Slitna däck på banan!?

Holme

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2008
Hoj
R1
Snart dags för årets första bandag. Mitt bakdäck är riktigt "touringkört", dvs nästan enbart slitet på mitten, där det nu börjar bli "olagligt".

På kanterna är däcken som nytt, känns så onödigt att sätta på ett nytt inför bandagen!? Eller borde man det? Tappar däcket stabilitet när det är slitet på detta viset?

Tacksam för snabba svar!

Jag kan bara delge mina egna erfarenheter, en bandag med nya fina däck är fantastisk, en bandag med slutkörda däck är pengarna i sjön.

Jag kan bara delge mina egna erfarenheter, en bandag med nya fina däck är fantastisk, en bandag med slutkörda däck är pengarna i sjön.

Håller med!

Om man nu ändå har slantat för själva bandagen så kan man väl lika gärna dra på ett par nya slangar också för att få någon glädje av det hela?

Byt däcket innan du åker till banan. Du måste ju ändå byta det snart. Du tjänar ju ingenting på att vänta, ditt nya däck kommer slitas mest på kanterna när du kör bana och nästan ingenting på mitten där du sliter när du tourar på vägarna...

Som PSXCare skriver så kommer du inte slita det nya däcket så mkt på mitten, så det kostar inget extra (?) att köra på nytt gummi en bandag.

Däremot är det enorm skillnad mot att köra på en touringplatta då profilen blir helt annorlunda, du får en "kant" du ska över för att lägga ner och som dessutom blir betydligt "vassare" än det är tänkt vilket drabbar fästet precis där.

Om du nu ställer frågan misstänker jag att det inte är din 22a bandag, men du kommer uppskatta det betydligt trevligare beteende nya däck ger så fort du börjar svänga.

Byt asap, och ha kul! Jag körde mina första 4 minuter igår.. Ska nog ta hojen till plugget nån dag i veckan så man får lite mil i sig.. För på fredag är det Sviestad :Rockbanan

Normalt sett nöter man nästan bara på sidorna på däck på bana, men åas kan det bli riktigt läskiga övningar när man svänger över den där kanten på däcket, i synnerhet med lite gas.

Som flera redan varit inne på kommer du att få ut mer av bandagen om du byter däck innan bandagen. Klacken som uppkommit av all "touring" körning på landsväg kommer att göra att det känns lite obehagligt när du lägger ner motorcykeln över dess gräns och det gör man hela tiden på bana. Sett till funktion och säkerhet är det nog inga problem att köra med dina nuvarande däck så länge de är lagliga. Du bör dock vara medveten om att upplevelsen är helt annorlunda med bra däck som inte har blivit platt av massor med "touring" körning på landsväg.

Låter så självklart när ni säger det!:)

Grymt tacksam för alla bra och snabba svar! Stort tack alla!

Låter så självklart när ni säger det!:)

Grymt tacksam för alla bra och snabba svar! Stort tack alla!

Kul me en tråd där alla svar är eniga för en gångs skull :tummenupp
Håller med alla tidigare inlägg, och ha en kul bandag :)

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!