Slitna vevaxlar! Suck...

a.tibbling

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2012
Ort
Hallstahammar
Hoj
Kawasaki ZZR 1200 *SÅLD* KTM 690 SM-R
Slitna kamaxlar! Suck...

Köpte min Kawasaki ZZR 1100 - 95 förra sommaren. Var redan lite svårstartad då. Man fick väl dra en 5-7sek innan den hoppa igång. Hade då isär o kollade förgasare rengjorde o kolla stiften. Bytte olja och filter i samma veva Såg väl helt ok ut! Hade ihop den o hade o övningskörde med ca350- 400 mil o tog kortet slutet av september. Blev inte så mycket åka efter det. Tog ut hojen för 2 veckor sedan tog en liten provtur på 2-3 mil hem till en polare som handahar oljedunken ;) Byte olja o filter sen hem igen, men lika seg att starta som vanligt. Kom hem o tänkte att ska fan riva ner o kolla ventilspelet. Sagt o gjort började riva ned o efter några timmar så va man där. Kollade in axlarna o ser tydliga tecken på att den gått varmt, på två nockar är det typ gropar "sår" på! Mätte spelet och hade det bara på 4 ventiler av 16. Tagit bort toppen ock ska mäta ventilerna och kolla så inte ventilsätena är dåliga. Annars blir de bara rengöra o slipa in ventilerna med lite pasta o snygga till. Va tror ni om kammarna. Bara leta bättre begagnade, eller vågar man köra med dem om man är noga med oljebyten o har rätt spel så det inte ligger på som det tydligen gjort!

Kanske någon har kammar liggandes hemma och vill bli av med :) Vipporna såg helt ok ut.
 

Bifogat

  • 20130415_172943.jpg
    20130415_172943.jpg
    247.1 KB · Visningar: 448
  • 20130415_173017.jpg
    20130415_173017.jpg
    248.8 KB · Visningar: 482
  • 20130414_165741.jpg
    20130414_165741.jpg
    223.1 KB · Visningar: 565
Last edited:
Heter det inte de? Såg att jag skrivit vevaxel i rubrik. :)
Hur ändrar man ämnet??
 
Last edited:
Ingen mekare som har nå tips att komma med? Är de akutläge att byta eller är de bara köra med kamaxlarna o se till att få rätt spel så man slipper att nockarna går så hårt mot ventilerna?
 
Jag skulle vilja ha reda på varför de slits ner (ja, om de nu inte är gjorda av choklad på den modellen), nån igensatt oljekanal eller är motorn felkonstruerad? Kan ju vara onödigt att byta till nya kammar om de ändå kommer gå ner sig..


Vad låg spelen på? Var det någon som hade för litet spel eller till och med nollspel? För stora spel låter mer men orsakar inte startproblem. Dåliga säten kan göra det, men det finns mycket mer som kan göra en hoj svårstartad...
 
Hade bara spel på 4st av 16st ventiler. Ska ta bort ventilerna i helgen o mäta den o kolla ventilsäten o slipa dem med lite pasta om de ser bra ut. Min tanke är att de kanske vart ett gäng klåpare som helt enkely skitit i att byta olja o ställa ventilspel o bara tokat rulle o sen sålt. Sen har nästa inte heller kollat spel osv.
Men borde väl funka ett hyfsat tag till om man ser till att ha bra spel o sköter oljabyten. För lagren där de sitter så fräscha ut, så kanalerna där verkar de ju komma olja. Mätte nockarna med micrometer o de ligger på maxmått någon hundring under maxmått. Just såren som jag blir fundersam över.
 
De där är väl bara ythärdade? Om så, och slitaget gått igenom härdningen försvinner godset snabbare än du hinner byta olja.

Skadar inte kolla med en motorverkstad, de kan säkert säga bu eller bä direkt.
 
Nån som vet vad det skulle kosta o slipa om och härda? Nya va ju inte ens att tänka på. 3750:- st :)
Ingen som känner nån som kan o tar lite cash under bordet!?
 
Ebay? Kolla vilka olika årsmodeller som har samma kammar så kanske du kan hitta friska begagnade. Sådant bör inte går på mer än tusenlappen där.
Edit.. Eh.. what he said..
 
Sitter i en liknande sits med min. Slitna kammar. Har ögonen uppe efter någon som säljer begagnade som passar men inte dykt på något ännu. Fram till dess fortsätter jag med de gamla grejorna och chansar.

Nya kammar till min skulle gå på ca 5.000sek.
 
Va till motorteknik i Västerås! Där sa de att kammarna går att använda. De tyckte det var viktigare varför de blivit så ev pga slitna ventilsäten och så och att jag bara hade spel på 4 ventiler. Blir att ha bort ventiler i helgen kolla så att de ligger inom toleranser. Ser det bra ut så blir de bara slippa in med indianpinne och shimsa in så spelet blir rätt. Sen kör jag på det. Hoppas ventilsätena ser bra ut så man får ut och åka lite :)
 
Hur en verkstad kan föreslå att fortsätta köra med kamsallad övergår mitt förstånd?!
Men bra att du nämnde dom vid namn iaf..
Jag hade utan tvekan letat nya och gjort rätt på en gång.
 
