Slitet och spetsigt bakdrev på min 660 efter drygt 200 mil???

sirSmokealot

Vet inte vad jag ska välja!!!
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
det blir nog en röd
Slitet och spetsigt bakdrev på min 660 efter drygt 200 mil???

Framdrevet är helt OK och fint.

Vad kan det bero på???

Är det vanligt att dreven slits så snabbt???

Kan det vara mitt fel? (min körning som gör att det slits) ??? :va

Kan vara kedjan som har varit för hårt spänd,ska inte ta slut efter så lite mil ens efter hårdkörning.

Det kan vara så att du är för dålig på att hålla efter och vårda din saker. Hur ofta smörjer du kedjan, gör du rent den då och då?
Sen som det nämnts ovan så är det inte omöjligt att den varit för hårt spänd, kedjan ska hänga bra mycket slappare än man tror.

Låter normalt tycker jag? 200mil på en motard är mycket (undantaget för de som använder hojen som en sporthoj) Är aludrev bak = slits snabbare.
Tveksamt mitt bakdrev håller 200mil, har räknat med 100mil för mitt.

-PLM- skrev:
2151169 Låter normalt tycker jag? 200mil på en motard är mycket (undantaget för de som använder hojen som en sporthoj) Är aludrev bak = slits snabbare.
Tveksamt mitt bakdrev håller 200mil, har räknat med 100mil för mitt.

När man skall byta, skall man byta hela drivpaketet? Kedjan ser ok ut och framdrevet också.

Kan vara aludrev bak, skall titta efter.

Kedjan är nog inte för hårt spänt... kan däremot vara lite slak...

sirSmokealot skrev:
2151775 När man skall byta, skall man byta hela drivpaketet? Kedjan ser ok ut och framdrevet också.

Man måste ju inte, men det är att rekommendera att byta hela paketet på en gång, för de slits in mot varandra.
Framdrev brukar jag plocka med utan att byta övrigt, men det är upp till var och en hur de gör.

Har kört ca 400 mil med min.
Konstant busande, slangande, gasa bromsa gasa bromsa, låsa bakhjulet etc.
Och hittils ser mitt bakdrev BRA ut.

Tror nog nått är lite galet om det redan är slut efter 200 mil även om det är i aluminium och slits hårdare på motard.
Fast o andra sidan vem vet :)

200 mil o 400 mil ??... Hur gör ni ??... Bytte drivpaket idag på min...o det hade gått ca 1200 mil ! Det var iofs RIKTIGT slut... Kuggarna på bakdrevet var lika tjocka som synålar o 5 kuggar var av. Framdrevet såg ut som ngn japansk kaststjärna med tänder som på en sågklinga.. :D.

Köpte ståldrev o en riktig X-ringkedja , så nu ska man väl klara sig några mil... :)

Vad är nackdelen med ståldrev bak då? Å kom inte med ofjädrade vikten, kan man verkligen märka den skillnaden? :confused:

sirSmokealot skrev:
2151775 När man skall byta, skall man byta hela drivpaketet? Kedjan ser ok ut och framdrevet också.

om du vill vara bäst i klassen kan du ju byta allt, jag säger nej, byt det som behöver bytas, det funkar utmärkt :tummenupp

Victor skrev:
2155959 Hur kan bakdrevet slitas mera än framdrevet? Det måste ju vara något fel där.

Det är det jag också misstänker...

opium skrev:
2155965 om du vill vara bäst i klassen kan du ju byta allt, jag säger nej, byt det som behöver bytas, det funkar utmärkt :tummenupp
Ska nog fan bara byta drevet...

sirSmokealot skrev:
2150760 Slitet och spetsigt bakdrev på min 660 efter drygt 200 mil???

Framdrevet är helt OK och fint.

Vad kan det bero på???

Är det vanligt att dreven slits så snabbt???

Kan det vara mitt fel? (min körning som gör att det slits) ??? :va

sätter en hundring på att du har för spänd kedja, min har gått 400+ mil och det ser ut som nytt fortfarande. Du spänner väl inte som på en sporthoj hoppas jag...

Suomalainen skrev:
2156903 sätter en hundring på att du har för spänd kedja, min har gått 400+ mil och det ser ut som nytt fortfarande. Du spänner väl inte som på en sporthoj hoppas jag...

Jag tycker att kedjan ser lite slak ut, men det är enligt boken...

vetifaan, tycker at det är konstigt bara...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT