SLU tvingas betala 1,5 miljoner i skadestånd för könsdiskriminering

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Jag förstår inte detta. Kan någon förklara vad skillnaden är?
Om de hade kvoterat in kvinnor för det var mest män på utbildningen vad hade hänt då?

http://dn.se/nyheter/sverige/slu-tv...-i-skadestand-for-konsdiskriminering-1.833661

SLU tvingas betala 1,5 miljoner i skadestånd för könsdiskriminering
Publicerat i dag. 14:51

Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, har fällts för olaglig könsdiskriminering av Uppsala tingsrätt. Domen innebär att 44 kvinnor som nekats utbildningsplats på veterinärutbildningen får 35.000 kronor i skadestånd vardera.

Skriv ut Tipsa Textstorlek
12 Bloggar Läs mer”Utbildningsplatsen är ändå förlorad” ”Låt antagning till högskola skötas med lotteri” Annons:

- Det är en stor framgång. Domen är viktig och framför allt innebär den upprättelse för de kvinnor som drabbats, säger Gunnar Strömmer, jurist vid Centrum för rättvisa, till DN.se.

De 44 kvinnorna sökte alla veterinärutbildningen vid Sveriges lantbruksuniversitet med högsta betyg från folkhögskola. Men eftersom fler kvinnor än män läser till veterinär och detta slagit igenom i det tidigare mansdominerade yrket gavs platserna i stället till män. Antagningen gjordes genom ett så kallat ”viktat lotteri”, där en man gavs 85 procents chans att vinna lottningen mot en kvinna med samma meriter.

Uppsala tingsrätt skriver i domen att behandlingen ”står i strid med diskrimineringsförbudet om likabehandling av studenter i högskolan”.

En viss positiv särbehandling är visserligen tillåten enligt likabehandlingslagen och EG-fördragets likabehandlingsdirektiv, men rätten anser inte att de kraven varit uppfyllda i fallet med SLU:s viktade antagning.

Tingsrätten skriver vidare: "Genom den viktade lottningen har SLU infört vad som närmast kan liknas vid en strukturell diskriminering av kvinnor".

- Det skickar tydliga signaler till högskolorna om att de genast måste sluta diskriminera på det här sättet, säger Gunnar Strömmer.

Enligt honom innebär dagens dom att tusentals andra som diskriminerats av högskolor kan ha rätt till skadestånd. Centrum för rättvisa har granskat underlag från Verket för högskoleservice, VHS, och menar att närmare 8.000 sökande har diskriminerats på grund av kön i antagningen till högskolan i stort de senaste tre åren. I 94 procent av fallen är det kvinnor som drabbats.

Allra svårast har kvinnor att komma in på populära utbildningar som läkare, psykolog och veterinär. I små urvalsgrupper, som folkhögskolebetyg, är kvinnor näst intill utestängda, konstaterar Centrum för rättvisa.

Jag tror jag känner mig lite kränkt av detta. Jo, det gör jag.

Blir så jäkla irriterad... när kvinnor har fått till kvotering på utbildningar så de går för män så blir det ett jäkla liv när kvotering används åt andra hållet och män går före på annars kvinnodominerade utbildningar.
Verkligen helt rätt sätt att skapa jämlikhet på... really.

Njaaa... om 94 procent av fallen är det kvinnor som drabbats, då är ju nånting troligen fel.
Samtidigt har jag svårt att förstå hur det är möjligt, dom skolor och utbildningar jag gått på har män knappast varit ensamma i maktpositioner, så om nu kvinnor ska vara så diskriminerade så mer eller mindre måste ju/väl kvinnor diskriminera varandra!?

Själv tycker jag det är jäkligt med kvotering, sen vem som blir drabbad är för mig egentligen sak samma... men det som slår extra fel här är att det finns de som hyllar kvotering å en sida och sen gråter floder när de själva blir drabbade av just kvotering.

Sen är det absolut trist att inte alla får plugga det som de vill om de har kvalifikationerna för det.

Som med nästan samtliga bloggare är de oftast bara ute efter uppmärksamhet och överdriver sin dum-i-huvet-het för att skapa reaktioner.

Som med nästan samtliga bloggare är de oftast bara ute efter uppmärksamhet och överdriver sin dum-i-huvet-het för att skapa reaktioner.
Ja, varför är det bara korkade personer som bloggar? Bloggeriet har blivit nån slags ventil för folk där dom kan vräka ur sig skit om saker de inte har en aning om (istället för att som brukligt göra det på SH).

Men vad fan... vi vill ju ha fler manliga veterinärer. 50-50 på utbildningen blir ju kalasbra. :fyllisar

Men på allvar... det händer någon tråkigt konstigt med lönerna när ett yrke blir kvinnodominerat. :näsblod

Ja, varför är det bara korkade personer som bloggar? Bloggeriet har blivit nån slags ventil för folk där dom kan vräka ur sig skit om saker de inte har en aning om (istället för att som brukligt göra det på SH).

För att det är enklare att göra det som bloggare tydligen då man hela tiden står i centrum. Bloggare är med andra ord bara ett finare ord för attention-whores.

Angående kvotering så blir det ju fel hur man än gör, det är bara att inse att kvinnor är mer lämpade till en del arbeten och män likaså. Just veterinärer vet jag inget om men jag är ganska säker på att jag har träffat minst lika många veterinärer som är manliga som jag har mött kvinnliga.
Så jag förstår inte problemet egentligen, förutom att några bortskämda ungar har dragit detta till sin spets.
Sluta tjura och gör något med era liv istället, era lata jävla studenter :mad:

Njaaa... om 94 procent av fallen är det kvinnor som drabbats, då är ju nånting troligen fel.

Det är väl föga förvånande då de enda utbildningar som har tvingats tillgripa lottning pga extremt söktryck är läkarprogrammet samt veterinärerna och båda utbildningarna är starkt kvinnodominerade....

Finns där öht någon mansdominerad utbildning som är svår att komma in på?:va

Det är väl föga förvånande då de enda utbildningar som har tvingats tillgripa lottning pga extremt söktryck är läkarprogrammet samt veterinärerna och båda utbildningarna är starkt kvinnodominerade....

Finns där öht någon mansdominerad utbildning som är svår att komma in på?:va

Bagare? :banana

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2