Slumpmässigt missljud

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Jag var nyligen nere i garaget och skulle ställa in tomgången på min Honda VF750 -83 då den inte riktigt var rätt märkte jag senast jag körde. Lite bakgrund. Jag har nyligen gjort service med nytt oljefilter, ny olja och bytt kylarvätska. Har nyligen haft problem med att motorn dött om den fått gå ner på tomgång så därav hade jag skruvat på tomgång vilket verkar ha löst det.

Nu när jag var nere och skulle värma upp den så hördes det ett otrevligt ljud två gånger under tiden jag var där vilket var ca 15-20 minuter och motorn gick nog det mesta av den tiden. Jag skulle beskriva ljudet som att någon slog en linjal i bordet, alltså ett skarpt smack en enstaka gång utan något annat konstigt. Ett smack och så fortsatte den puttra. Jag upplevde det som att det kom från motorn och inte som en backfire(sv?) från avgasrören men svårt att avgöra. Hände en gång tidigt medan den var kall och en till gång någon minut eller två senare. Jag är novis så har inte mycket att gissa på, det kanske var en backfire pga låg tomgång?

Jag testade att varva lite försiktigt senare när den var varm, tog även en liten sväng i centralgaraget och testade lite växlar och hade aldrig problem då. Nu till min egentliga fråga, ska man vara orolig för något allvarligare mekaniskt fel som kommer sluta i en brukslös hoj eller går det bra om jag tar den på en 40-mils tur i helgen av lugn körning?

Uppskattar er hjälp! :tuttar :Bugar
 
hej om den e lite snålt ställd /förlite choke/liten spricka i insugningsgummit ,
kan få den att skjuta lite insugskanalen .kolla sprickor
justera tomgångs munstyckena

ingen direkt fara att köra men kolla insugs gummina
 
Om det nu var en avgassmäll så är det som sagt ingen större fara, och det låter som att det är sannolikt att det var just det. Det bör dock åtgärdas, gör som caca sa. För att kolla efter sprickor i insugsgummit kan du spreja startgas runt det och se om tomgången påverkas.

Ytterligarr en indikation på att den får för lite bränsle på tomgången är om den smäller mycket vid gasavslag/motorbroms. Gör den det?
 
Kan ju berätta att jag körde den Linköping-Västerås och tillbaka förra helgen utan några problem. Hörde inget när den kördes varm innan jag åkte iväg eller under resan. Så jag skulle gissa det var den dåligt inställda tomgången som jag fixade förra veckan. Något jag dock har märkt är när den har körts ett tag och är lite mer än uppvärmd och man drar av gasen så brukar tomgången inte riktigt vilja sjunka lägre än 2k RPM ibland, det var det jag såg tidigare också och var därför jag ställde ner tomgången först. Det kanske är möjligt att det fortfarande finns något som behöver kollas? Jag hör inte hört några smällar när jag drar av dock.

Uppskattar er hjälp! :tungan
 
Om tomgången ibland "fastnar" på högre varv skulle jag tippa på att den tar tjuvluft någonstans. Spreja startgas runt förgasare och insugsgummi när hojen står på "vanlig" tomgång och se om det händer något med motorvarven, och försök isåfall lokalisera var någonstans den tar in startgasen.

Om den nu tar tjuvluft så är det nog ganska troligt att det är runt insugsgummit i och med att det är en så gammal hoj, de torkar ut med åren och sprickor bildas lätt. Men det är relativt billigt och enkelt att byta så ingen fara på taket isåfall :)
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top