Slitna däck

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Ingen
Nu är det dags att kränga av mitt Michelin Anakee Adventure. Mindre än 0.5 mm kvar på mitten, där det är som mest slitet ?. Ett Metzler Tourance ska på i stället.

Hur lång ner låter ni slitaget gå på bakdäcket innan ni byter? Sitter på en 800GS.

IMG_20210624_124642-01.jpeg

IMG_20210624_124651-01.jpeg

Nu sist tittade väven fram, men jag brukar byta antingen när däcket känns otrevligt att köra på, eller det är nere på markörerna.

Jag upplever faktiskt detta däck som ok körmässigt, ff. Men känner ändå att det är dags. Även om det tar emot, då byta däck är något av det tråkigaste jag vet att göra...

Blir inte det där däcket ovilligt att svänga? Det ser ganska platt ut så du kanske bara kör rakt fram, men...

Det är en märklig diskrepans mellan rätskivan i mitten och injekteringsstropparna ute i periferin.
Verkligen periferin, alltså, på olika plan.

Nej, ärligt - jag vet att du kör massor, inte är rädd att svänga och tycker bättre om små kurviga sträckor än The Slab.
Men, man skall ta sig dit där det är kul att köra också - och då blir det så där.

Jag hade som du planerat in ett byte, och sett till att göra något kul med däcket det sista.

För förti år sedan hade jag börnat upp resterna. Nu, som en gamling på utsidan hade jag kört ytterligare tusen miles rakt fram inom typ... ...24 timmar, kanske? Ett värdigt slut för ett gammalt däck.
Dessutom känns det fel att börja med 1000 mil landsväg på en splajrans nytt däck.

Disclaimer:

Man skall vara väldigt försiktig med att starta en Ironbutt på dåliga däck. Många har fått erfara hur snabbt ett redan slitet däck går ner sig det allra sista, och åtskilliga har fått avbryta sitt försök och halta hem istället för att få det åtråvärda diplomet. Men, däck uppför sig olika, och ett sådant Michelin håller emot bra det sista.
Du har 200 lagliga mil kvar i det däcket så länge temperaturen ligger under 25° och du tänker dig för i väta.
Gå för det!

Nu, som en gamling på utsidan hade jag kört ytterligare tusen miles rakt fram inom typ... ...24 timmar, kanske? Ett värdigt slut för ett gammalt däck.
Är det inte bättre att ta några varv i en rondell? Så man slipper slita på mitten av däcket.
Hur lång är en vanlig stor rondell? 100m
10 varv är 1 km
100 000 varv och du är uppe i 1000 mil.
Det där fixar han på ett dygn ?

Är det inte bättre att ta några varv i en rondell? Så man slipper slita på mitten av däcket.
Hur lång är en vanlig stor rondell? 100m
10 varv är 1 km
100 000 varv och du är uppe i 1000 mil.
Det där fixar han på ett dygn ?

...och sedan färjan över till England för att svarva ner högersidan?

Attans! Båten tar ju inte PAX länge.

Nu ska ni inte vara sådana, pöjkar (även om jag visste vart det här skulle leda...) :rofl .

Hur som så åker hjulet upp på köksbordet på söndag, och däcksbyte görs. Frukten av att vara singel...

Och notrightrider, pga dig så står ytterligare ett 6006 och väntar till XTn :). Ska bara pressa ut en helgtur till av det gamla.

Blir dessvärre mycket plattåka och transportsträckor när man bor i Stockholm. Och dessutom använder hojen till dom flesta vardagstransporterna också.

På vänt:

20210624_154628-01.jpeg

Det är en märklig diskrepans mellan rätskivan i mitten och injekteringsstropparna ute i periferin.
Verkligen periferin, alltså, på olika plan.

Nej, ärligt - jag vet att du kör massor, inte är rädd att svänga och tycker bättre om små kurviga sträckor än The Slab.
Men, man skall ta sig dit där det är kul att köra också - och då blir det så där.

Jag hade som du planerat in ett byte, och sett till att göra något kul med däcket det sista.

