Slut på snackandet.

Tänk på alla de som sitter och sms´ar, stackars djävlar som inte kan svara på meddelandet direkt. :näsblod :ajjabajja

Jag tycker det är rätt, har nästan blivit påkörd ett antal gånger pga deras mobilsnackande.

SMS:a är som sagt inte bra, men idag surfade jag fram numret till AT&T's kundtjänst och det var minst sagt klurigt...

I denna staten är det fortfarande tillåtet att prata i telefonen när man kör, men det är tal om att förbjuda just textning. Ingen dum idé.

Kanske slut på att surfa SH i bilen dårå snart... :rolleyes:

Äh... Infrastrukturministern var ju faktiskt vettig igår...
Hon sa nåt i stil med
"Finns inget som visar på att just hålla i spelar spelar någon roll för
bilkörningen utan det är själva samtalet.. "

Så dom bordlade förslaget på en gång "i väntan på vidare forskning" :D

Äh... Infrastrukturministern var ju faktiskt vettig igår...
Hon sa nåt i stil med
"Finns inget som visar på att just hålla i spelar spelar någon roll för
bilkörningen utan det är själva samtalet.. "

Så dom bordlade förslaget på en gång "i väntan på vidare forskning" :D

Nog sant förvisso.. Det enda som bökar till det är ju om man kör manuellt växlad kärra. Då är det smidigare på hoj :D

Snart kommer lagen tvinga biltillverkarna att ta bort möjligheten att ställa kaffekoppen nånstans såsom biluthyrarna gjort med askoppen..

men det är patetiskt.. man kommer bara lägga ifrån sig luren med orden "vänta - polis" om man tjötar medan man kör.. De kommer aldrig kunna kontrollera det på ett bra sätt ändå..

Eller ska det in en GPS i telefonerna som bedömer om man befinner sig motsvarande förarplatsen på vägbanan och att det går i trafikhastighet för att sen liksom med kameror läggas på ett "snackadeimobilochkördeförfortsamtidigt"-tillägg på fakturan när den kommer!?

Jag tycker att dom nuvarande reglerna är bra.
Dvs att man får prata i hand-nallen under förutsättning att man kör
max 70 km/h i mittenfilen på trefiliga 110-motorvägar.
Då har man gott om vingelutrymme och inte alltför hög hastighet.

Vill man bli kvitt mobilpratandet ska man även ta bort möjligheten med headset. Båda får föraren att koncentrera sig på annat.

Eller så menar vv att den svenska befolkningen har svårt att hålla i ratt och mobil samtidigt. Det är dock i rätt riktning, äntligen en myndighet som har lite pondus att dumförklara en stor det av invånarna i landet.

Och vem fan har kissat i Claes Tingvalls genpool?

Exakt, och därför måste vi förbjuda bilradio också, för att inte tala om popmusik.

:va Knepig fråga! :va

Well jag känner iaf att min uppmärksamhet på trafiken blir lidandes när jag bludrar i mobilen, jag känner ingen skillnad på mobil mot örat/headset/Högtalare

Jag brister i uppmärksamheten helt enkelt... när jag har snackat klart så undrar jag alltid vem det är som har kört bilen under tiden :confused: :va :skrämd

Vid närmare eftertanke så tycker jag att det är ett bra förslag! :nicka

Min stora mardröm...
Varför kan inte folk använda sunt förnuft nu för tiden?
Allt ska tyglas via lagar...

Därför att etablissemanget nu äntligen har lyckats generera medborgare som redan ifrån födseln tränats i att inte tänka själva, och som lyckats behålla denna "förmåga" ända upp i "vuxen" ålder. Vi har nu en befolkning som till största delen består av stora barn som inte tänker själva, inte tar något som hellst ansvar och inte förstår konsekvenser av sina egna handlingar.

Logik: Allt som inte är olagligt är OK att göra under ALLA omständigheter. Om det inte vore det så skulle det ju varit förbjudet. Och gör man ingenting förbjudet så gör man aldrig fel. Därför är allt dåligt som händer alltid någon annans fel.

Tycker det är en bra förslag. Ingen kan komma och påstå att man har lika mycket uppmärksam i trafiken som om man inte pratar i mobilen. Har själv varit nära att krocka med förare som har pratat i telefonen. Följ flera EU länders exempel. Efter allt det ÖKAR säkerheten, så de gynnar oss alla i trafiken.

Därför att etablissemanget nu äntligen har lyckats generera medborgare som redan ifrån födseln tränats i att inte tänka själva, och som lyckats behålla denna "förmåga" ända upp i "vuxen" ålder. Vi har nu en befolkning som till största delen består av stora barn som inte tänker själva, inte tar något som hellst ansvar och inte förstår konsekvenser av sina egna handlingar.

Logik: Allt som inte är olagligt är OK att göra under ALLA omständigheter. Om det inte vore det så skulle det ju varit förbjudet. Och gör man ingenting förbjudet så gör man aldrig fel. Därför är allt dåligt som händer alltid någon annans fel.

är det verkligen så vi vill ha det?:va

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...