Smällde bilen nyss... Fasiken... Help?

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Sitter på e4´an söderut i höjd med solna avfarten, ser ett skitigt skåp åka i minst 120 sneddar alla tre körfälten å lägger sig längst till höger, men han fortsätter, trodde han skulle snedda över linjerna...

Tar av mot södermalm, kör den vanliga vägen, centralbron, in i tunneln som mynnar ut på folkungagatan... Och vid första rödljuset ser jag samma skåp, och tänker för mig själv "det är alltid bättre att ta det lugnt, man vinner ju knappast nån tid på att köra som ett svin" och det slår om när jag är kanske 5 meter bakom honom. Han gasar upp i någorlunda hastighet, inte som att han ska fortsätta, utan han svänger höger ända till kanten, tänker att han säkert skulle leverera till Donken, men till min fasa ser jag att han lägger om och börjar köra rakt ut i gatan för att göra en u-sväng. Eftersom jag rullade vid trafikljusen hade jag ju redan hastighet, å han trodde väl att ingen var där, men iallafall, jag försöker väja så mycket det går samtidigt som jag tutar för fullt... Men kollisionen är oundviklig... Han kör in i min sida fram vid höger däck och min bil 'gnider' sig förbi hans...

Och där stog vi, och försökte utbyta lite info. Första gången jag krockar... Efter flera tusen mil...

Klockrent hans fel, men jag är skitnojjig att han ska börja krångla...

Och jag fick punka på bilen, men eftersom morsan bor runt hörnet beslöt jag mig att köra på fälgen hem. Så nu sitter jag här uppe å bilen står där nere. Manglad.

Å nu när man egentligen skulle vara på jobbet tvingas man sitta hemma... Vet i fan vad som händer nu. Han i skåpet ska ringa sitt bolag när han kört färdigt. Hans skåp rullade iallafall... Han körde ut tidningar kunde jag se... Jag borde ju få hyrbil undertiden och kompenseras för förlorad inkomst, eller hur...

Nu måste jag börja ringa honom å ta reda på hans förs.bolag. Är skiträdd att han kommer neka eller på annat sätt försöka urskuldra sig... Fan! Hatar sånt här... 05:30 på en jävla måndag... :huvet

Men eller hur, jag har väl ingenting att vara rädd för... Det är ju hans fulla ansvar...

Vad borde jag göra nu? Göra polisanmälan? Ringa mitt förs.bolag? Ringa hans förs.bolag?

Tacksam för svar...

/Zana

Tråkigt, riktigt tråkigt!

Kan du inte ta dig till jobbet utan bilen? Behöver du bilen i jobbet?

Hur som helst bör du ringa ditt försäkringsbolag när dom öppnar. Det är alltid bra att höra efter med dem vad du skall göra. Kolla med dem om hyrbil m.m.

Ring ditt försäkringsbolag och gör en anmälan. Polisen behöver du inte bry dig om då det inte är personskador. Hans försäkringsbolag behöver du inte kontakta, det ordnar ditt bolag åt dig.

Men framförallt, ta det lungt. Det är inte hela världen. Ditt bolag ordnar det hela, det är det du betalar dem för. Ring och anmäl skadan till dem bara, så kommer det att ordna sig.

JoS skrev:
Tråkigt, riktigt tråkigt!

Kan du inte ta dig till jobbet utan bilen? Behöver du bilen i jobbet?

Hur som helst bör du ringa ditt försäkringsbolag när dom öppnar. Det är alltid bra att höra efter med dem vad du skall göra. Kolla med dem om hyrbil m.m.

Nope, jobbet är åt tjotaheiti. Plus att jag jobbar på flera olika ställen under dagen = måste ha egen bil i jobbet...

Ok, ska ringa dom...

Tack för era snabba svar...

Tom skrev:
Ring ditt försäkringsbolag och gör en anmälan. Polisen behöver du inte bry dig om då det inte är personskador. Hans försäkringsbolag behöver du inte kontakta, det ordnar ditt bolag åt dig.

Men framförallt, ta det lungt. Det är inte hela världen. Ditt bolag ordnar det hela, det är det du betalar dem för. Ring och anmäl skadan till dem bara, så kommer det att ordna sig.

Ringa ska jag göra. Polisen ska jag glömma. Ta det lugnt ska jag också göra.

Enda jag är lite smånojjig över är att jag bara har trafikförs. på min bil. Men den är väl den skyldiges ansvar att täcka alla skador. Eller hur?

Har redan lagt 3000:- på en startmotor den här månaden. Har inte "råd" att lägga ut mer.... =(

-> Kommer lägga ut info sen...

Zana skrev:
Ringa ska jag göra. Polisen ska jag glömma. Ta det lugnt ska jag också göra.

Enda jag är lite smånojjig över är att jag bara har trafikförs. på min bil. Men den är väl den skyldiges ansvar att täcka alla skador. Eller hur?

Har redan lagt 3000:- på en startmotor den här månaden. Har inte "råd" att lägga ut mer.... =(

-> Kommer lägga ut info sen...

Om motparten är skyldig så står hans bolag för alla kostnader, det blir ingen självrisk för dig.

Zana skrev:
Det lär ju vara han som är vållande så du behöver inte oroa dig. OM inte gubben trilskas då vill säga...

Edit: Det gäller att vara kvick i sändningarna märker jag...

Haha.. Till bägge två:

Ok... Hoppas han inte trilskas, men det är ju han som kört in i min sida, så det borde ju vara klockrent. Även om han börjar säga att jag körde för fort eller nåt i den stilen...

Och det var ingen gubbe. Det var en 81´a precis som jag... Typ Jugge eller liknande.

Får bara vara glad att det inte var på hojen jag satt, hade knipsat av benet isåfall...

Så här såg det ut...

Bifogat

• krocken2.jpg
    krocken2.jpg
    58.1 KB · Visningar: 432
Last edited:
UrbanTiger skrev:
Har ni skrivit skadeanmälan tillsammans ?

Nope, hade inga såna papper med oss... Skrev upp varandras uppgifter bara...

Var så himla trött......

UrbanTiger skrev:
Kontakta i så fall ditt försäkringsbolag på stört och skriv anmälan direkt över disk så att du får in ditt ärende först. Väntar du så lämnar han in först och skriver nått helt annat och cirkusen är total. När en ensidig skadeanmälan kommit in så har motparten 10 arbetsdagar på sig att överklaga. Det är nog sällan det blir någon ändring.

Ok, hon sa att hon skulle skicka ut en anmälan som jag ska fylla i. Men det blir ju genom vanlig post...

Över disk...?

Springer dit på direkten isåfall... Frågade om man kunde påskynda processen med snail-mail. Men utan fax gick det inge vidare menade hon...

Blir så trött...

Wish me luck.....

Skriv ALLTID skadeanmälan på plats,helst med vittnesunderskrifter.Har man inga papper skulle jag ta dit snuten iaf.Har själv blivit rammad av en brödbuss med en självmordsbombare som chaffis i vällingbyrondellen.Han hade skitbråttom att få ut sitt bröd,och jag va schysst o gick med på att ta pappersjobbet samma kväll.Gissa hur det gick???Inte hade han varit med om nån krock inte.Slutade med hot mot arbetsgivaren innan man fick pröjs i näven istället.Men i ditt fall så kan det ju gå lika illa om du har otur.Blånekar han o säger att det är gamla skador så har du väldigt lite chans att bevisa motsatsen,polisen drar inte direkt igång nån teknisk analys i ett sånt här ärende,utan det blir ord mot ord.Se till att få skadeanmälan med erkännande skrivet så fort som möjligt.

ktmjacke skrev:
Skriv ALLTID skadeanmälan på plats,helst med vittnesunderskrifter.Har man inga papper skulle jag ta dit snuten iaf.Har själv blivit rammad av en brödbuss med en självmordsbombare som chaffis i vällingbyrondellen.Han hade skitbråttom att få ut sitt bröd,och jag va schysst o gick med på att ta pappersjobbet samma kväll.Gissa hur det gick???Inte hade han varit med om nån krock inte.Slutade med hot mot arbetsgivaren innan man fick pröjs i näven istället.Men i ditt fall så kan det ju gå lika illa om du har otur.Blånekar han o säger att det är gamla skador så har du väldigt lite chans att bevisa motsatsen,polisen drar inte direkt igång nån teknisk analys i ett sånt här ärende,utan det blir ord mot ord.Se till att få skadeanmälan med erkännande skrivet så fort som möjligt.

Jahaja... Man är alltid för snäll... Vittnen finns det inte vid den tiden...

Nu har man iallafall fyllt i sin del av skadeanmälan. Om han inte levererar, så *¨+´"##*¨!!!!!!

Nån som har tillgång till bilregistret? Vill gärna veta vem bilen står på. Lär ju inte vara hans egen... Pma isåfall...

Edit: Första gången jag är med om en krock. På flera år och typ 5000mil... Hade inte med mig någon skadeanmälan. Kommer garanterat ha med mig en i fortsättningen... Har varit å fotat på kollisionsplatsen också... Undrar om nån inne på McDonalds såg det hela... Lär ju varit tomt där inne också...

Håll tummarna iallafall...

Och fan för 2004!!!

Last edited:
Boije skrev:
Skicka regnr til 71456 så får dureda på vem som står på fordonet.

Amen fan va smart... har ju gjort det förut... Bevisar hur trött jag är.... :kocko

Undrar hur lång tid ett sånt här ärende kan ta... Hmmm

Bild 1 & 2. Skadorna på bilen...

Bild 3 visar mina däckspår där jag försöker väja för skåpbilen som dundrar in i mig...

Bifogat

• Bild005.jpg
    Bild005.jpg
    42.2 KB · Visningar: 124
  • Bild007.jpg
    Bild007.jpg
    52.9 KB · Visningar: 97
  • Bild009.jpg
    Bild009.jpg
    36.1 KB · Visningar: 118
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing