Slut med dyra servicar?

Tror du t ex att det är Porsche som tagit på sig kostnaderna för att byta ut m96/m97 motorer eller ägarnas maskinförsäkringar?

Ställer mig tveksam till att försäkringsbolag skulle påta sig en enda onödig kostnad om de inte behöver. Har man garanti som täcker så har man? Så fungera det på det bilföretag jag gjort jobb åt. Det förslag som ges av ÅF är sannolikt för fordon där garantitiden gått ut/inte täcks av garanti av annan anledning (såsom utebliven service)

Det är väl kanon i teorin men i praktiken är det väl tveksamt om det blir så mycket billigare? Svårt att tänka mig att de större allbilsverkstäderna prispressar mycket mer än märkesverkstäderna, visst finns det säkert undantag men likväl åt båda hållen.

Enklast att spara en slant vid service? Ta prisuppgift från verkstad några mil utanför storstäderna.

Ställer mig tveksam till att försäkringsbolag skulle påta sig en enda onödig kostnad om de inte behöver. Har man garanti som täcker så har man? Så fungera det på det bilföretag jag gjort jobb åt. Det förslag som ges av ÅF är sannolikt för fordon där garantitiden gått ut/inte täcks av garanti av annan anledning (såsom utebliven service)

Biltillverkaren kan ju förneka att det är problem med modellen eller den specifika bilen. Då blir det bilägarens försäkring som går in. Men du har säkert betydligt större insyn i hur det här fungerar om du arbetar i branschen. Jag har dock fått en uppfattning att motorförsäkringen utnyttjas i tid och otid även för sådant som borde gått på garantin.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park