Slutet för Honda Pons?

Neutral skrev:
Alla krascherna så klart och att han därmed gjort X-lite till ett hjälmmärke man vågar köpa, ingen hjälm är testad så mycket!

hehehe! Den var nästan slag under bältet!
(om man nu hade haft ett bälte på skinnstället : )

Torkel skrev:
Oj oj oj, du med mig skämta aprilo? Checas uppkörning i regnet på vilken bana det nu var (Gustav???) för 2-3 år sedan är fortfarande det mäktigaste och sjukaste jag varit med om i roadracing. OJ's kinarace är lite i samma division...

Han kastade sig väl sedermera i högern efter den ruggiga snabbvänstern i slutet av rakan.

Last edited:
Torkel skrev:
Oj oj oj, du med mig skämta aprilo? Checas uppkörning i regnet på vilken bana det nu var (Gustav???) för 2-3 år sedan är fortfarande det mäktigaste och sjukaste jag varit med om i roadracing. OJ's kinarace är lite i samma division...

Ja det där var stört. Rio var det väl?

Nyteknik skrev:
När GP-racing i 500 var som bäst var det långt ifrån givet vilket fabrikat och vilken förare som skulle ta pole och slåss om vinsten. Jag hoppas denna nyhet om Pons är början på många förändringar/förbättringar av MotoGP. Det kommer bli mördande trist att se ett startfält bestående av enbart fabriksteam med samma 2-3 förare som slåss om vinsten varje race.
Precis vad jag tänkte, det måste hända ngt på denna biten.

boba fett skrev:
Camel Pons var det sämsta Honda teamet 05 med Barros och Bayliss, vad händer med Checa nu då ? ska han gå till WSBK han med .

Visst blir det tunnare startfält men Honda ser ut att vara bättre förberedda i år då man satsat på topp i stället på bredden.
Dominansen med Rossi har blivit ganska trist kanske den nu kan rubbas.

2ono skrev:
Camel Pons var det sämsta Honda teamet 05 med Barros och Bayliss,
...

Man kan nog se det lite olika. Bayliss hade problem med att få sin körning att passa Hondan och körde inte alla race pga skada. Men trotts det fick han oftast bättre placeringar än Tamada, också på en Honda. Tamada var trea i Japan men det var enda resultatet som han var bättre än Bayliss. Hade bayliss fått köra sitt hemmagp så hade kanske han kunnat göra samma resultat tex.

Camel Honda tog märkespoäng till Honda 2gg. 25p och 16p. Konica Minolta 16p osv..

Tredje bästa Honda-teamet eller näst sämsta. Lite olika hur man ser det bara.. :)

Last edited:
Boris JR skrev:
Han kastade sig väl sedermera i högern efter den ruggiga snabbvänstern i slutet av rakan.

Ja, precis. Så även om man kommer att komma ihåg det så är det ju för hans dumdristighet och inte för att man var så särdeles imponerad. :)

Torkel skrev:
Rio 2002 var det. Checa missade att ha på anti spin/launch control i starten och var toksist iväg men körde som en furie upp sig och satte snabbaste varv på snabbaste varv innan han vurpade i högern efter att han bromsat om Rossi. :huvet
Grymt imponerande körning var det dock, fast mediokert.

Jörgen Player Special skrev:
du får gärna kalla det tvåtaktstalibani, faktum kvartsår att det är mycket dyrare med 4T jämfört med 2T. Man har en gång tagit bort 4T pga kostnaderna.
Det råder väl ingen tvekan hos någon om att det är betydligt dyrare med 4T än 2T.

Den stora poängen med att japanerna satsar hundratals miljoner på att utveckla 4T i MotoGP är ju att de kan använda tekniken i sina gathojar, något de inte kunde med 2T på slutet.

De trista är bara att allt nytt som händer nästan alltid förkastas av samma personer som försöker måla upp en nostalgisk bild om hur bra det var förr.
Stentrist....

sandstream skrev:
De trista är bara att allt nytt som händer nästan alltid förkastas av samma personer som försöker måla upp en nostalgisk bild om hur bra det var förr.
Stentrist....
Stentrist vore om det blev färre hojar på griden, inte för att det var bättre förr utan för att det blir tråkigare racing.

Gustav O skrev:
Stentrist vore om det blev färre hojar på griden, inte för att det var bättre förr utan för att det blir tråkigare racing.
Jag håller som bekant inte riktigt med om det.
Hellre 10 väldigt jämna ekipage än 30 där 10 är mobila chikaner.

Som Neutral skrev hade det varit perfekt med ett fabriksteam från varje tillverkare med två hojar och sedan två hojar till för de mindre teamen = 20 ganska jämna ekipage.

4T är för dyrt för de små tillverkarna och jag tror aldrig att de kommer att kunna få fram konkurrenskraftiga hojar.
Bättre om Dorna fixar sponsorer åt team som kör bra hojar och kan placera sig en bit upp.

sandstream skrev:
Den stora poängen med att japanerna satsar hundratals miljoner på att utveckla 4T i MotoGP är ju att de kan använda tekniken i sina gathojar, något de inte kunde med 2T på slutet.
Vad har vi vunnit på det då? Går utvecklingen fortare nu? Jag tror inte det i alla fall. Är dagens 1000 cc bättre än en R1 från -98? Ja visst, men var inte den R1:an lika mycket bättre än en -90 Gixxer 1100?

Slirkopplingar och annat hade vi i alla fall fått från SBK då 4-taktare behöver det helt enkelt för att köras hårt, 2-taktare har ju inte den svagheten heller. MotoGP ska vara det yppersta och det betyder 2-takt för mig då en sån motor ger mer effekt i förhållande till storleken, både slagvolymsmässigt och fysiskt. Light is right.

sandstream skrev:
Jag håller som bekant inte riktigt med om det.
Hellre 10 väldigt jämna ekipage än 30 där 10 är mobila chikaner.

Som Neutral skrev hade det varit perfekt med ett fabriksteam från varje tillverkare med två hojar och sedan två hojar till för de mindre teamen = 20 ganska jämna ekipage.

4T är för dyrt för de små tillverkarna och jag tror aldrig att de kommer att kunna få fram konkurrenskraftiga hojar.
Bättre om Dorna fixar sponsorer åt team som kör bra hojar och kan placera sig en bit upp.
Smaken är som baken. Jag är dessutom övertygad om att ett stort startfält ger ett starkare startfält. Färre än 20 startande är på gränsen till skandalöst tycker jag.
Det är ju inte bara de små tillverkarna som har svårt med ekonomin utan även Suzuki och Kawasaki tex. Yamaha har ju också succesicvt dragit ner sina satsningar.
Två fabriksteam för varje tillverkare hade varit kanon men kommer aldrig att ske.

sandstream skrev:
Stentrist....

I ärlighetens namn kan du väl inte påstå att GP är roligare nu med det försvinnande klena startfältet?

/JPS

Axxexs skrev:
Man kan nog se det lite olika. Bayliss hade problem med att få sin körning att passa Hondan och körde inte alla race pga skada. Men trotts det fick han oftast bättre placeringar än Tamada, också på en Honda. Tamada var trea i Japan men det var enda resultatet som han var bättre än Bayliss. Hade bayliss fått köra sitt hemmagp så hade kanske han kunnat göra samma resultat tex.

Camel Honda tog märkespoäng till Honda 2gg. 25p och 16p. Konica Minolta 16p osv..

Tredje bästa Honda-teamet eller näst sämsta. Lite olika hur man ser det bara.. :)

Så kan man se det med bayliss skada gör inte samandraget rättvist, men av hondas satsning visar att man vill satsa mot framtiden vilket jag tycker är helt rätt.

Säsongen 2006 kommer bli lite av ett generations skifte.

Jörgen Player Special skrev:
I ärlighetens namn kan du väl inte påstå att GP är roligare nu med det försvinnande klena startfältet?
Som sagt, ett bredare startfält behöver inte ge bättre race.
Så länge jag har tittat och följt GP har det ändå bara vara ett fåtal förare som slagits om vinsterna.

sandstream skrev:
Nja, "drive-by-wire", slirkopplingar etc. kommer ju på gathojarna mest för att de ska vara homologiserade med detta och därmed vassare att tävla med. Det är inget som "behövs" för att köra obscent fort på gatan.

Teknik som det finns (visst) behov av på gathojar utvecklas oberoende av tävlingshojar. Exempel är TC som fanns på gathojar innan det kom till banan och ABS (som troligen aldrig kommer till banan).

Den marknadsmässiga kopplingen till fyrtakt är nog mycket viktigare för tillverkarna.

sandstream skrev:
Som sagt, ett bredare startfält behöver inte ge bättre race.
Så länge jag har tittat och följt GP har det ändå bara vara ett fåtal förare som slagits om vinsterna.

Fast i detta fallet med Pons så måste det väl ändå vara onödigt att rensa bort ett sånt team?

Teamet har ju varit ett av dom bästa satelitteamen till Honda dom senaste åren med topplaceringar och med flera segrar i race och två 3:dje platser som bäst i VM.

Kvittar vilken serie så är det alltid någon som utmärker sig och vinner lite mer än dom andra. Skillnaden är att med fler förare så kommer alla övriga platser bli mera fajt om. Är ju inte så att någon är långsam i VM precis och skulle dom vara det kvalar dom inte ens in pga kvalgränsregler. Hur kul skulle det vara att WCM tar poäng för en 12:e plats för att bara några få vurpat i racet men är sist och varvad 2 gg? Med fler startande så kan inga som blir varvade ta poäng ens. Sånt ökar statusen för fältet. Även om bara en kan vinna fortfarande..

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back