Slitna bromsklossar?tjutande bromsar

Ado

Galen - helt jävla väck i bollen
Gick med
23 Sep 2005
Ort
Ge fan i mig så ger jag fan i dig
Hoj
2021 Triumph Tiger 1200 - kan man köra sportigt?
Tjaba!
Som ni ser på mina tidigare inlägg så e ja inte sporthojsägare sedan lång tid tillbaka :D. Så jag har en hel del o fråga om...:va
Nu hittar jag inte riktigt svar på min fråga :huvet så ja hoppas ni kan hjälpa mig...
Sen jag tog ut hojen, för lite mer än en vecka sen/ ca: 35mil, så har jag märkt att bromsarna tjuter som fan när ja bromsar. Mest hörs det vid mjuka inbromsningar. Nu undrar jag om det är ett tecken på slitna bromsklossar, för skivorna är som nya, sen hur jag kan ta reda på hur slitna de är - utan att montera av dem?
Är tacksam för all hjälp jag kan få.:angel
Svara mer än gärna till mig direkt - om ni har tid o lust.:tummenupp

Tack för hjälpen gott folk,
Ado
 

dgs

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Luleå
Hoj
Gsxr 750 -06
Ado skrev:
2119349 Tjaba!
Som ni ser på mina tidigare inlägg så e ja inte sporthojsägare sedan lång tid tillbaka :D. Så jag har en hel del o fråga om...:va
Nu hittar jag inte riktigt svar på min fråga :huvet så ja hoppas ni kan hjälpa mig...
Sen jag tog ut hojen, för lite mer än en vecka sen/ ca: 35mil, så har jag märkt att bromsarna tjuter som fan när ja bromsar. Mest hörs det vid mjuka inbromsningar. Nu undrar jag om det är ett tecken på slitna bromsklossar, för skivorna är som nya, sen hur jag kan ta reda på hur slitna de är - utan att montera av dem?
Är tacksam för all hjälp jag kan få.:angel
Svara mer än gärna till mig direkt - om ni har tid o lust.:tummenupp

Tack för hjälpen gott folk,
Ado

sätt tunt skickt med kopparpasta på baksidan av beläggen, då sluta de tjuta.
dvs att de tjuter är inget tecken på att de är slitna då även nya belägg kan låta illa
 

T.P.O.D

Y Town Wheelors
Gick med
31 Oct 2005
Ort
ystad
Hoj
Husa 650, 05, Z750 ,08
Va samma på min och då va det beläggen som va slut
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Ado skrev:
2119349 Tjaba!
Som ni ser på mina tidigare inlägg så e ja inte sporthojsägare sedan lång tid tillbaka :D. Så jag har en hel del o fråga om...:va
Nu hittar jag inte riktigt svar på min fråga :huvet så ja hoppas ni kan hjälpa mig...
Sen jag tog ut hojen, för lite mer än en vecka sen/ ca: 35mil, så har jag märkt att bromsarna tjuter som fan när ja bromsar. Mest hörs det vid mjuka inbromsningar. Nu undrar jag om det är ett tecken på slitna bromsklossar, för skivorna är som nya, sen hur jag kan ta reda på hur slitna de är - utan att montera av dem?
Är tacksam för all hjälp jag kan få.:angel
Svara mer än gärna till mig direkt - om ni har tid o lust.:tummenupp

Tack för hjälpen gott folk,
Ado

Kolla med en ficklampa så det är material kvar på beläggen.
Ser du inte riktigt säkert, ta svängen förbi en hojfirma och be dem kolla lite snabbt. Är det material kvar kan du tuta och köra och skita i det, ibland försvinner det efter ett tag. Det är ju dock assmidigt att det låter om en så folk flyttar sig! :)
/fredde
 

Norqen

Oslagbar
Gick med
5 Jun 2005
Ort
Umeå
Hoj
R1 -98
Du ser ju hur mycket det är kvar på beläggen, är det bara nån mm kvar så kan det vara dags att byta. Om du läser manualen så tror jag det borde stå där hur du ska bära dig åt

Lycka till
 

Ado

Galen - helt jävla väck i bollen
Gick med
23 Sep 2005
Ort
Ge fan i mig så ger jag fan i dig
Hoj
2021 Triumph Tiger 1200 - kan man köra sportigt?
freddexwing skrev:
2119365 Det är ju dock assmidigt att det låter om en så folk flyttar sig! :)
/fredde

Tror inte de hjälper....blåset hörs på flera km avstånd (tror inte de e gatulagligt) o ändå så kör en kärringajävel rakt ut framför mig i en rondell - när ja står brevid henne vid väjningsplikten!!!! :huvet

Men tack för tippsen gött folk....ska se va ja kan göra...

Förresten....vart fan får ja tag på kopparpasta?
(Som sagt - rookie!)

Återigen:
Mille gracie
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Ado skrev:
2120094 Tror inte de hjälper....blåset hörs på flera km avstånd (tror inte de e gatulagligt) o ändå så kör en kärringajävel rakt ut framför mig i en rondell - när ja står brevid henne vid väjningsplikten!!!! :huvet

Men tack för tippsen gött folk....ska se va ja kan göra...

Förresten....vart fan får ja tag på kopparpasta?
(Som sagt - rookie!)

Återigen:
Mille gracie

Min erfarenhet är att det inte hjälper så bra med kopparpasta.
Men annars finns det på templet (biltema) eller liknande ställen (macken).
/fredde
 

Scrub

Guest
Kopparpasta funkar fint!
Det hittar du på macken, biltema, mekonomen osv osv.
Om du inte gillar den idén så kan du köpa "skrikdämpningsplattor" finns på biltema, mekonomen osv osv
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Det viktiga är inte baksidan av beläggen, det är hörnen som ligger ann mot oket

gör rent innan du smetar på fett. INGET fett på bromsytorna

köp aluminiumpasta istället, det är mer mångsidigt

20 spänn tuben på biltema
 

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
På min hoj tystnade det inte förens jag bytte skivor, mina såg inte så dåliga ut men dom hade närmat sig mini måttet på tjockleken.
 

Dark_Messenger

Guest
Är beläggen och/eller skivorna nyss bytta?

I så fall kan det vara att de inte är "inbromsade" än.

Kan låta fördjävligt i sånna fall, men troligare är väl att det är de sk hörnen som tar i som ovanstående pratar om.
 

Ado

Galen - helt jävla väck i bollen
Gick med
23 Sep 2005
Ort
Ge fan i mig så ger jag fan i dig
Hoj
2021 Triumph Tiger 1200 - kan man köra sportigt?
Dark_Messenger skrev:
2120420 Är beläggen och/eller skivorna nyss bytta?

I så fall kan det vara att de inte är "inbromsade" än.

Kan låta fördjävligt i sånna fall, men troligare är väl att det är de sk hörnen som tar i som ovanstående pratar om.


Nä dom sitter i sen ett tag tillbaka...hade dem i fjol oxå...men skivorna verkar i alla fall vara i bra skick.
Ja vet att ja e lite :huvet o har svårt för att :fatta! men va menas med "Baksidan" av beläggen? Vart e de exact ja ska smeta på pasta? Inte på den sidan som tar i skivan väl?
Tack igen allihop o som sagt vet att ja e lite :confused:

Ha de o njut av vägarna
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Du kollar beläggen genom att spana mot oken i lämplig vinkel. Du ska se en eller ett par skåror i beläggen, de är slitageindikatorer och när de inte syns längre så är det hög tid att byta.

Den tecknade bilden är från någon bilsida men den visar skårorna tydligt.

pads4.jpg
 

Ado

Galen - helt jävla väck i bollen
Gick med
23 Sep 2005
Ort
Ge fan i mig så ger jag fan i dig
Hoj
2021 Triumph Tiger 1200 - kan man köra sportigt?
Neutral skrev:
2121169 Du kollar beläggen genom att spana mot oken i lämplig vinkel. Du ska se en eller ett par skåror i beläggen, de är slitageindikatorer och när de inte syns längre så är det hög tid att byta.

Den tecknade bilden är från någon bilsida men den visar skårorna tydligt.

pads4.jpg

Tack för bilden....ja kollade på mina bromsar, i alla fall bak, och såg inga skåror i dem...
Kan vara dags att punga ut 1 o 5 för att fixa det....surt....då får den bara köras i närheten tills ja får pengar till det....måste nämligen byta bakdäck också :(

Men tack för hjälpen....då vet ja vart problemet ligger.....:D
 

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Ort
33333
Hoj
Suzuki RMZ 250
jag brukar ta ner mina fast på bilen, slipar altid lite rent med sandpapper och runt kanterna som ovan nämnts.. och lägger lite koppar- eller alupasta på baksidan av klossarna (altså inte den som möter skivorna) utan den som kolven trycker på + lite på kanterna, men var försiktig så du inte får på skivorna...!!! funkar inte det heller, ja då kan du ju prova att byta klossar
 

Ado

Galen - helt jävla väck i bollen
Gick med
23 Sep 2005
Ort
Ge fan i mig så ger jag fan i dig
Hoj
2021 Triumph Tiger 1200 - kan man köra sportigt?
Rättelse!

Förlåt...jag ljög för er....ja tog en ny titt på bromsklossarna och såg att det faktiskt fanns skåror kvar. Så jag ska faktiskt göra så som ni säger (när tillfälle ges) och plocka ner, rengöra, och smörja....se om det hjälper. Fast av någon orsak så tjuter de mindre nu än för någon dag sedan, fast jag har klämt en del mil sen dess också - kan det ha någon inverkan?
Ha det allihop o kör någorlunda försiktigt!
Ado
 

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Ort
I en våt kartong
Hoj
Ruski motard
Hejsvej allihopa! Lånar tråden lite då jag har samma problem! Först så bytte jag skiva eftersom jag ändå passade på att böja sönder den med ett lås. Sen smörjde jag med kopparpasta och det hjälpte inte heller. Nu senast tog jag isär alltihopa, putsade det hela "ostkakerent", smörjde oket (icke flytande skiva), applicerade "antiskrik-gummi" och smörjde även in kanterna o slipade både belägg och skiva med sandpapper. Rengjorde naturligtvis även skivan när jag satt ihop allt. Tro fan att det låter precis lika illa fortfarande! Saken är den att det låter PRECIS lika mkt som innan jag gjorde nåt, dvs när jag precis köpt hojen. För övrigt kan jag nämna att ljudet är pulserande lixom, precis som om skivan är sne men jag har ju bytt den 2ggr totalt! (har en kille som fixat 6st laserskruna skivor hehe, bra o ha ett litet lager)
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Kanske läge att testa om dina skivor verkligen är plana i stället för att förutsätta att en ny är det. Vore det original så kan man nog göra det.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top