Slutstegsfrågor...

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
ja det vore najs... :(
Då var man här med lite slutstegsproblem igen.

Följande förutsättningar finns :

Kopplat enligt bilden nedan.

Voltantalen på slutsteg och kondensator representerar displayerna på de bägge.

Slutsteget slår till och levererad ljud om man vrider upp rattarna. Har inte provat någon längre stund.

Det jag nu undrar är : Drar slutsteget ström via huvudmatningen, även om displayen visar remotens spänning?
Har provspelat ett litet tag (ca 30 sekunder) och remotekabeln blir inte varm, och huvudenheten har inte brunnit upp. :P

Om nu steget drog ström via remoten så borde väl den kabeln brinna så fort man drar på lite volym, samt att huvudenhetens remote inte borde orka mata på tillräcklig ström för att försörja slutsteget?

Bifogat

• sltsg.jpg
    sltsg.jpg
    55.3 KB · Visningar: 116
Remoten ger bara steget en signal om att det skall vara aktivt och inget annat! När du skickar in ström i steger via remote så startar det prisis som en on-knapp
sen tar det ström via din matarkabel och Kondensatorn.
När remotepänningen sedan försvinner så skall inte steget dra mer ström än en avstängd tv.
OM DET INTE ÄR TRASIGT FÖRSTÅS!!
Du kan alltid få köpa mina gammla grejer om du behöver byta!!

http://www.blocket.se/stockholm/Slutsteg__Bas__Cd__Kondensator_22445590.htm?ca=11&w=1

Testa dra en kabel från +anslutningen på slutsteget till remote anslutningen på slutsteget och se om värderna ändras. Remoten från huvudenheten ska givetvis tas bort då.

Är det ett MDS slutsteg så är det nog trasigt från fabrik :D

//Tapper

Testa dra en kabel från +anslutningen på slutsteget till remote anslutningen på slutsteget och se om värderna ändras. Remoten från huvudenheten ska givetvis tas bort då.

//Tapper

:rofl:rofl MDS som har så bra saker!!

Remoten ger bara steget en signal om att det skall vara aktivt och inget annat! När du skickar in ström i steger via remote så startar det prisis som en on-knapp
sen tar det ström via din matarkabel och Kondensatorn.
När remotepänningen sedan försvinner så skall inte steget dra mer ström än en avstängd tv.

Jorå, förstår biten med hur remoten fungerar och dess uppgift. Det som förbryllar är dock att displayen på steget visar spänningen på remoten och inte på matningen.

Steget slår av när stereon stängs av och på när stereon slår på, men det som gör mig lite fundersam är just det att inte spänningen på matningen visas.

//Tapper

Har provat den metoden, och värdet ändras då till detsamma som kondensatorn visar, nämligen 12,4v (avstängd motor).

Det är förvisso ett MDS-steg, men det har suttit i en bil innan för några år sedan och därefter vart liggande i rumstemperatur och utan att kastas omkring och borde inte ha skadats av det.
Minns inte vad displayen visade förr om åren, och någon manual har jag inte kvar.

Kan inte hända du har för lång remote-kabel av nån anledning?

Remotekabeln är lika lång som signalkabeln. Använder den integrerade som satt med signalkabeln.

Hur skulle det kunna påverka?

Last edited:
Jorå, förstår biten med hur remoten fungerar och dess uppgift. Det som förbryllar är dock att displayen på steget visar spänningen på remoten och inte på matningen.

Steget slår av när stereon stängs av och på när stereon slår på, men det som gör mig lite fundersam är just det att inte spänningen på matningen visas.

Har provat den metoden, och värdet ändras då till detsamma som kondensatorn visar, nämligen 12,4v (avstängd motor).

Det är förvisso ett MDS-steg, men det har suttit i en bil innan för några år sedan och därefter vart liggande i rumstemperatur och utan att kastas omkring och borde inte ha skadats av det.
Minns inte vad displayen visade förr om åren, och någon manual har jag inte kvar.

Remotekabeln är lika lång som signalkabeln. Använder den integrerade som satt med signalkabeln.

Hur skulle det kunna påverka?

Om det funkar, varför bry sig?

Om du hade krämat på lite och den dragit ström från remoten hade garanterat något gått sönder.

Om det funkar, varför bry sig?

Om du hade krämat på lite och den dragit ström från remoten hade garanterat något gått sönder.

Och varför skall generatorn paja för att det drar ström via remoten??
Det var de knäppaste jag har hört!!

Har du ett mätinstrumetn så kolla vad spänningen ut ur sterion är men jag tror inte att du behöver bry dig i detta!!
Spela fett!:yoparty

[/QUOTE]

Hur skulle det kunna påverka?[/QUOTE]

Var lite otrogen och läste om nåt sånt på ett annat forum... där hade den personen för lång (och kanske för tunn) kabel.. han kapade den och sen fungerade det..

Där ser man.

Testade att starta stereon utan att ha matningskabeln ansluten. Steget startar ej men displayen vaknar till och visar 10.4v

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg