smälla med djur=köttfärs?

Jag har kört på ett fyllo en gång.
Hojen blev inlöst(sv650s -01) jag bröt nyckelbenet och fick ytliga hjärnkonstutioner och blev sjukskriven i tre månader.
Fyllot bröt benet.
Jag fick punga ut med 12000kr i självrisk trots att felet inte var mitt.
Hade det varit rådjur hade jag kanske sluppit det.
Kör inte på folk, det är inte bra.

Hoztic skrev:
2142074 Det där tror jag inte alls på, möjligen i början på 80-talet när älgstammen var vansinnigt stor, men nu är ju både älg och rådjur kraftigt desimerade. Det känns lite som skrämselpropaganda! Och ska man vara frank, hur många dör pga viltolyckor varje år, kontra krockar med vänstersvängande bilar? Därmed inte sagt att vilt inte är farligt!

Jag körde på några rönnbärsfulla fåglar för några år sen, med bil. Jag gick faktiskt å letade reda på dom i diket. Dom var mest bara trasiga, så dom låg där å sprattlade. Fåglar är svåra att slå ihjäl, ganska stabil skalle :(

boken är från 2002 och det står även att runt 35000 viltolyckor sker varje år

Hoztic skrev:
2142074 Det där tror jag inte alls på, möjligen i början på 80-talet när älgstammen var vansinnigt stor, men nu är ju både älg och rådjur kraftigt desimerade. Det känns lite som skrämselpropaganda! Och ska man vara frank, hur många dör pga viltolyckor varje år, kontra krockar med vänstersvängande bilar? Därmed inte sagt att vilt inte är farligt!

Jag körde på några rönnbärsfulla fåglar för några år sen, med bil. Jag gick faktiskt å letade reda på dom i diket. Dom var mest bara trasiga, så dom låg där å sprattlade. Fåglar är svåra att slå ihjäl, ganska stabil skalle :(

Tro det eller ej...

Älgar finns det mycket gott om på tex Ekerö och mellan södertälje och botkyrka/Västerhaninge.
Kör lite där kommer du se att jag har rätt.

Skummaste grejjen jag nästan fått i vindrutan var en uggla som hade nåt enormt byte som gjorde att den inte grejjade att lyfta ordentligt.
Tror det var en svart katt...

rollex skrev:
2141669 Körde på en katt med en turbo-blackbird 3år sen ... ca 250km/h inga problem.... bara ett litet "poff" åkte inte tillbaka och titta...

Kör du bara vidare om du kör på ett barn också?

Lågt! :tummenner

Orca69 skrev:
2141691 Jag tycker bara att det inte är speciellt intelligent att inte stanna när man kört över något.
Edit: I detta fallet kan det till och med ha varit ett tamdjur, vilket gör att någon kanske aldrig fick veta var deras katt tog vägen. Det skulle jag ha uppskattat att få veta.
Låter man sin katt springa lös kan man inte vara alltför intresserad om vad som händer med den :rolleyes:
En hund däremot som springer lös har troligen sprungit bort och då känns det mer rätt att ringa ägaren.

JT skrev:
2149614 Kör du bara vidare om du kör på ett barn också?
Lågt! :tummenner
Bra jämförelse :rolleyes:

Yamaha_Tobbe skrev:
2142472 boken är från 2002 och det står även att runt 35000 viltolyckor sker varje år
Jag har länge gått och funderat på om inte en delmängd av alla singeldödsolyckor på ensliga vägar mycket väl kan vara orsakade av djur som passerat vägen. Ponerar mao att i en del dödsfall kan MC-föraren ha lyckats att väja för tex en grävling eller hare men sedan i slutet av samma manöver gått omkull. När polis och ambulans kommer så finns inga vittnen till vad som har hänt och djuret är långt in i skogen.
Tror förstås inte att det är så vanlig olycksorsak till singelolyckor som det jag tror är vanligast: att vi hojåkare en vacker dag fläskar på för mycket in i en kurva, stelnar till, låser blicken på dit man inte vill köra, stenbumlingarna i vägkanten, och kör rakt in i dem.
Men jag tror ändå att störning från djur kan ligga bakom en del "mystiska" singeldödsolyckor där "ingen" orsak tycks finnas.

Mvh
Jörgen

Last edited:
UltraMarine skrev:
2149186 Tro det eller ej...

Älgar finns det mycket gott om på tex Ekerö och mellan södertälje och botkyrka/Västerhaninge.
Kör lite där kommer du se att jag har rätt.

:nicka "här hemma" finns det gott om dem också. Helt orädda går dem omkring i trädgården, blir fulla på äpplen och dricker vatten i "badtunnan" :huvet

Last edited:
sandstream skrev:
2149646 Låter man sin katt springa lös kan man inte vara alltför intresserad om vad som händer med den :rolleyes:
En hund däremot som springer lös har troligen sprungit bort och då känns det mer rätt att ringa ägaren.

Bra jämförelse :rolleyes:

Katter är inga innedjur och självkart finns risken att det blir påkört men kör man på någons husdjur så kan man väl ha stake nog att ringa ett samtal och informera ägaren eller kolla att det dog och inte lider. Det är inte svårt, det kallas medmänsklighet!

Jämförelsen kanske var lite drastisk men det är säkert ett barn som saknar sin katt.

JT skrev:
2149673 Katter är inga innedjur och självkart finns risken att det blir påkört men kör man på någons husdjur så kan man väl ha stake nog att ringa ett samtal och informera ägaren eller kolla att det dog och inte lider. Det är inte svårt, det kallas medmänsklighet!
Jämförelsen kanske var lite drastisk men det är säkert ett barn som saknar sin katt.
Nej, katter är inga innedjur men det innebär inte att de ska springa vind för våg vilket många kattägare anser är en rättighet.
(Hade katter varit större hade de garanterat varit förbjudna då det är ett rovdjur)

Skulle jag köra på en katt skulle jag stanna (har stannat och tagit hand om en omärkt katt som någon före mig kört på) och förvissa mig om att den var död men jag skulle inte känna något större ansvar för att ringa ägaren som ändå inte verkar bry sig tillräckligt mycket om sitt djur för att ha det under uppsikt.
(Men jag är rätt blödig så jag skulle nog ringa ändå...)

Är bara så trött på kattägare i tätbebyggda områden :död

sandstream skrev:
2149700 Nej, katter är inga innedjur men det innebär inte att de ska springa vind för våg vilket många kattägare anser är en rättighet.
(Hade katter varit större hade de garanterat varit förbjudna då det är ett rovdjur)

Nu är det iofs sällan dom gör det. Katter brukar hålla sig till sina revir och inte springa mil bort bara för nöjes skull.
Jag skulle hemskt gärna ha ett riktigt stort kattdjur som husdjur. Typ en puma eller nått sånt. Dom är rätt mysiga, lite jobbigt att busa med dom kanske. Man vill ju inte förlora en arm i en brottningsmatch.

Orca69 skrev:
2141701 Ringa upp mig behöver du bara göra om mitt nummer står på halsbandet på djuret du kört över, men det lär ju inte hända om du inte stannar och ser efter. Det enda jag förespråkar här är respekt för världen utanför sin egen person och en gnutta eftertanke.

Håller med till 110%...
Vadå inte orkade åka tillbaka och kolla...

Det hör väl till vanligt hyfs att kolla upp om man kört ihjäl någons tamdjur

/

Victor skrev:
2149796 Nu är det iofs sällan dom gör det. Katter brukar hålla sig till sina revir och inte springa mil bort bara för nöjes skull.
Jag skulle hemskt gärna ha ett riktigt stort kattdjur som husdjur. Typ en puma eller nått sånt. Dom är rätt mysiga, lite jobbigt att busa med dom kanske. Man vill ju inte förlora en arm i en brottningsmatch.
Problemet är väl att deras revir trots allt sträcker sig över platser där vanligt folk vistas, inklusive vägar, och därför blir de överkörda och ställer till med problem (pissar och skiter i sandlådorna, sover/vilar i barnvagnar etc, jagar fåglar osv).

