Slog nästan över!

• Thread starter Thread starter copse
  • Start date Start date
mjaa jag klarade nästa samma sak som du.....bara det att jag slog över å bakskärmen sprack å sen så vart de lite repor på fälgarna:huvet :huvet

Tycker det är sådär varje gång man ska wheela å fila lite på hojden.. Allt är lungt å whoops så är man där å far.. Förra året rädda jag upp det hela med bromsen, men iår verkar det trögare.. har bytt stövlar å får det inte att stämma :va

Inte för att jag klarat av något liknande men Kesokungen här på forumet lyckades med bedriften igår att slanga och när han kom för högt hopade han av och sprang 3 steg och sedan hoppade på hojen igen ( självklart inte meningen.) som ni förstår slangar han väldigt sakta:tummenupp :pannkyss

Dom gångerna jag kör på bakhjulet är oftast på 4:an och 5:ans växel,måste nog lära mig att använda bromsen annars kommer jag säkert att få ont:näsblod

Tycker det är svårt att sätta foten på bromsen, man vill som på något sätt ut med tårna bort från hojjen.
Känns onaturligt att ha foten på bromsen.

I början när jag kom över balanspunkten lite grand så fick jag panik och bara släppte på gasen. Då var ju inte bromsen att tänka på, bästa är att försök lära sig bakbromsen så fort som möjligt. Dock känns det helt fel i början, men det kommer. :tummenupp

Men det finns inget härligare än att dra upp den i lagom fart och sen lägga sig strax över balansläget, och bara "puttra" fram på bakhjulet. :yoparty

Men jag har en fråga ang. bromsen, hur använder ni den? Jag använder den för att "stabilisera" bakhjulsåkningen när jag åker långt på bakhjulet, så jag kör så mjukt som möjligt. Och sen bromsa till lite hårdare när det börjar bli för högt. Eller använder ni den bara när ni kommer för högt?

fy fan, d e äckligt sånt där.

när jag hade dtr125 var jag på väg över (tror man iaf) x-antal ggr när man försökte lära sig åka på 2an ..

men det äckligaste av allt som hade med överslagning var nog ändå på framhjulet framför absolut största övergångsstället mitt i gävle, äckligt som satan när man börja känna hur hojjen började tippa förbi balanspunkten, men en dunk me hockeyröven räddade mig den ggn :gnissla

2933710 mjaa jag klarade nästa samma sak som du.....bara det att jag slog över å bakskärmen sprack å sen så vart de lite repor på fälgarna:huvet :huvet
ja fattar inte att era ramar klarar sig, slog över en gång med DT:n på ettan. hela bakpartit böjde sig åt helvete :3frek

dock fixat nu, men ändå.

Jag gjorde en på-av-på med min endurodrevade XR i tron att jag hade trean i, men det visade sig att det var tvåan.... Jag hann aldrig ens tänka tanken att jag borde fotbromsa innan jag hade gått runt, blev mer som en snabb bakåtkullerbytta på plats :).

Hur gör du då? bromsar du hela tiden med bakbromsen? vilken växelkör du på? jag kopplar upp på 2an sen direkt i med 3:an och försöker köra där

Bra fråga.. Känslan är väl inte den bästa ala arbetarkängor och xr:ens bromspump. Men jag är med och bromsar ganska mycket iaf.

Brukar köra på 3:an med min, går varken för fort eller för långsamt då. Brukar koppla upp den på så låg fart som möjligt på 3a, och sen glida vidare. Funkar lika bra att dra upp den med gas och ryck, men då varvar den ur så fort om man inter hinner få höjd.

nu är jag ingen wheelie-gud, men något jag lärt mig den hårda vägen är ju att rutinmässigt göra som man alltid brukar göra när man wheeliar, när man "råkar" ha en fullproppad ryggsäck på sig... balanspunkten passerade man ganska snabbt...

nu är jag ingen wheelie-gud, men något jag lärt mig den hårda vägen är ju att rutinmässigt göra som man alltid brukar göra när man wheeliar, när man "råkar" ha en fullproppad ryggsäck på sig... balanspunkten passerade man ganska snabbt...

Låånga uppförsbackar är förbannat bra träning också, går att köra oändligt långt.

När jag klotade slarvade jag med foten på bromsen och drog ner regskylten i backen och hojen fladdrade ner i diket... :( Men nu kommer jag alltid att tänka på att ha foten på rätt ställe! Det har jag lärt mig nu...

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Ny 500-kubiks retro från Honda