smällar från ljudämparen på husaberg

F.Åkesson

Ny medlem
Gick med
26 May 2006
Hoj
Husaberg 650 -03
jag har en husa 650. när jag gasar och frestar den och sedan släpper så smäller det till som ett pistol skott, vad kan det vara?
ventiler, förgasar inställning? annars går den fint och startar lätt.
tror ni det är farligt att köra med den?

kan säga att det är samma på min..

motorbroms från lite högre varv så kan det smälla på bra

Ivil skrev:
2199639 Tjuvluft alt att den går lite snålt..
Jepp, håller med.

Leta efter små läckor i avgassystemet eller troligare gå upp ett eller två steg på lågfartsmunstycket. Det funkade för mig. Jag antar att vi talar om cyklar från 01-03?!

Gäller inte det med lågfartsmunstycket en -04?

Tyckte stiftet såg rätt sotigt ut sist så mer soppa vettefan..

.ja det är ju när man kör med motorbroms. man gasar på och släpper och då smäller det.

davve skrev:
2199780 Gäller inte det med lågfartsmunstycket en -04?

Tyckte stiftet såg rätt sotigt ut sist så mer soppa vettefan..
Jo det gör det väl, men min erfarenhet är att oftare är de med del'Orto + SEM känsligare än de nyare med Keihin + Kokusan.

Kolla färgen på stiftet ger väldigt lite info om hur hojen går har jag fått lära mig av killarna på Husaberg R&D. Blir pipan blå långt bak mot dämparen går den garanterat för snålt = varmt.

Det ska smälla och alla gör det, mer om man byter till öppnare system. Detta innebär ingen fara för motor od.

Men:
Är det extremt mycket så är detta ett tecken på att motorn går snålt på låga varv och lågvarvsmunstycket bör bytas upp en eller två storlekar.
Det KAN också bero på ett läckande avgassystem men isf enbart om läckan sitter tidigt.

Av med det helt blir man aldrig för övrigt speciellt inte med ett öppnare system.

Daniel

Och om läckan är i skarven mot ljuddämparen? Är det skadligt? Är det skadligt med läckande avgassystem över huvudtaget när det uppstår avgassmällar? Min hoj smäller alltid till när man till ex slangat och sen drar ner den för att motorbromsa ner varven.

philsson skrev:
2201067 Och om läckan är i skarven mot ljuddämparen? Är det skadligt? Är det skadligt med läckande avgassystem över huvudtaget när det uppstår avgassmällar? Min hoj smäller alltid till när man till ex slangat och sen drar ner den för att motorbromsa ner varven.

Nej inte skadligt.
Är det extremt mycket så kan det iofs tyda på något snål gång och det kan i extremlägen vara skadligt. Men smäller och tom skjuter lågor är inget skadligt i sig. Ullen blir utsliten fortare dock.

Daniel

Om hojen går bra på väg/bana och i bänk vid alla typer av gaspådrag finns det ingen anledning till att fetta upp bestyckningen så att den inte smäller vid avslag - det gör bara att hojen går för fett vid låg/mellangas och man får en sunkig motorgång som blir mer som digital än mjuk och fin.

Vem fanken bryr sig om avslag, det är ju pådrag som gäller! :tomten

Hehe....förresten är det bara jag här som tycker de e lite småballt me avgassmällar :gnissla :yoparty ?

Nej.
Mammor ska slänga sig över barnvagnar och hundar börja yla när man kommer.

Vi brukade dra förbi slottet och skrämma skiten ur högvakten förr. Fullgas, slå av tändningen i 3 sekunder och sen slå på igen. Det blir en smäll som låter som en haubitz.
Alla högvakter i närheten drog fram sina ärtrör och mantlade varenda gång.

:yoparty

Daniel

ypvs skrev:
2203434 Nej.
Mammor ska slänga sig över barnvagnar och hundar börja yla när man kommer.

Vi brukade dra förbi slottet och skrämma skiten ur högvakten förr. Fullgas, slå av tändningen i 3 sekunder och sen slå på igen. Det blir en smäll som låter som en haubitz.
Alla högvakter i närheten drog fram sina ärtrör och mantlade varenda gång.

:yoparty

Daniel
Gött, då är allt som de ska vara då :hihi

Får nog hålla med farmer....JUSTERA ventilerna, avgassmällar må vara fränt i moppekretsar men är aldrig ngt som gynnar motorn, Ngn skrev att det skulle bero på att hojen fick för lite soppa? Det borde vara tvärt om(förutsatt att ventilerna är ok) ej förbränd soppa som vid gasavdrag samlas i utblåset för att banga till.

Enfield skrev:
2205327 Får nog hålla med farmer....JUSTERA ventilerna, avgassmällar må vara fränt i moppekretsar men är aldrig ngt som gynnar motorn, Ngn skrev att det skulle bero på att hojen fick för lite soppa? Det borde vara tvärt om(förutsatt att ventilerna är ok) ej förbränd soppa som vid gasavdrag samlas i utblåset för att banga till.

Nej, så är det inte. Justera ventilerna hjälper inte mot detta och det är normalt. Speciellt då med ett öppnare system som tro det eller ej får motorn att gå snålare ;) Och detta trots att inte förgasaren har rörts, konstigt va?
Nu är det inte så konstigt iofs men det kan tyckas så.

Daniel

Enfield skrev:
2205327 Får nog hålla med farmer....JUSTERA ventilerna, avgassmällar må vara fränt i moppekretsar men är aldrig ngt som gynnar motorn, Ngn skrev att det skulle bero på att hojen fick för lite soppa? Det borde vara tvärt om(förutsatt att ventilerna är ok) ej förbränd soppa som vid gasavdrag samlas i utblåset för att banga till.
Det är den snåla blandningen som inte är tillräcklig för att tända som inte förbräns, plötsligt så... PANG. :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT