Slutar dra vid 8000 rpm

Badman

Snigelspår och vita knogar...
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
XJ 900 F -92
Min första strådstart i detta forum.

Min gammelhonda (cbx600e -83) uppförde sig besynnerligt i eftermiddags, hon slutade dra vid precis 8000 varv, varken mer eller mindre. Varvstoppet ligger normalt någonstans mellan 11 och 12 tusen varv. Detta påverkar min körning oerhört då det är precis här man får den sista knuffen innan treans växel åker i. Från tomgång upp till 8k sipnner hon som en katt och pinnar på som hon alltid har gjort. Felet dök upp helt plötsligt från den ena dagen till den andra. Vad kan det vara som knasar, hur kan jag felsöka och eventuellt åtgärda ?
Jag har inte haft tid att titta på saken alls, men eftersom mitt MC-tekniska knowhow är ytterst begränsat så inleder jag min felsökning med denna post och är naturligtvis mycket tacksam för alla tips.

Det var bra gjort av gammelhondan att hitta på ett så besynnerligt fel:va
Går det inte ens att dra den över 8000v på1an eller2an friläge?
Prova standard enklastefeltestet kör med tanklocket lite öppet för att se om avluftningen satt igen sig. det är det enklaste felet...
Blir det missljud när den kommer upp i 8000v ?
Ta gärna ett komptest på den innan du skruvar igäl dig med allt annat!!
kan även vara elfel typ cdi box... Om du har någon kompisare som kör likadan hoj så låna cdiboxen.

Nope...Hej-hopp-tvärstopp vid 8000. Det varvar upp fint till 8000 men inte en gnutta mer. Friläge eller växel spelar ingen roll. Sitter det en cdi-box i en så gammal buske ? Ett bekymmer i sammanhanget är att jag saknar en handbok, jag har letat som faaan efter en sådan utan att lyckas.

Nope...Hej-hopp-tvärstopp vid 8000. Det varvar upp fint till 8000 men inte en gnutta mer. Friläge eller växel spelar ingen roll. Sitter det en cdi-box i en så gammal buske ? Ett bekymmer i sammanhanget är att jag saknar en handbok, jag har letat som faaan efter en sådan utan att lyckas.

Oj då låter det som tändningsfel!!:gnissla
Nä någon riktig cdi finns inte på just denna buske men är vanligt förekommande redan på den tiden. Tändningsräknare sitter det 2 st som sre ut som typ cdiboxar. Men tror inte att bägge dom skulle kunna gå väck samtidigt.
Därimot ett vanligt fel på dessa makaperer är att pullsgivarna går väck. Sitter på vänster sida innanför kåpan för veven. Stor platta med 2 st spolar på.
där sitter ev en bov till,,,,En tändningsförställare.
Vilken av dom 2 det är fel på VET EJ till 100% men skulle nog sätta pengarna på pullsgivarplattan. Hör med skrotar Passar från nyare åtminstonde 84 även night train 750 83" 84 ...... Nya kan vara svåra att få tag på i sverige men i usa är det inga problem.

Tackar för dina tips. Jag ska kika lite på grejjorna i helgen. Det suger verkligen att sakna en verkstadshandbok.

*/ ?>
Nyheter
Stark Future tredubblar omsättningen

Barcelona, Spanien – april ...

Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Back