Hur en verkstad kan föreslå att fortsätta köra med kamsallad övergår mitt förstånd?!
Men bra att du nämnde dom vid namn iaf..
Jag hade utan tvekan letat nya och gjort rätt på en gång.

Har kört med otroligt slitna kammar, förutom ett satans oväsen och orolig gång har det inte skett något.

Dom där ser ut som om dom skulle hålla ett tag till medans ts letar esättare.
 
Hur en verkstad kan föreslå att fortsätta köra med kamsallad övergår mitt förstånd?!
Men bra att du nämnde dom vid namn iaf..
Jag hade utan tvekan letat nya och gjort rätt på en gång.

Tycket det var ett vettigt svar från verkstan, det är ju ingen ny hoj värd att lägga en förmögenhet på. Tycker det är alldeles för ofta svaret är "byt allt", repiga bromskskivor - "jag skulle aldrig våga chansa osv...". Hade det varit legio när jag började åka hoj så hade det aldrig blivit något pga kostnaderna.

Ta ett fint bryne och putsa ytorna där det ser värst ut, se till att fixa spelen och i med sjyst olja o njut av sommaren. Handla nya kammar eller kompletta toppar när det dyker upp till bra pris.
 
Slitna kammar ger väl mer spel inte mindre. Däremot blir ju spelet mindre om ventiler/ventilsäten slits.

Att du inte hade spel på några av ventilerna är inte bra men behöver inte vara elände. Det beror ju mest på hur länge det gått utan spel. Har man inget spel blir det otätt men värre är att ventilen inte får kylningen av att då och då ligga an mot sätet ocg dessutom får ju kammen ta stryk där den inte är tänkt ta stryk.

Det är en gammal hoj och justerar man bara ventilspelet och kompet är OK så fungerar nog hojen många mil till så verkstan har nog inte fel.

Jag skulle, eftersom du redan har kammarna fria, putsa av dom lite med ett fint våtslip 1200 ? och olja, helst i en svarv på lågt varvtal,så att det inte finns "vassa" grejer.

Sätta dit dom och justera in ventilerna och kolla kompet.

Är kompet OK skulle jag klappa ihop motorn och köra.

Är kompet dåligt på dom cylindrar som inte hade spel så skulle jag riva toppen.

Rätt eller fel ? vad vet jag men det är vad jag skulle göra. Säsongen är här.

Under vintern kanske jag skulle renovera helt om jag hade lust.
 
Last edited:
Hur en verkstad kan föreslå att fortsätta köra med kamsallad övergår mitt förstånd?!
Men bra att du nämnde dom vid namn iaf..
Jag hade utan tvekan letat nya och gjort rätt på en gång.

Och din erfarenhet med med motorer?? som kan utala dig så utan ha undersökt kamaxlarna?
 
Och din erfarenhet med med motorer?? som kan utala dig så utan ha undersökt kamaxlarna?

Om jag inte vetat att slitna kamaxlar är en dålig sak så hade jag aldrig kommenterat, tro mig. Det finns bilder. Dessutom läste jag hans beskrivning.

När det gäller en gammal 240, fine, men hojar brukas inte på det sättet. En 240 varvar inte som en ZZR och man har en tendens att vara lite mer nogräknad med ett hobbyfordon. Iaf jag. Man behöver inte köpa av återförsäljare, det finns billigare alternativ. Det är ju sånt här alla vill undvika när man t.ex ska köpa hoj på blocket, säkert du med.

Jag har inga papper på mitt motorkunnande förutom de sedlar människor betalat mig för att renovera deras bilar, traktorer, motorcyklar mm.
De år jag mer eller mindre bodde i garaget har kostat mig ett par stycken förhållanden bl.a. så din fråga tycker jag att du ska backa upp själv också annars tar jag illa upp och blir kränkt..
 
Last edited:
Om jag inte vetat att slitna kamaxlar är en dålig sak så hade jag aldrig kommenterat, tro mig. Det finns bilder. Dessutom läste jag hans beskrivning.

När det gäller en gammal 240, fine, men hojar brukas inte på det sättet. En 240 varvar inte som en ZZR och man har en tendens att vara lite mer nogräknad med ett hobbyfordon. Iaf jag. Man behöver inte köpa av återförsäljare, det finns billigare alternativ. Det är ju sånt här alla vill undvika när man t.ex ska köpa hoj på blocket, säkert du med.

Jag har inga papper på mitt motorkunnande förutom de sedlar människor betalat mig för att renovera deras bilar, traktorer, motorcyklar mm.
De år jag mer eller mindre bodde i garaget har kostat mig ett par stycken förhållanden bl.a. så din kommentar tycker jag att du ska backa upp själv också annars tar jag illa upp och blir kränkt..

Kommentar, borde inte frågetecknet påvisa att det skrevs som en fråga?.


Kan nog få ihop en handfull självlärda motorgurus bara i min bekantskapskrets som jag inte hade släppt en gräsklippare till reparation hos.

Så frågan bör bli varför du som vet kunde förklara vad som kommer att hända med motorn om han fortsätter köra med den som den är.

Mina pengar ligger på en accelererad kamförslitning tillsammans med, om otur finns, en förslitning av vipporna.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top