För förti år sedan hade jag börnat upp resterna. Nu, som en gamling på utsidan hade jag kört ytterligare tusen miles rakt fram inom typ... ...24 timmar, kanske? Ett värdigt slut för ett gammalt däck.
Dessutom känns det fel att börja med 1000 mil landsväg på en splajrans nytt däck.

Disclaimer:

Man skall vara väldigt försiktig med att starta en Ironbutt på dåliga däck. Många har fått erfara hur snabbt ett redan slitet däck går ner sig det allra sista, och åtskilliga har fått avbryta sitt försök och halta hem istället för att få det åtråvärda diplomet. Men, däck uppför sig olika, och ett sådant Michelin håller emot bra det sista.
Du har 200 lagliga mil kvar i det däcket så länge temperaturen ligger under 25° och du tänker dig för i väta.
Gå för det!
Ser det däcket ut att tåla 1000 miles?

Ingen kritik som sådan, mest bara nyfiken.

Om ja, så noterar jag att jag byter alldeles för ofta...

Kör man 98% landsväg bör man kanske fundera på att köra på Michelin Commander 2 - om man vill ha bra väggrepp och livslängd. 1500 mil är det kortaste jag kommit, trots min huliganismiska körstil (det smala framdäcket slits snabbast). Däremot röd porfyr + regn fungerar mindre bra med det.

Ser det däcket ut att tåla 1000 miles?

Ingen kritik som sådan, mest bara nyfiken.

Kanske, kanske inte.

Det är en samvetsfråga. Jag borde kanske inte rekommendera andra att göra som jag själv gör...
Jag tittade på bilderna igen, och det är kanske lite tvek på det.

Säg så här: med ett Pirelli eller Metzeler skulle jag inte göra det, och hur som helst inte i extrem värme eller med lass.
Ett Michelin eller Conti däremot har förvånansvärt många mil kvar i sig när det är slut.

Vi säger så här: slitagegränsen är 1mm för MC, och det kan väl inte göra så stor skillnad om jag byter idag eller imorgon...? :brynad

Min egen erfarenhet är att Michelin tål flera hundra mil när de ser ut sådär. Framförallt så får man ju aldrig punka på dem.

Metzeler kan ha corden helt framme inom 40 mil… lömska däck!

...och sedan färjan över till England för att svarva ner högersidan?

Attans! Båten tar ju inte PAX länge.
Nä, räcker med att köra båda sidorna i rondellen.
Vi kan kalla det en norsk doubble Iron Butt. När man är klar vänder man och så har man däck kvar till färden tillbaka också.

Last edited:
Och notrightrider, pga dig så står ytterligare ett 6006 och väntar till XTn :). Ska bara pressa ut en helgtur till av det gamla.

Lite nyfiken vad tycker du om 6006, är du inne på ditt andra nu? Jag har ett som snart ska på KLR:en då Mitas CO2 däcket börjar var vara ganska nernött på mitten. Du har väl kört Mitas CO2 en hel del, tycker du bättre om 6006 däcket på XT:n än CO2?

Mitas har bättre bett. Gillar det mer, men denna gång så hade dom höjt priset på C02 några hundra på dackonline sen sist, så då slog snåljåpen i mig till på ren reflex. Och så klickade jag hem ett 6006 till. Är ju ganska roligt trots allt när det är nerslitet, och man sladdar mer ?. Men nästa gång ska det bli C02 igen.

Känner inte samma självklara trygghet gällande fästet med 6006orna som med C02. T.ex. På vått gräs eller i lera.

Okej, ska bli spännande att testa 6006 däcket. Mitt Mitas CO2 är väl nernött till halva klackhöjden i mitten. På turerna i år vet jag inte om det var der plattslitna däcket i kombination med väglaget med mjuka spåriga grusvägar som gjorde att jag upplevde bakänden som slängig eller om det bara var vägarna.

Ett tips är att kolla dexon.se Dexon hade bättre pris på CO2 än Däckonline då jag köpte mitt och tror även dom var billigare på Starcross 5 hard. Snabba leveranser och håller till i Sverige, går till och med att ringa dit.

Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande