slut om 20 år?????????

Biturbo skrev:
Så vitt jag vet är det olja i syntetolja också..
Det är det i syntetiserad olja, men inte i syntetisk olja.

Jag glömde en sak: man behöver lite järn eller kobolt som katalysator vid processen, samt lite syre från atmosfären :) Processen heter Fischer-Tropsch och man använder normalt sett metan från naturgas samt koloxid samt koldioxid från kol. Kolet kan ersättas av trä och metan är en produkt från ruttnande sopor.

Under apartheidtidens blockader förfinade man i Sydafrika den gamla tyska tekniken att göra sig självförsörjande utan tillgång på råolja. Nästan all diesel som som används där idag produceras syntetiskt i landet. Som bonus är syntetisk diesel fri från svavel. Massor av smörjolja tillverkas på samma sätt.

För att döda en myt så kan jag berätta att Shell, tillsammans med Sydafrikanska Sasol, är ledande i världen på att tillverka syntetiska drivmedel och oljor.
 
Last edited:
Shelll har funnit ett sätt att utvinna olja från s.k. oljeberg...eller oljesten om man så vill. Tillgångarna är så stora att Shell påstår sig kunna utvinna 1 biljon fat olja på detta vis. Detta innebär ungefär 25 års konsumtion enligt den nuvarande världsåtgången. Dessutom så kan dom göra detta för det facila priset av $30 per fat.

Vet inte hur långt de kommit i att kunna göra det i någon större skala men här går iaf att läsa mer http://www.futurepundit.com/archives/002981.html
 
yonsson skrev:
Välkommen till verkligheten. Har läst 10 poäng på högskolenivå om det.
Det tar nog lite längre tid, men grejen är att även om man hittar ny olja hela tiden så kommer klimatet vara helt fucked up om 30 år om vi fortsätter använda lika mycket olja som idag i framtiden. I USA använder varje invånare 10ggr mer av naturresurserna än vad som är ekologiskt hållbart. Man kan ju räkna ut med arslet och en bit krita att hela jorden kommer gå åt helvete om alla i USA ska ha varsin SUV som drar 2l/milen att glida omkring i.

Precis, å hotar nån The American way of life, på andra sidan jorden, så drar dom igång ett krig för att stävja det, och vi vet ju alla att krig är rackarns bra för miljön. :huvet Förbjud suvar, utom för folk som verkligen behöver teräng-fordon, och premiera miljövänliga fordon mer. Men det törs dom väl inte.
Som nån sa, det behövs inget kvinnoparti, det sitter ju redan så mycket kärringar i regeringen! :D
 
Coola Ola skrev:
Nu spekulerar jag bara men är inte en del av skatten på fossila drivmedel också till för att finansiera övriga kostnader som trafiken orsakar? Typ vägslitage, buller och vad det nu kan vara?

Du glömde att nämna skyhöga politikerlöner, representationsmiddagar samt dåliga investeringar.......
 
Innan oljeprischocken 1973 hade sverige världens största konsumtion av olja/person. När priset höjdes gick sveriges ekonomi i botten eftersom vi var väldigt beroende av olja. Givetvis ville man efter detta minska oljeberoendet och ett sätt är skatter. Med tiden har "bra miljö" blivit ett mål i sig + en inkomstkälla till staten.

Tycker det låter aningen ihåligt att klaga på andras bensinkonsumtion om man själv kör sporthoj på 15000 varv för skoj skull.
Goda nyheter! Produktionen av naturgas är på stark uppgång, det finns nuförtiden teknik för att flytta den i tankers och det finns enorma tillgångar!
 
bränsle

driverinblack skrev:
kommer bensinen ta slut om 20 år???????
vår lärare sa det, som vi ha i naturvetenskap

är det sant :( :( :( :( :( :(

slut tror jag verkligen inte men det kommer kosta stört MKT!!!!!!!!
men alternativa bränslen tex hcci kommer å kommer:P
 
fortsomfan skrev:
slut tror jag verkligen inte men det kommer kosta stört MKT!!!!!!!!
men alternativa bränslen tex hcci kommer å kommer:P
HCCI är en motortyp, inte ett bränsle. Enkelt beskrivet är det en tändkulemotor med toppventiler.
 
ozto skrev:
även syntetoljan är upppumpad från marken i ett arabland, bara lite mer förfinad efter!

edit: stavfel - mörkt rum - tjocka fingrar
det finns delsyntetisk och helsyntetisk helsyntetisk är ingen vanlig olja det e gjort på annat stt
 
fortsomfan skrev:
slut tror jag verkligen inte men det kommer kosta stört MKT!!!!!!!!
men alternativa bränslen tex hcci kommer å kommer:P

...Vad tror du det kostar att byta ut världens fordons- och maskinpark?
 
Rent ekonomiskt skulle Sverige behöva av ett bränsle vi kan producera själva.
En tredjedel av vår import är olja och balansen mellan import/export är inte så bra idag som den skulle kunna vara.
 
sne_snopp skrev:
det finns delsyntetisk och helsyntetisk helsyntetisk är ingen vanlig olja det e gjort på annat stt
Är du allvarlig?
/Emil

PS. ibland blir man mörkrädd, då kan det vara bra att tända lampan.
/-Ja, Jag testa att nypa mig i armen innan jag skrev inlägget/
/Förtydligande: Däremot finns det Biomotorolja som är tillverkat utav förnybar råvara, men det har inget att göra med hel-, resp. delsyntetisk olja/
 
Last edited:
RedBaron skrev:
HCCI är en motortyp, inte ett bränsle. Enkelt beskrivet är det en tändkulemotor med toppventiler.

Beskriv gärna nogrannare, vore intressant! Kan man tanka något annat bränsle eller drar den mindre? Och vad är en tändkula?
 
driverinblack skrev:
kommer bensinen ta slut om 20 år???????
vår lärare sa det, som vi ha i naturvetenskap

är det sant :( :( :( :( :( :(


Knappst, kommer alltid att finnas soppa, frågan är bara hur mycket den kommer att kosta samt när det lönar sig att utveckla andra drivmedel som kan ersätta bensan, diesel etc.....


Men håller vi på att konsumera lika mycket olja idag och 20 år framåt är det nog inte mycket kvar av klimatet ändån ;)
 
sne_snopp skrev:
det finns delsyntetisk och helsyntetisk helsyntetisk är ingen vanlig olja det e gjort på annat stt


saxat från dr bikes oljetråd
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67250

Syntetolja "designas".


Det hela går till så att man tar fram en exakt oljemolekyl med de önskade egenskaperna på syntetisk raffinerings väg.
Men det lustiga är att man utgår från en mineralolja som bas!
Så att tala om att oljan är syntetisk i den bemärkelsen att man skulle blanda ihop massa mysko kemikalier är EGENTLIGEN fel. Den är syntetiserad!
Jaja, hårklyveri.

Nu är det ju inte vilken mineralolja som helst man får fram efter denna process och använder, utan den har gått igenom många, långa, och väldigt noggranna raffineringsprocesser. Detta innebär också att den oljan är RENARE och innehåller mindre mängd koksande och tjärbildande ämnen, vilket får till följd att syntetoljan (som ju i sin grund är en mineralolja!) tål högre temperaturer, vilket är bra. Framförallt för de som kör luftkylda maskiner som per definition blir hetare än vätskekylda.
Och det är bara EN av fördelarna med syntetolja.
More to come!

Så det man gör, och det resultat man kan se, är att ALLA molekyler i en syntetolja, är exakt likadana, vilket de INTE är i en mineraldito.
Syntetoljan är en homogen produkt alltså.
 
om tjugo år så är nog miljön så fu*kad att det är omöjligt att odla de ingidienser som krävs för att framställa öl! :(
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top