Sluta kasta sten i glashus.

Måste vi hojåkare bråka med varandra, eller bör vi stå enade mot hojhatarna istället?

• Antal röstningar
    0
Gick med
14 Oct 2005
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Jag blir lite less när jag läser "Jamen hälsa då"-tråden...

Det är otroligt vad insnöade folk kan vara. :huvet

Dom allra flesta i tråden påstår att glidar/custom-hojarna inte hälsar.
Samtidigt ser man i pollen att nästan alla sporthojsåkare minsann hälsar på ALLA andra hojar.

Vilket skitsnack... snacka om att kasta sten i glashus. :6surkart

Själv började jag köra HD-chopper för ett par år sedan, efter 8 år som sporthojspilot.
Jag blev ganska förvånad över hur få sporthojar som hälsade på mig när jag satt på HD'n, dom flesta besvarade inte ens min vinkning.
Numer kör jag alltså BÄGGE typerna lika mycket, och kan alltså göra en hyfsat opartisk bedömning av hur det ligger till.

Så här ligger det till:

När jag kör sporthoj, så hälsar ca: 6 av 10 customförare på mig.

När jag kör HD'n , så hälsar ca: 3 av 10 sporthojsförare på mig.

Alltså kan man dra slutsatsen att sporthojsförare är sämre än customfolket, när det gäller att hälsa på andra hojtyper.

Att ni upplever att sporthojsförare hälsar mer än customförare, beror alltså endast på att ni själva råkar sitta på just en sporthoj.
Skulle ni sätta er på en customhoj, så skulle ni se den andra sidan av myntet också.

Så ni kan sluta upp med gnället på att customgrabbarna inte hälsar, för ni är inte ett dugg bättre själva. :mattias

Folk har olika smak vad gäller hojar, varför kan man inte respektera detta å sluta kasta skit på "dom andra" hela tiden?

Hojåkare som hojåkare föffan... :squid
Har vi MC-entusiaster inte tillräckligt med fiender, eller måste vi fajtas med varandra också ?

Måste man hälsa på folk? När jag kör bil så hälsar jag inte på mötande, inte ens dom som kör samma märke. Varför ska man göra det på hoj?
Omodernt och jobbigt.

Är dina siffror statistiskt säkerställda??? Verkar så. Men kan hålla med att du har sett båda sidor av myntet.

Det ligger nog nått i det du säger! Själv hälsar jag bara på sporthojs åkare! om jag hälsar.
Hälsar någon på mig hälsar jag alltid tillbaka annars hälsar ja sällan igentligen oavsett hojtyp.

Spelar roll. Vinkar någon gång när jag känner att jag har tid och det är läge för "trevlighetsmakeri".

Jag halsar pa alla hojar AVEN kromsladar. Men de halsar ej tillbaka (i 9 fall av 10) men jag fortsatter att halsa for jag halsar pa hojFORAREN inte hojen. detta ar pa Irland.

Jag har varit ute på en riktigt lång runda idag i d fina vädret och jag kan faktiskt säga d att glidarfolket faktiskt hälsar oftare och tydligare än sporthojsåkare. Jag hhälsar på alla hojar jag möter, om man nu inte ligger i full kariär i en kurva :tungan

Om man inte hälsar "för att dom andra aldrig hälsar", så är man ju inte bättre själva ju.

Då är man ju snarare en del av problemet, istället för en del av lösningen.

Nej, mina siffror är bara mina erfarenheter såklart.
Men jag tycker det är trist att man inte begriper att det finns flera sidor av samma mynt.

Man måste inte hälsa, men att göra skillnade på folk å folk, är bara så onödigt.
Vi hojåkare har ju ändå tillräckligt med "fieender" som helst vill förbjuda motorcyklar.

Ska vi fortsätta att se ner på varandra, eller bör vi enas istället mot dom riktiga fienden?

Gustav1 skrev:
2087945 Vad har pollfrågan med tråden att göra?
Pollfrågan är såklart en ironisk grej, för att belysa hur dumt det är att se ner på andra hojåkare, bara för dom inte kör just din typ av motorcykel. :D

War-psycho skrev:
Ska vi fortsätta att se ner på varandra, eller bör vi enas istället mot dom riktiga fienden?
Jösses. Fienden, låter som att det är ryssen som har oss på kornet.

Aningens "vi höjer högerhanden och sållar in oss i ledet, upp till kamp"-moral här.

Dom som kör custom och hälsar är mindre än 1/10 för min del.
men i all ärlighets namn så måste jag säga att jag hälsar bara på sporthojsåkare i första hand men om nån hälsar på mig oavsett hoj så hälsar man självklart tillbaka.

Har även märkt att det kan vara svårt att hälsa på folk för när man väl ser dom så har man mindre än en 1000'del på sig att reagera/få upp handen och hälsa, är inte så lätt när man ligger i 280 :P

Jag hälsar ALLTID så fort jag har läge, dvs inte växlar eller tar en skarp kurva samtidigt. Även med bil dessutom...

Senast idag kom det en herre i Shoei-liknande kruka med spegelvisir och någon kawa-liknande hoj av senare snitt. Jag blinkade lite och visade en tydligt vinkande hand i vindrutan och ett glatt flin bakom..

Hoppas han tolkade det rätt bara... :rodnar

Glidare eller sporthoj....vinkar jag så har jag iallafall vinkat, och vill de inte vinka tillbaka så är det deras bekymmer... :hej

Last edited:
varför hälsa?

vafan ska man åka omkring och vinka på alla i tid och otid? Fattar inte poängen riktigt, man hälsar ju inte på alla man möter i bil.

Helt meningslöst.

*/ ?>
Back