorn, känn med fingrarna (bränn dig inte!), titta efter svart sotning etc.

Trådlyft

Gjorde i morse samma sak på min speed triple. :rolleyes:

Rullade ner för en trottoarkant precis där den var lite för hög pga knas från gatukontoret.

Dock verkar jag inte ha fått några problem likt sgtpeppers, men grenröret har fått sig en buckla.

Kan man fixa detta? Buckla ut på nåt sätt?

Jag undrar mest utifall det kan ha någon skadlig effekt på flödet.

Last edited:
xyx skrev:
Gjorde i morse samma sak på min speed triple. :rolleyes:

Rullade ner för en trottoarkant precis där den var lite för hög pga knas från gatukontoret.

Dock verkar jag inte ha fått några problem likt sgtpeppers, men grenröret har fått sig en buckla.

Kan man fixa detta? Buckla ut på nått sett?

Jag undrar mest för om det kan ha någon skadlig effekt på flödet.
Trist :(

Mitt tickande har försvunnit, så jag har inte brytt mig om det. Bucklan syns knappt (om man inte lägger sig på marken och tittar upp under motorn) så jag har inte brytt mig om det heller.

Låt det gå några månader innan du slänger ut x tusenlappar på ett nytt grenrör, så har ångesten över bucklan säkert släppt och du kommer (likt mig) upptäcka att det absolut inte är något man behöver lägga massa pengar på att fixa :).

Min hoj tickar också men det är grenröret som inte ligger helt tätt emot avgasportarna, kanske samma problem på din.
Om du rökar så testa med att blåsa in lite rök vid grenrören och se hur den rör sig, så ser du om det läcker.
Om det är det så tror jag inte att det kan vara någon fara, bara att det låter lite konstigt.

Gixxer-6:an skrev:
Min hoj tickar också men det är grenröret som inte ligger helt tätt emot avgasportarna, kanske samma problem på din.
Jepp, det är nog samma på min, men nu hörs knappt tickandet längre (inte vad jag har tänkt på i varje fall).

Om du rökar så testa med att blåsa in lite rök vid grenrören och se hur den rör sig, så ser du om det läcker.
Jag har inte röt en cigg på över 3 år och har precis slutat snusa också, så jag tror att jag följer ditt tips ;) :D.

Last edited:
Om man har en bula i grenröret så bromsar det en del.
Är det inte så att det blir lite mer värmeutveckling vid ett läckage, och det kan väl inte vara så bra.

KawaZX12r skrev:
Om man har en bula i grenröret så bromsar det en del.
Är det inte så att det blir lite mer värmeutveckling vid ett läckage, och det kan väl inte vara så bra.

Tror nog att jag följer sgtpeppers råd och låter det vara..
Men OM jag nu skulle få för mig att vilja fixa till det i vinter, finns det någon genväg till hur man rätar ut det? Typ likt använda en draghammare och smältlim för plåtbucklor på bilar? ;)

Bucklan är kanske 3cm lång och 5mm djup på sin höjd.

xyx skrev:
Tror nog att jag följer sgtpeppers råd och låter det vara..
Men OM jag nu skulle få för mig att vilja fixa till det i vinter, finns det någon genväg till hur man rätar ut det? Typ likt använda en draghammare och smältlim för plåtbucklor på bilar? ;)

Bucklan är kanske 3cm lång och 5mm djup på sin höjd.

Jag hade tagit å svetsat fast en bult eller liknande som man kan få tag om
med en sådan draghammare och ryckt några gånger på olika ställen,
beroende på bucklans storlek, och sedan bara kapat av bulten å slipat ner svetsen å putsat upp shinen... det där med smältlim låter inte så bra på
ett grenrör kanske, fast så har jag å andra sidan aldrig använt det,
bult å draghammare gjorde vi ofta på bilverkstaden för att spara på spacklet.

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret