Sluta salta vägarna?!

Jag tycker dom bara borde ploga .. inget salt/sand, så får folk lära sig att anpassa efter sin förmåga.
 
Jag tycker att folk som inte klarar att köra i halt väglag utan att krocka hela tiden, ska flytta till snöfria länder, eller lämna in körkortet.

Salt, sand & dubbdäckslagar kommer aldrig att kunna ersätta sunt förnuft bakom ratten.
 
IronMike skrev:
Jag tycker dom bara borde ploga .. inget salt/sand, så får folk lära sig att anpassa efter sin förmåga.

War-psycho skrev:
Jag tycker att folk som inte klarar att köra i halt väglag utan att krocka hela tiden, ska flytta till snöfria länder, eller lämna in körkortet.

Salt, sand & dubbdäckslagar kommer aldrig att kunna ersätta sunt förnuft bakom ratten.
:klappar
 
War-psycho skrev:
Jag tycker att folk som inte klarar att köra i halt väglag utan att krocka hela tiden, ska flytta till snöfria länder, eller lämna in körkortet.

Salt, sand & dubbdäckslagar kommer aldrig att kunna ersätta sunt förnuft bakom ratten.
Word! ..kan man inte köra i vinterväglag ska man tamejfan låta bli. Vissa är helt talanglösa.
 
Inskickat av IronMike
Jag tycker dom bara borde ploga .. inget salt/sand, så får folk lära sig att anpassa efter sin förmåga.

Inskickat av War-psycho
Jag tycker att folk som inte klarar att köra i halt väglag utan att krocka hela tiden, ska flytta till snöfria länder, eller lämna in körkortet.

Salt, sand & dubbdäckslagar kommer aldrig att kunna ersätta sunt förnuft bakom ratten.

Så jävla rätt!!!
 
Ute och schladda med PVn och lyssnar på sator allihopa!

Kan väll hålla med ovanstående om att det vore trevligt att slippa sand och salt. Problemet blir väll med blixthalka som inte alltid syns. Läste föresten om tester där VV skulle is-bekämpade med socker. Någon som vet hur dessa har gått??
 
David Lundin skrev:
Ute och schladda med PVn och lyssnar på sator allihopa!

Kan väll hålla med ovanstående om att det vore trevligt att slippa sand och salt. Problemet blir väll med blixthalka som inte alltid syns. Läste föresten om tester där VV skulle is-bekämpade med socker. Någon som vet hur dessa har gått??

Det var problem med att sockret klumpade sig. Men tror att de har haft samma problem med saltet. Det löste de väl med att tillsätta diesel.
Eller är jag helt ute o cyklar nu?
 
hoppas verkligen att dom får upp ögonen för saltproblemen, dom är fan i mig fler än fördelarna med salt.
Inte minst att saltet rinner ner i grundvattnet. Sen att VV gör som han sa i artikeln, saltari stället för att ploga, är ju helt sjuk. så som det har snöat i år så blir det ju fan helt okörbart när dom gör så.
:mad:
Nä låt bli salt, sanda innan korsningar. och låt Darwins lära sålla ut soporna som inte kan köra bil i halt väglag trotts att dom bor i ett land där det är snö och halt halva året. :4skrika
När jag ändå är igång och gnäller, så måste jag även säga det att jag hatar sossarnas falska flin. (gällande alla sakfrågor) :mad:
 
De tyngre transporterna skulle drabbas hårt om det inte saltades. De flesta har väl hört talas om långradare som inte kommer upp för lite brantare backar under snöfall.
Dubbdäck är inte heller något direkt alternativ då det skulle slita sönder våra stackars vägar som redan är hårt drabbade av tjälskador. Dessutom skulle det slå hårt mot mindre åkerier.
För att inte nämna den extra tid det skulle ta att få fram varor om alla vore så illa tvungna att köra mycket försiktigare.
 
Gustav1 skrev:
De tyngre transporterna skulle drabbas hårt om det inte saltades. De flesta har väl hört talas om långradare som inte kommer upp för lite brantare backar under snöfall.
Dubbdäck är inte heller något direkt alternativ då det skulle slita sönder våra stackars vägar som redan är hårt drabbade av tjälskador. Dessutom skulle det slå hårt mot mindre åkerier.
För att inte nämna den extra tid det skulle ta att få fram varor om alla vore så illa tvungna att köra mycket försiktigare.
Åkarna får börja köra med vinterdäck, i uppförsbackarna kan dom använda spot on snökedjor.
Slut, frågor.?
 
crashtestdummy skrev:
Åkarna får börja köra med vinterdäck, i uppförsbackarna kan dom använda spot on snökedjor.
Slut, frågor.?


För vilka pengar då? Att ha en extra uppsättning däck till varje bil är inte precis gratis.

Edit, och om saltet räddar så lite som ett enda liv så tycker iallafall jag att det är värt nackdelarna.
 
crashtestdummy skrev:
Åkarna får börja köra med vinterdäck, i uppförsbackarna kan dom använda spot on snökedjor.
Slut, frågor.?
Dom flesta kör redan med nån form av grövre mönstring på vintern.
On-spot är väldigt vanligt här uppe redan.
 
Det finns länder med mer vinter än Sverige, där man till stor del klarar sig utan salt (det saltas endast på utsatta ställen). Bilparken är där i mycket finare skick och på något vis tycks inte den tyngre trafiken ha några problem.
 
Gustav1 skrev:
De tyngre transporterna skulle drabbas hårt om det inte saltades. De flesta har väl hört talas om långradare som inte kommer upp för lite brantare backar under snöfall.
Dubbdäck är inte heller något direkt alternativ då det skulle slita sönder våra stackars vägar som redan är hårt drabbade av tjälskador. Dessutom skulle det slå hårt mot mindre åkerier.
För att inte nämna den extra tid det skulle ta att få fram varor om alla vore så illa tvungna att köra mycket försiktigare.
Rent personligt kan jag säga att jag inte håller med dig där.

Svåraste halkan för mig med tradare har ju inte varit vintervägar, utan denna glashala hinna som uppstår när dom saltade vägarnas tö-vatten fryser på igen å natten.

Bilarna som går norrut klarar sig bra med On-spot & slirej (eget sandaggregat) och skickliga förare.
Problemen är störst på som vägar som är helt snöfria p.g.a. allt salt i t.ex. Stockholm och på E4'an.
Det brukar gå lättare så fort man kommer ut på dom mindre vägarna som har ett litet snötäcke kvar, dessutom så brukar trafiken inte köra så förbannat fort då.

Visst gör saltet nytta, men orsakar även en hel del av den värsta halkan, anser jag.
 
Last edited:
saltning eller inte?

Kör en hel del bil på både saltade och osaltadevägar.
Det man kanske inte tänker på är att saltade vägar (ofta) är helt
fria från snö och is vilket gör att vi kan hålla lika hög hastigheter på vägarna vinter som sommar. Det går inte på osaltade vägar. Dom blir oerhört gropiga och guppiga, det är inga roliga vägar att köra på precis. Sedan kan ju en lägre medelhastighet i sig själv vara bra för trafiksäkerheten men de osaltade vägarnas djupa fåror och "tvättbrädeyta" är nog till största del negativa.

Jag håller nog ändå på saltning av vägarna, speciellt där det går mycket tung trafik.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top