Jag var nyligen nere i garaget och skulle ställa in tomgången på min Honda VF750 -83 då den inte riktigt var rätt märkte jag senast jag körde. Lite bakgrund. Jag har nyligen gjort service med nytt oljefilter, ny olja och bytt kylarvätska. Har nyligen haft problem med att motorn dött om den fått gå ner på tomgång så därav hade jag skruvat på tomgång vilket verkar ha löst det.
Nu när jag var nere och skulle värma upp den så hördes det ett otrevligt ljud två gånger under tiden jag var där vilket var ca 15-20 minuter och motorn gick nog det mesta av den tiden. Jag skulle beskriva ljudet som att någon slog en linjal i bordet, alltså ett skarpt smack en enstaka gång utan något annat konstigt. Ett smack och så fortsatte den puttra. Jag upplevde det som att det kom från motorn och inte som en backfire(sv?) från avgasrören men svårt att avgöra. Hände en gång tidigt medan den var kall och en till gång någon minut eller två senare. Jag är novis så har inte mycket att gissa på, det kanske var en backfire pga låg tomgång?
Jag testade att varva lite försiktigt senare när den var varm, tog även en liten sväng i centralgaraget och testade lite växlar och hade aldrig problem då. Nu till min egentliga fråga, ska man vara orolig för något allvarligare mekaniskt fel som kommer sluta i en brukslös hoj eller går det bra om jag tar den på en 40-mils tur i helgen av lugn körning?
Uppskattar er hjälp!

Nu när jag var nere och skulle värma upp den så hördes det ett otrevligt ljud två gånger under tiden jag var där vilket var ca 15-20 minuter och motorn gick nog det mesta av den tiden. Jag skulle beskriva ljudet som att någon slog en linjal i bordet, alltså ett skarpt smack en enstaka gång utan något annat konstigt. Ett smack och så fortsatte den puttra. Jag upplevde det som att det kom från motorn och inte som en backfire(sv?) från avgasrören men svårt att avgöra. Hände en gång tidigt medan den var kall och en till gång någon minut eller två senare. Jag är novis så har inte mycket att gissa på, det kanske var en backfire pga låg tomgång?
Jag testade att varva lite försiktigt senare när den var varm, tog även en liten sväng i centralgaraget och testade lite växlar och hade aldrig problem då. Nu till min egentliga fråga, ska man vara orolig för något allvarligare mekaniskt fel som kommer sluta i en brukslös hoj eller går det bra om jag tar den på en 40-mils tur i helgen av lugn körning?
Uppskattar er hjälp!