Tack och lov är det väl förbjudet med större kattdjur eftersom folk inte klarar av att sköta dem.
Kolla bara på ormägarna som tappar bort sina små kelgrisar som senare dyker upp i grannens lägenhet (de kanske skulle ha halsband på ormarna så man kunde ringa den stackars ägaren när deras boa slagit läger under ens säng :D )

47 skrev:
Det hör väl till vanligt hyfs att kolla upp om man kört ihjäl någons tamdjur/
Precis som det borde höra till allmänt hyfs att ha kolla på sitt älskade husdjur.

sandstream skrev:
2149821 Problemet är väl att deras revir trots allt sträcker sig över platser där vanligt folk vistas, inklusive vägar, och därför blir de överkörda och ställer till med problem (pissar och skiter i sandlådorna, sover/vilar i barnvagnar etc, jagar fåglar osv).

Tack och lov är det väl förbjudet med större kattdjur eftersom folk inte klarar av att sköta dem.
Kolla bara på ormägarna som tappar bort sina små kelgrisar som senare dyker upp i grannens lägenhet (de kanske skulle ha halsband på ormarna så man kunde ringa den stackars ägaren när deras boa slagit läger under ens säng :D )

Precis som det borde höra till allmänt hyfs att ha kolla på sitt älskade husdjur.

Men seriöst är du sann människa?? :4skrika

sandstream skrev:
2149821
Ja, eller på alla hundägare som inte kan ha koll på sina jyckar.
Jag skulle bli kattägarnas motsvarande till ett AIK-fan med dobberman. Det skulle vara fett. Säg den hund som vill slåss med en puma?

Speed_Love skrev:
2149837 Men seriöst är du sann människa?? :4skrika
Nej, jag är självklart på låtsas. Skriv gärna om din syn på saken om det inte är för tungt :tummenupp
knallen skrev:
2149836 Du menar att man ska följa efter katten när den är ute? Lycka till säger jag..
Nej, jag menar att man ska ge fan i att ha katterna ute i tätbebyggt område.
På landet får det gärna springa om kring små kissar, där stör de inte mig.
Victor skrev:
Jag skulle bli kattägarnas motsvarande till ett AIK-fan med dobberman. Det skulle vara fett. Säg den hund som vill slåss med en puma?
Skulle kanske vara en pitbull eller amstaff, de verkar inte ha alla ben i hundkojan :hihi

sandstream skrev:
2149646 Låter man sin katt springa lös kan man inte vara alltför intresserad om vad som händer med den :rolleyes:
Att man inte gillar att andras tamdjur (kor, vandrande pinnar eller vad det nu må vara) är in och gör sina bestyr på ens ägor kan jag förstå, det gillar inte jag heller. Men var ligger logiken i att man inte bryr sig om sina djur för att man låter dem vara ute utan översyn?

Orca69 skrev:
2150310 Att man inte gillar att andras tamdjur (kor, vandrande pinnar eller vad det nu må vara) är in och gör sina bestyr på ens ägor kan jag förstå, det gillar inte jag heller. Men var ligger logiken i att man inte bryr sig om sina djur för att man låter dem vara ute utan översyn?

Hur många katter dör av ålderdom kontra som blir överkörda alt bara försvinner?

Chefen Alabama skrev:
2150317 Hur många katter dör av ålderdom kontra som blir överkörda alt bara försvinner?
Det har jag inga siffror på, men av de jag känner som har/har haft katt så är förhållandet ca 1 på 10 som blivit överkörd/försvunnit. Resten har dött av ålderdom/sjukdom. Men det beror väl till stor del på hur omgivningen ser ut, tungt trafikerade vägar och liknande.

Edit: Vid närmare eftertanke stämmer inte 1/10 förhållandet då jag bara vet en enda katt som blivit överkörd/försvunnit, däremot ett antal som dött av naturliga saker och eftersom en katt blir 15 år eller äldre så är de flesta jag vet om fortfarande i livet och välmående.

Last edited:
WilleZL skrev:
2142089 Det där med viltvissla verkar intressant. Är det någon som vet om de testats på något sätt? Jag menar, funkar de?

Jag skulle också vilja veta. Gissar att det handlar om ultraljud på nåt sätt...?

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla