Slopa hemläxorna för en rättvisare skola?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag undrar hur många vuxna som skulle acceptera ett lass med arbete hemskickat varje kväll att slutföra till dagen efter.

Jag tycker nog att utbildning är nåt som borde kunna läggas upp så att eleverna sköter det på sin arbetsplats, dvs skolan. Och utan att sänka de redan allt för låga kraven på eleverna.

Hur det ska ha med politisk tillhörighet att göra ser jag inte logiken i?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag undrar hur många vuxna som skulle acceptera ett lass med arbete hemskickat varje kväll att slutföra till dagen efter.

Jag tycker nog att utbildning är nåt som borde kunna läggas upp så att eleverna sköter det på sin arbetsplats, dvs skolan. Och utan att sänka de redan allt för låga kraven på eleverna.

Hur det ska ha med politisk tillhörighet att göra ser jag inte logiken i?

Med tanke på att jag har 100 timmar övertid på de senaste 2 månaderna så skulle jag redan vilja påstå att jag får "läxor". >.<
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag undrar hur många vuxna som skulle acceptera ett lass med arbete hemskickat varje kväll att slutföra till dagen efter.

Jag tycker nog att utbildning är nåt som borde kunna läggas upp så att eleverna sköter det på sin arbetsplats, dvs skolan. Och utan att sänka de redan allt för låga kraven på eleverna.

Jag läser 125% heltid på LiU och har ca 12h schemalagd lektion/föreläsning/seminarium/labb per vecka. Resten av tiden man vill plugga finns lokaler att tillgå om man hellre sitter på campus än hemma.

På vilket sätt skiljer sig det från grundskolan eller gymnasiet?

Likadant var det när jag jobbade. Kanske hade jag inte ett 925 jobb, men även där kunde jag de senare åren spendera en hel del tid hemma med jobb om jag hellre gjorde det än satt på kontoret.

Att 17-åringar däremot inte förstår att skola = x antal h/vecka åtagande, har inget att göra med lokaler.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Och ok, det är orättvist att dra det så långt för mellanstadieelever. Jag står först i kön att anse att det borde finnas anvisade platser för studier, MED lärare på plats både för ordning och läxhjälp. En lärare då skulle förmodligen kunna "ta" rätt många elever om det bara handlar om att vara ett läx-stöd, och inte ren undervisning.

Det är ju knappast så att en SO-lärare inte kan ta hand om matteläxan för högstadieelever. Klarar en lärare inte den nivån vill jag inte ha dem som lärare i mina barns skola öht!

Med tanke på att jag har 100 timmar övertid på de senaste 2 månaderna så skulle jag redan vilja påstå att jag får "läxor". >.<

Eller övertidsersättning.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Resten av tiden man vill plugga finns lokaler att tillgå om man hellre sitter på campus än hemma.

Ja, precis! :tummenupp Tyvärr finns inte den möjligheten i grundskolan.

På vilket sätt skiljer sig det från grundskolan eller gymnasiet?

tja kanske genom att eleverna på högskolan är vuxna nog att ta eget ansvar? (Fast ibland är det väl tveksamt...)

Hur många av sveriges 17-åringar är mogna nog att sköta studier diciplinerat på egen hand? 50%?

Att både du och jag skött studier på egen hand betyder väl inte att vi ska fortsätta hävda att alla andra kan göra det också?
Än mindre tycker jag vi kan ställa de kraven på ungar som inte ens är myndiga.

När jag gick i lågstadiet så gick jag efter skolan till fritids och väntade på att mina föräldrar slutade jobba och kunde hämta mig. Och sedan skulle läxor göras på kvällen när man kommit hem... Nu var jag inte så bra på studiediciplin som liten gosse även om jag tog igen det många år senare.

Varför inte låta ungarna vara i skolan lite längre och läsa så att dom slipper läsa läxor hemma på kvällen?

Ungarnas föräldrar jobbar ändå oftast 40 timmar i veckan så varför inte ge ungarna en värdefull sysselsättning 40 timmar i veckan?
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Jag är delad i frågan om läxor. Å ena sidan är det just vid pluggandet på rummet som småttingarna kan lära sig att ta in kunskap självständigt. Å andra sidan kan jag tycka att det det är ett misslyckande för skolan om en stor del av eleverna måste lägga ner timtals per dygn av sin fritid på något som de borde hinna med under skoldagar som ofta är lika långa som fulla arbetsdagar. Är också tveksam till förväntningen från skolhåll att föräldrar ska agera lärare.

Mina barn har några år kvar till skolan, men självklart kommer jag att försöka hjälpa dom så gott jag kan. ...det vill säga, om de inte är lika tjuriga som jag var som liten. Tyckte själv att det här med läxor var min ensak som mina föräldrar kunde skita i. Dessutom tyckte jag att det allt som oftast gick att hitta en väg omkring läxläsningen utan att studieresultan blev lidande :tomten
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ja, precis! :tummenupp Tyvärr finns inte den möjligheten i grundskolan.


Är det verkligen så?

Bortsett lärarstödet på plats (för det var min spontana vision) så är det väl inga problem. Jag har gått i 6 olika skolor (lågstadie -> universitet) och i samtliga fall har det funnits grupprum eller andra lämpliga utrymmen att tillgå. Och då har mina skolor varit byggda under 60- till 80-talet till största delen.

Det går ju knappast att kalla läxläsning för "övertid" när ungarna har 15-20 timmar lektionstid / vecka heller. Så jag ser inte riktigt problemet.


Men jag håller med, nåt är ju fel och måste göras, och det är galet att lägga ansvaret enkom på föräldrarna.

Både lärare och fritidspersonal bör ju vara utbildade (och engagerade?) pedagoger som mkt väl kan ta det lasset.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Hur många av sveriges 17-åringar är mogna nog att sköta studier diciplinerat på egen hand? 50%?

Kanske, men beror det på då?

Det är som jag ser det läge att ta skolplikten på allvar och ställa högre krav än närvaro.

Jag hade klasskompisar som i 9an knappt kunde läsa en enkel text på engelska, eller lösa de enklaste ekvationer.

Varför? För att de spenderat 80% av tiden sen 4an skolkandes, tjuvrökandes bakom skolan eller hängandes i centrum.

Visst är det också så att 95% av dem kom från något tveksamma hemförhållanden. Missbruk och våld finns även i de finaste områden, det tar sig bara lite andra former.

För resten av klassen innebar det en massa störningar i onödan osv..

Är det verkligen otänkbart i sossesverige att ställa krav redan från grundskolan på att man ska ha koll på det som görs för att få gå vidare till nästa årskull?

Betyg kanske inte är så viktigt för alla, eller att prestera bra för den delen. Viljan att få vara kvar med sin klass däremot, det är en kraft som kan skapa motivation hos de flesta.
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Kanske, men beror det på då?

Det är som jag ser det läge att ta skolplikten på allvar och ställa högre krav än närvaro.

Jag hade klasskompisar som i 9an knappt kunde läsa en enkel text på engelska, eller lösa de enklaste ekvationer.

Varför? För att de spenderat 80% av tiden sen 4an skolkandes, tjuvrökandes bakom skolan eller hängandes i centrum.

Visst är det också så att 95% av dem kom från något tveksamma hemförhållanden. Missbruk och våld finns även i de finaste områden, det tar sig bara lite andra former.

För resten av klassen innebar det en massa störningar i onödan osv..

Är det verkligen otänkbart i sossesverige att ställa krav redan från grundskolan på att man ska ha koll på det som görs för att få gå vidare till nästa årskull?

Betyg kanske inte är så viktigt för alla, eller att prestera bra för den delen. Viljan att få vara kvar med sin klass däremot, det är en kraft som kan skapa motivation hos de flesta.

För dessa personer hade det ju gjort varken till eller från ifall hemläxor slopades.

Det har mig veterligen alltid funnits krav på att barn ska gå i skolan. Sedan är frågan hur långt man vill gå för att upprätthålla skolplikten.

För övrigt är det tack vare sossarna som skolan är till för alla. Tidigare sorterades du ut i tidig ålder och vissa fick chansen att läsa vidare, medan andra ansågs mer lämpade för kort skolgång och yrkesutbildning. Mer fel än så kan det knappast inte bli.

Och sist men inte minst: Slopa hemläxor och låt barnen göra arbetet i skolan. De föräldrar som sedan vill drilla sina barn lite utöver det som görs i skolan har fria händer att göra det.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
För dessa personer hade det ju gjort varken till eller från ifall hemläxor slopades.

Det har mig veterligen alltid funnits krav på att barn ska gå i skolan. Sedan är frågan hur långt man vill gå för att upprätthålla skolplikten.

För övrigt är det tack vare sossarna som skolan är till för alla. Tidigare sorterades du ut i tidig ålder och vissa fick chansen att läsa vidare, medan andra ansågs mer lämpade för kort skolgång och yrkesutbildning. Mer fel än så kan det knappast inte bli.

Och sist men inte minst: Slopa hemläxor och låt barnen göra arbetet i skolan. De föräldrar som sedan vill drilla sina barn lite utöver det som görs i skolan har fria händer att göra det.


Hur du lyckas göra det här till en partipolitisk fråga förstår jag inte.. Men dock!

Ja, hade jag röstat 1940 så hade jag också varit sosse, jag har sagt det förut och jag kan säga det igen. 2011 däremot så är de ett populistparti som står för vad fan som helst så länge det ger röster och räddar deras jobb och pamp-positioner.

Vad som gällde då är inte relevant idag. För 30-40 år sen vet jag inte ens om det kunde anses "rätt" att alla skulle lära sig derivera och tolka Odyssén givet att 90% av alla jobb utfördes med spade eller slägga.

2011 däremot finns inte plats för svensk monotom-arbetskraft. Den kompetensen finns att importera billigare från andra ställen. Om det är ideologiskt rätt eller fel låter jag vara nu, men hur man än vänder det så är det en samhällsekonomisk förlust.

Vi står just idag på ett av de högsta trappstegen i världen gällande teknisk och kulturell utveckling samt ekonomiskt då vi har ett klockrent MVG i ekonomi efter den här krisen. Borgs förtjänst eller ej, så har "Sverige" skött sig strålande. Med dessa förutsättningar skulle vi kunna lägga grunden för att bli en stat att räkna med på allvar i framtiden. Men det skulle kräva att vi slutade subventionera förlustbrancher som sjöfarten t.ex., slutade värna om jobb och arbeten som inte längre är konkurrenskraftiga osv.

Här menar jag att facken är för starka. Precis som under 50-70 talet när många blev arbetslösa och svenska folket fick omskola sig krävs en mindre revolution för att lyfta lägstanivån och öka vår internationella konkurrenskraft innan Kina köper och lägger ner oss också. Sen bör vi inte göra om det och helt plötsligt släppa marknaden fri imorrn och importera polacker som gör allt de gör lika bra men billigare. Men det är dags att indoktrinera barn & ungdomar att förstå att de måste bygga kompetens för att vara med i matchen när de växer upp.

Det finns alltid en skara som följer minsta motståndets lag, ska vi få med dem i framtiden så kanske vi måste tweeka till motståndet ett par snäpp!?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag hade klasskompisar som i 9an knappt kunde läsa en enkel text på engelska, eller lösa de enklaste ekvationer.

Varför? För att de spenderat 80% av tiden sen 4an skolkandes, tjuvrökandes bakom skolan eller hängandes i centrum.

Visst är det också så att 95% av dem kom från något tveksamma hemförhållanden. Missbruk och våld finns även i de finaste områden, det tar sig bara lite andra former.

För resten av klassen innebar det en massa störningar i onödan osv..

Är det verkligen otänkbart i sossesverige att ställa krav redan från grundskolan på att man ska ha koll på det som görs för att få gå vidare till nästa årskull?

Betyg kanske inte är så viktigt för alla, eller att prestera bra för den delen. Viljan att få vara kvar med sin klass däremot, det är en kraft som kan skapa motivation hos de flesta.

Nu är du inne på ett område som jag anser skulle förbättras genom att dela upp eleverna mer efter studietalang.

Sossepacket verkar tro att det skulle missgynna de svaga men jag tror det är de svagaste som skulle ha mest att tjäna på att hamna i en grupp där dom faktiskt har en sportslig chans att hänga med i undervisningen.

Och inte för att jag har någon pedagogisk utbildning men personligen skulle jag gissa att många ur det här gänget skulle få bättre stidieresultat om deras undrvisningsvecka borde innehålla mer av andra aktiviteter så som idrott och slöjd. Detta bla för att dom ska träna upp sin förmåga till koncentration mm.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tidigare sorterades du ut i tidig ålder och vissa fick chansen att läsa vidare, medan andra ansågs mer lämpade för kort skolgång och yrkesutbildning. Mer fel än så kan det knappast inte bli.

Jag tycker det är djävligt fel idag när i princip alla ska ha högskolebehörighet.

Det missgynnar dels gruppen som bara vill jobba praktiskt och tvingas läsa kurser dom skiter och dessutom tvingas dom kvar i skolan ytterligare ett år längre än tidigare. Jag var med på den tiden då en praktisk utbildning var 2 år men idag är den 3 år bara för att eleverna ska ha högskolebehörighet. Hur många bilmekaniker läser sedan vidare på högskolan? Dom som gör det läser nog ändå upp sina betyg innan.

Dels missgynnar de även de som kommer till högskolan genom att kraven i gymnasiet har sänkts så att dom numera inte har de mattekunskaper som krävs för t.ex en ingejörsutbildning. Jag träffar teknologer nästan dagligen och det är ganska sorgligt att se hur dom numera saknar för en civilingenjör väldigt triviala kunskaper.

Vad är det för fel på ett hantverksyrke? I dagens Sverige är det ju faktiskt hantverkare man ska bli om man vill maximera sin livslön. De som väljer att läsa vidare får väl ett intressantare jobb men dock en ekonomisk förlust som mycket få lyckas ta igen.
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Hur du lyckas göra det här till en partipolitisk fråga förstår jag inte.. Men dock!

Ja, hade jag röstat 1940 så hade jag också varit sosse, jag har sagt det förut och jag kan säga det igen. 2011 däremot så är de ett populistparti som står för vad fan som helst så länge det ger röster och räddar deras jobb och pamp-positioner.

Vad som gällde då är inte relevant idag. För 30-40 år sen vet jag inte ens om det kunde anses "rätt" att alla skulle lära sig derivera och tolka Odyssén givet att 90% av alla jobb utfördes med spade eller slägga.

2011 däremot finns inte plats för svensk monotom-arbetskraft. Den kompetensen finns att importera billigare från andra ställen. Om det är ideologiskt rätt eller fel låter jag vara nu, men hur man än vänder det så är det en samhällsekonomisk förlust.

Vi står just idag på ett av de högsta trappstegen i världen gällande teknisk och kulturell utveckling samt ekonomiskt då vi har ett klockrent MVG i ekonomi efter den här krisen. Borgs förtjänst eller ej, så har "Sverige" skött sig strålande. Med dessa förutsättningar skulle vi kunna lägga grunden för att bli en stat att räkna med på allvar i framtiden. Men det skulle kräva att vi slutade subventionera förlustbrancher som sjöfarten t.ex., slutade värna om jobb och arbeten som inte längre är konkurrenskraftiga osv.

Här menar jag att facken är för starka. Precis som under 50-70 talet när många blev arbetslösa och svenska folket fick omskola sig krävs en mindre revolution för att lyfta lägstanivån och öka vår internationella konkurrenskraft innan Kina köper och lägger ner oss också. Sen bör vi inte göra om det och helt plötsligt släppa marknaden fri imorrn och importera polacker som gör allt de gör lika bra men billigare. Men det är dags att indoktrinera barn & ungdomar att förstå att de måste bygga kompetens för att vara med i matchen när de växer upp.

Det finns alltid en skara som följer minsta motståndets lag, ska vi få med dem i framtiden så kanske vi måste tweeka till motståndet ett par snäpp!?

Det var du som nämnde ordet sossesverige i ditt inlägg och därmed du som blandade in dem i frågan. ;)

Verkar superbra att vi blir konkurrenskraftiga, lönerna måste sänkas, men det är typ bara bra så länge det drabbar andra än mig. :rolleyes:

Jag tycker det är djävligt fel idag när i princip alla ska ha högskolebehörighet.

Det missgynnar dels gruppen som bara vill jobba praktiskt och tvingas läsa kurser dom skiter och dessutom tvingas dom kvar i skolan ytterligare ett år längre än tidigare. Jag var med på den tiden då en praktisk utbildning var 2 år men idag är den 3 år bara för att eleverna ska ha högskolebehörighet. Hur många bilmekaniker läser sedan vidare på högskolan? Dom som gör det läser nog ändå upp sina betyg innan.

Dels missgynnar de även de som kommer till högskolan genom att kraven i gymnasiet har sänkts så att dom numera inte har de mattekunskaper som krävs för t.ex en ingejörsutbildning. Jag träffar teknologer nästan dagligen och det är ganska sorgligt att se hur dom numera saknar för en civilingenjör väldigt triviala kunskaper.

Vad är det för fel på ett hantverksyrke? I dagens Sverige är det ju faktiskt hantverkare man ska bli om man vill maximera sin livslön. De som väljer att läsa vidare får väl ett intressantare jobb men dock en ekonomisk förlust som mycket få lyckas ta igen.

Nu pratar jag inte om valet du gör till gymnasiet. Jag pratar om att du blev utsorterad redan i typ tredje klass.

Jag tycker också det är bra med yrkesinriktade linjer, som inte nödvändigtvis måste ge högskolebehörighet. Ett samhälle behöver så mycket mer än bara akademiker.

Men ger inte gymnasiet högskolebehörighet, då måste man få chansen i efterhand, ifall man ändrar sig och då är det ju bra KomVux finns.

Slutligen så är det inte alls säkert du får ett mer intressant arbete bara för att du läser vidare. De som har en yrkesutbildning tycker förhoppningsvis just deras yrke är det mest intressanta som finns.
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Nu pratar jag inte om valet du gör till gymnasiet. Jag pratar om att du blev utsorterad redan i typ tredje klass.


Nej, det du pratar om är svunna tider!

Verkar superbra att vi blir konkurrenskraftiga, lönerna måste sänkas, men det är typ bara bra så länge det drabbar andra än mig. :rolleyes:


Nej, lönerna MÅSTE inte sänkas. Ett alternativ är att höja kompetensen, den mer närliggande associationen i en debatt om skolan tyckte jag iaf.
 
Last edited:
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Nej, det du pratar om är svunna tider!

Som tur är och ett stort tack till de som tog bort det. Men det är fortfarande högst aktuellt i Tyskland till exempel.

Nej, lönerna MÅSTE inte sänkas. Ett alternativ är att höja kompetensen, den mer närliggande associationen i en debatt om skolan tyckte jag iaf.

Självklart är en höjning av kompetensen bra. Men brukar inte högre kompetens ge högre lön?

Och då förstår jag inte riktigt varför Anders Borg sade att lönerna bör sänkas istället för att endast trycka på att kompetensen bör höjas.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Självklart är en höjning av kompetensen bra. Men brukar inte högre kompetens ge högre lön?

Och då förstår jag inte riktigt varför Anders Borg sade att lönerna bör sänkas istället för att endast trycka på att kompetensen bör höjas.


För att Borg pratar om att sverige som stat ska gå segrande ur en global kris, och jag om en fundamental förändring av skol-formerna.

Aningen olika tidshorisonter.


Du har lite svårt att hålla dig till ämnet idag, olikt dig.
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
För att Borg pratar om att sverige som stat ska gå segrande ur en global kris, och jag om en fundamental förändring av skol-formerna.

Aningen olika tidshorisonter.


Du har lite svårt att hålla dig till ämnet idag, olikt dig.

Är lite trött idag. :)

Blir det trots allt inte lite svårt att pussla ihop både en höjning av kompetens och en lönesänkning oavsett tidshorisont? Och vad fackens styrka, som du såg som något negativt, har med skolan att göra förstår jag inte. Deras styrka är väl mer negativt för lönebildningen?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Är lite trött idag. :)

Blir det trots allt inte lite svårt att pussla ihop både en höjning av kompetens och en lönesänkning oavsett tidshorisont? Och vad fackens styrka, som du såg som något negativt, har med skolan att göra förstår jag inte. Deras styrka är väl mer negativt för lönebildningen?

Så länge facken tvingar fram en marknad där vi betalar överpriser för "arbetartjänster" (i brist på uttryck) istället för att köpa dem billigare på annat håll så hålls utbildningspremien nere. Idag lönar det sig ju knappt ekonomiskt att plugga, vilket är helt galet.

Att långsamt, och långsiktigt dra ner arbetar(real)lönerna och höja kompetensen på det svenska folket (med början på dagens unga) skulle bidra till att placera oss där vi en gång var på välfärdslistan.

Det gäller att investera på våra unga, och våga göra det när alla investeringar kostar NU-konsumtion.

Tyvärr skulle detta vara något av politiskt självmord att föreslå. Framförallt i sosse-sverige där man inte får va bättre än nån annan, inte får tjäna pengar, vara framgångsrik eller ha ambitioner. Att då på statlig nivå säga att det är ett mål att ALLA ska höja sin kompetens är dödsdömt inför den dumma opinionen.

Men att kollektivet inte håller med betyder inte att det inte är så!
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Så länge facken tvingar fram en marknad där vi betalar överpriser för "arbetartjänster" (i brist på uttryck) istället för att köpa dem billigare på annat håll så hålls utbildningspremien nere. Idag lönar det sig ju knappt ekonomiskt att plugga, vilket är helt galet.

Att långsamt, och långsiktigt dra ner arbetar(real)lönerna och höja kompetensen på det svenska folket (med början på dagens unga) skulle bidra till att placera oss där vi en gång var på välfärdslistan.

Det gäller att investera på våra unga, och våga göra det när alla investeringar kostar NU-konsumtion.

Tyvärr skulle detta vara något av politiskt självmord att föreslå. Framförallt i sosse-sverige där man inte får va bättre än nån annan, inte får tjäna pengar, vara framgångsrik eller ha ambitioner. Att då på statlig nivå säga att det är ett mål att ALLA ska höja sin kompetens är dödsdömt inför den dumma opinionen.

Men att kollektivet inte håller med betyder inte att det inte är så!

Det är inte enbart facken som driver upp priserna. Det gör de i gott samarbete med arbetsgivarna. Om nu marknadskrafterna styr, så handlar allt om tillgång och efterfrågan. Byggs det mycket, tillgången till arbetskraft är låg, då får ett företag antingen locka till sig arbetskraften med höjda löner, eller tacka nej till kontrakt. Enkel marknadsekonomisk matematik.

Det är smått löjligt att påstå att ett sosse-sverige skulle vara emot ett mål att alla ska höja sin kompetens. Det är tack vare dem just alla får chansen att höja den. Det är väl istället moderaterna som tagit bort yrkesutbildning för arbetslösa?

För övrigt så låter det, att utbildning inte lönar sig, som den där töntiga klyschan, det ska löna sig att arbeta. Det har alltid lönat sig att arbeta. Utbildning lönar sig också. Inte alltid ekonomiskt, men livet innehåller mer än bara ekonomi. En del tjänar även på det rent ekonomiskt. Riktigt bra dessutom. Lärare däremot, som ett exempel, som borde ha bättre lön, får det svårt eftersom deras lön kommer från skattemedel och många hellre vill ha deras löneökning i sin egen ficka.

Så länge man inte går back på att plugga jämfört med att ta ett vanligt industrijobb, eller hantverksyrke, så ska man vara nöjd och glad. Jag vet i alla fall att jag trivs riktigt bra med det jag gör, även om jag i slutändan inte totalt sett tjänat massor mycket mer än en snickare, som förhoppningsvis trivs riktigt bra med sitt arbete.

Och för att hålla oss till ämnet: Slopa hemläxor! :)
 
Last edited:
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top