SLut med oranga snökäppar med reflexer?

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
Frågan är om Vägverket gjort ett politiskt utspel för att få mera pengar, för så korkade kan de väl ändå inte vara när de byter ut de oranga snöpinnarna med reflex mot tunna pinnar av pilträd - i natura, d v s utan färg o reflex. Eller kan de vara så korkade? (de är ändå bara till för snöplogen!)

Trafiksäkerhet är kanske ute nu helt plötsligt?

Busafreak skrev:
Frågan är om Vägverket gjort ett politiskt utspel för att få mera pengar, för så korkade kan de väl ändå inte vara när de byter ut de oranga snöpinnarna med reflex mot tunna pinnar av pilträd - i natura, d v s utan färg o reflex. Eller kan de vara så korkade? (de är ändå bara till för snöplogen!)

Trafiksäkerhet är kanske ute nu helt plötsligt?

Källa??

Här i trakterna så har de börjat med blåa pinnar med reflex.
Kan det kanske vara ett politiskt utspel? :tomten

FI tycker att orange är en på tok för manlig färg, dels för att den förknippas med vägarbetare vilket är ett mansdominerat yrke...

Fluxir skrev:

I söndagens TV-nyheter (2005-10-16) var det ett långt avsnitt om dessa pilkäppar med intervjuer med folk från Vägverket, "pinnuppsättare" och fordonsförare. (Det visades också hur pinnarna sattes upp maskinellt, med först en borr och sedan en pinn-nedsättare.)

Efter detta inslag är det mycket svårt att ha något som helst förtroende för Vägverkets trafiksäkerhetsmoral. Svårt att också tro att de menar allvar utan snarare som jag tidigare sagt, ett led i att få större anslag.

Busafreak skrev:
I söndagens TV-nyheter (2005-10-16) var det ett långt avsnitt om dessa pilkäppar med intervjuer med folk från Vägverket, "pinnuppsättare" och fordonsförare. (Det visades också hur pinnarna sattes upp maskinellt, med först en borr och sedan en pinn-nedsättare.)

Efter detta inslag är det mycket svårt att ha något som helst förtroende för Vägverkets trafiksäkerhetsmoral. Svårt att också tro att de menar allvar utan snarare som jag tidigare sagt, ett led i att få större anslag.

Tydligen skulle de spara 20 miljoner på att använda Pil-käppar på vissa sträckor. Det vara bara på vissa sträckor där de byttes ut och som någon sa är dessa bara till för att plogarna ska se var vägkanten går.

Jag reagerade först jag med men med 1 meter snövall vid sidan av vägen klarar jag mig nog utan reflexer då jag kör bil... Som sagt handlade det bara om vissa sträckor främst uppåt norrland..

Haha.. Här i krokarna har vi typ haft träpinnar i alla år. Å plogbilarna plogar minst lika bra för det.. :)

I Norrbotten försvinner reflexerna i år, skälet är en kombination av minskade kostnader och ökad trafiksäkerhet. Vägverkets trafiksäkerhetsforskare har nämligen kommit fram till att förarna känner sig tryggare när de mha reflexerna kan se vägens sträckning långt framför fordonet och då ökar hastigheten. Som alla vet är det farligaste som finns att köra lite fortare, faktiskt farligare än både krig och cancer. Då är det mycket bättre att inte veta riktigt var vägen går!

Artikel i ämnet från Norrbottenskuriren

Så vad gäller nu då? Är det befogat att vara upprörd eller hetsar Busafreak mfl upp sig i onödan?

Halogen skrev:
Så vad gäller nu då? Är det befogat att vara upprörd eller hetsar Busafreak mfl upp sig i onödan?

Visst e ja upphetsad, men inte på pinnarna egentligen utan Vägverkets kameror, hastighetsgränser o annat elände. Försöker bara komma åt dem i allt!

Livsfarligt med pilpinnar ju när man kommer i 250, mörkt o isgata med Busan o inga dubbar!

Busafreak skrev:
Visst e ja upphetsad, men inte på pinnarna egentligen utan Vägverkets kameror, hastighetsgränser o annat elände. Försöker bara komma åt dem i allt!

Livsfarligt med pilpinnar ju när man kommer i 250, mörkt o isgata med Busan o inga dubbar!

ja, de har nog inte sett de ur den synvinkeln.. men testa o skriv in te dom... om man inte kan hålla 250 på vägarna i vinter äre ju ingen ide o va ute o köra i mörkret! :död
men när de har träpinnar kanske de kan stattttsa pengar på reflexer till rådjuren ist?

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph