Sluta röka alternativa behandlingar.

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Så tog min sista cigg(förhoppninsgvis) igår kl 03.00.
Har försökt sluta röka ca 10ggr tidigare, vid ett tillfälle så höll jag upp i 2 månader.
Nu när frugan har en "bulle" i ungnen så vill jag verkligen sluta, jag vet att beroendet endast existerar i min lilla hjärna men nu sitter jag på jobbet och är förstör med handsvett som en kåt 14åring så ska få ligga för första gången i sitt liv.

Frågan är nu finns det någon alternativ behandling av rökandet som fungerar?.
Jag vill sluta röka som sagt men jag hatar detta ständiga sug efter att gå ut i friska luften för att tända en äcklig cigg.
Min fru slutade röka samma dag då hon visste hon var gravid, hon har rökt i ca 5år hon bara la av hon känner inte en suget och det är det jag är så avis på.

Funkar hypnos kanske?
Vill gärna ha någon med erfarenhet av ämnet :)

Dumt läge att sluta.
Det ska man göra när det är lugnt i övrigt.
Det finns väl inte tillfälle som kan vara bättre? :confused: Stackars bebis att få dra i sig ofiltrerad tobaksrök :(

Har du testat nicotinplåster? Eller skala och klyv morötter i stavar, knapra i dig en sån varje gång du blir röksugen, då kanske du överför fokusen till det istället så att säga. Äpplen sägs funka också.

Har du glömt/ej testat mina tips? Har en teori om att hjärnan är rätt lätt att finta och att annan belöning fungerar bättre än att fokusera på "slutarökandet".

Funkade bra i ett par månader för en annan på forumet tills, vill jag påstå, han bestämde sig för att ge upp och börja igen.

Jag slutade för 4, (eller kanske 5, minns inte), år sen utan andra hjälpmedel än externa och har inte haft större besvär mer än de första ca 72 timmarna. (Alltså inga plåster och skit som bara håller behoven igång). Hade rökt i ca 20 år. Visst fick man brotta ner ett och annat hjärnspöke de första månaderna, men det är seger det också.

Tror mer på att räkna segrar timme för timme, dag för dag, än att straffa sig till att sluta. Belöningen måste dessutom vara synlig.

Skicka PM om du vill ha lite tips. Jobbar natt? Betydligt tuffare att sluta=större utmaning, (vilket ger större seger).

Hjälper till om jag kan!

Champix is da shit. Effektivare medel finns nog inte. Relativt nytt och okänt än så länge.

Fungerar inte för alla dock. Vissa får diverse biverkningar.

Champix is da shit. Effektivare medel finns nog inte. Relativt nytt och okänt än så länge.

Jag har en kompis som slutade och han rekomenderade det verkligen.
Antabus för rökare hävdade han och hans sambo som också körde med det var lika lyrisk.

Jag tror mer att viljan att sluta är det enda som håller i längden. Jag har hållt upp i två månader exakt idag med ett par nederlag på fyllan. Mitt hjälpmedel har varit att ersätta beroendet med ett annat dvs börja träna, och sätta upp mål som jag inte kommer klara ifall jag fortfarande röker.
Jag är tretti och rökt sen femtonårsåldern eller nått. Första tre veckorna var helt sjukt jobbiga trots tuggummi.
Hur som helst, kör hårt och du kommer klara det!

Det finns väl inte tillfälle som kan vara bättre? :confused: Stackars bebis att få dra i sig ofiltrerad tobaksrök :(
Fast ungen har ju trippla filter, ciggfiltret, mammans lungor samt hennes blod. Bättre filter kan väl inte finnas? ;)

Last edited:

So true! är inne på min 4:e rökfria vecka nu,har tagit Champix i 5v,
Har rökt i över 17år och gjort otaliga försök att sluta,men allt har gått åt helvete,men nu ser det ut att funka!:)

Nackdelen är bara att dom är ganska dyra (fast cigg kostar ju oxå) samt att jag får ganska konstiga drömmar av dom och frugan säger att jag är lite låg...

Men vill du verkligen sluta så är Champix ett av dom bästa hjälpmedlen!
Pm:a om du har några frågor:)

Läs "Äntligen rökfri". Den är sjukt bra. Handlar om hur beroendet och hjärnan funkar och vänder på steken så det blir kul att sluta.

So true! är inne på min 4:e rökfria vecka nu,har tagit Champix i 5v,
Har rökt i över 17år och gjort otaliga försök att sluta,men allt har gått åt helvete,men nu ser det ut att funka!:)

Är både rök och snusfri sen ca 2 år tillbaka pga Champix. Det är även grymt effektivt att ta bort snussuget. Med rökningen hade man däremot lite vanekopplat beteende, som tog ett tag att bli av med.

Som t ex reflexmässigt känna ifall man har cigg med sig. Inte länge sen man slutade med det.

Sen till det lite mer knasiga. Under Champixperioden så försvann även koffeinsuget. Jag slutade med kaffe under ett halvår :näsblod

Prova med att helt enkelt sluta röka?
En viktig skillnad är att inte säga att jag SKA sluta röka utan att jag HAR slutat röka. Allt jox med alternativa metoder inkl plåster o annat skit är bara att förlänga lidandet.

Hyr in en snubbe som sparkar dig på pungen varje gång du tänder en cigg. Lite dyrt och obehagligt kanske, men bör funka.

Annars hänger det väl mest på motivationen. Vill du inte sluta till 100% blir det svårt.

Börja snusa. Hundra gånger nyttigare än rökning och eftersom du provat tio ggr innan utan att lyckas så kanske det är värt ett försök.

(jag varken snusar eller röker, så det är inte för att få sympatier som jag föreslår det)

Det har flera generationer ungar innan den här gjort, utan större skador.

Det är först dom rökfria generationernas ungar som har blivit allergiska mot allt.

Därmed inte sagt att man ska blåsa rök i ansiktet på ungarna, men så jävla farligt är det nog inte om pappa kommer in från balkongen och luktar rök...

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien