Slutet för Kawasaki ER-6 försäljningsdominans när nya MT-09 kommer

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Undrar hur många nya Kawasaki ER-6 som kommer att säljas då nya MT-09 kommer:hihi
Enligt rykten kommer Yamahan att kosta 79 900:- och har 5 års garanti, 180 kg och 115 hk:tummenupp
Sen så finns det folk som har lägre behörigheter på sina A-kort som inte får framföra över 35kw och jag skulle tro att det är bara den målgruppen som är "tvungna" att välja Kawasakin före Yamahan.

När jag jämförde Hornet 600 (102 hk) mer ER-6 på bilsport så skiljde det cirka 4000 :-/år (hel/hel)
Jag tror inte att dessa kommer att konkurrera i praktiken.

F800R vinner nog försäkringsduellen, därefter Suzuki Gladius. Iaf om man kan kollar för ung kille som precis tagit kortet i zon1 och kollar på hyffsat nya instegsmodeller(?) med ABS. Detta eftersom deras märkesförsäkringar inte tar med antal år man haft kortet i beräkningen. De andra konkurenterna tar med denna faktorn vilket gör att deras motorcyklar har betydligt dyrare försäkring. När jag skulle köpa hoj 2010 så var ER-6:an hutlöst dyr jämfört med en Suzuki Gladius som jag handlade i slutändan, tror nästan det var dubbelt så mycket för ER-6:an då. Även nu med Svedea är den rätt dyrt tycker jag.

EDIT:
Det verkar inte som om dessa kör med "tabell-varianten" längre. Men det verkar trots som om Suzukis och BMWs märkesförsäkringar är betydligt billigare i detta fallet.

Last edited:
En person som är 25 i år. Precis tagit lappen. Bor i Malmö. Vill köpa en ER-6 2010 alt Gladius 2010. Vill helförsäkra. Är medlem i SMC.

Svedea("Säkrast", dvs. inlåst på nattetid):
ER-6: 12594kr
Gladius: 21400kr

Bilsport & MC ("24+"-nivån):
ER-6: 14290kr
Gladius: 22196kr

Länsförsäkringar (Suzukis märkesförsäkring):
ER-6: -
Gladius: 6901kr.

Alltså har det inte hänt så mycket på denna fronten sedan jag gjorde mitt val 2010.

En person som är 25 i år. Precis tagit lappen. Bor i Malmö. Vill köpa en ER-6 2010 alt Gladius 2010. Vill helförsäkra. Är medlem i SMC.

Svedea("Säkrast", dvs. inlåst på nattetid):
ER-6: 12594kr
Gladius: 21400kr

Bilsport & MC ("24+"-nivån):
ER-6: 14290kr
Gladius: 22196kr

Länsförsäkringar (Suzukis märkesförsäkring):
ER-6: -
Gladius: 6901kr.

Alltså har det inte hänt så mycket på denna fronten sedan jag gjorde mitt val 2010.

Folksams Basförsäkring. Avställningsbar samt saknar krav på garage har jag för mig.
Kawasaki ER-6 , 09. Stockholm för mig på 580/ mån * 5 månader 2900 + 868 avställd ,6-mån.

Totalt : 3768 Kr/ år Påställd 5 månader om året.

Gladius -10 3800:- / 5 mån påställd, 1381:- 7mån avställd Totalt : 5181 / år

Den ligger rätt bra till. Men som sagt Suzuki(länsfärsäkringar) och BMW har överlägset billigast försäkringar. Då är vi nere på 3000 <> 4000 kr / år.

Folk som köper ER6 gör det väl knappast för siffror som vikt och HK till att börja med så MT-09 tävlar nog inte i samma kategori en gång. Tror Street Triple vs MT-09 är en mer intressant jämförelse.

MT-09'an får inte köras på A2 kortet. Så den kommer inte vara aktuell för nya körkortstagare, tyvärr..

Erkänner att jag är sugen på att byta ER6an mot en MT-09, vi får se om nått år när de har funnits ett tag och vi får se om det finns några barnsjukdomar i den nya motorn.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park