Slitet bakdäck

Zee skrev:
2437928 Kan man inte få lite seriösare svar? Det handlar ju om ett par veckors säsong kvar..

Vi tar oss ur sandlådan nu va?

varför äventyra ditt och andras liv för 2k BYT ELLER parkera
 
freestyle skrev:
2439273 hur långt går en motor utan olja?

min gyllene regel är att däck bromsar och vindrutetorkare på en bil eller mc de snålar man inte på. de är ens bästa livförsäkring.

och man köper inte den sämsta oljan som finns för de lönar sig aldrig i längden...

man kan förebygga mycket genom att inte vara dumsnål.:tummenupp

Håller med fullständigt...

(Gäller väl egentligen allt som har med bilar o bågar att göra... Har man alltid igen i slutändan...)
 
Zee skrev:
2438176 Nej, mitt mönster har knappt/preciiiis tagit slut på mitten av profilen. Det är därför jag frågar. Så jag kan leta däck en vecka eller två..

Tips på vart man handlar bra billiga däck i Malmö/Lund förresten? Beggade rejs-55/180:sar går ocksåp bra. :)

Du kan komma upp till Helsingborg till mig och få ett beggat däck monterat och klar för 300kr :) 180/55-17

Ps. Med mönster kvar i mitten :tungan
 
Last edited:
Vad tycker vi om Avon Extreme Pro 50, dimensioner 55/180?
Nytt, monterat, balanserat o klart för 1500 bagis.

Vad tror ni? Någon som har erfarenheter?
 
bump

Ingen som vet?

Vad ska man betala för beggade bak-rejsdäck i depån?

Funderar på att ragga däck på Knutstorp på söndag, men rejsputtarna i Viedec lär väl köra på slicks va?

Kör man med vanliga gatdäck i Superstock 600? Ska de köra på Söndag?
 
Zee skrev:
2443681 Ingen som vet?

Vad ska man betala för beggade bak-rejsdäck i depån?

Funderar på att ragga däck på Knutstorp på söndag, men rejsputtarna i Viedec lär väl köra på slicks va?

Kör man med vanliga gatdäck i Superstock 600? Ska de köra på Söndag?
Har bara hört dåligt om Avon, så jag hade inte satsat på det. Trots det billiga priset.

Är _RÄTT_ säker på att det körs med mönstrade däck på Viedec, därav det stora utbudet. Du kan säkert få ett set för 1000-1500 spänn beroende på skick. TJÖP!
 
hållundan skrev:
2443690 Har bara hört dåligt om Avon, så jag hade inte satsat på det. Trots det billiga priset.

Jo tack. Mina Avon 45/46 som satt på Duccen släppte bak titt som tätt. Och fram en gång på Knudan som resulterade i en ohärlig lowsider. :tummenupp :rolleyes: Nu är iofs Azaro 50 mjukare, men jag är inte särskilt sugen endå. Verkar vara ett regndäck dessutom..:va
AV50-Rain.jpg


hållundan skrev:
2443690 Är _RÄTT_ säker på att det körs med mönstrade däck på Viedec, därav det stora utbudet. Du kan säkert få ett set för 1000-1500 spänn beroende på skick. TJÖP!

Ok, thx. Byter gör man sen hemma. Lutar åt att ta sig till Knudan på Söndag då. Så får man ju kollar på rejsen också..
 
Last edited:
Zee skrev:
2443681 Ingen som vet?

Vad ska man betala för beggade bak-rejsdäck i depån?

Funderar på att ragga däck på Knutstorp på söndag, men rejsputtarna i Viedec lär väl köra på slicks va?

Kör man med vanliga gatdäck i Superstock 600? Ska de köra på Söndag?

Beroende på skick mellan 800 och 1200 (ungefär) för en uppsättning (fram o bak) Iofs kanske det är någon annan prissättning om man köper dem direkt i depån?
 
Ringde till Bröderna Hörberg och pruttad med Per där (#88). Han tyckte det var en dålig ide att köra med 180-sula bak. Försämrade egenskaper och mer slitage.

Han hade dock ett Bridgestone BT10 hemma i 160. 1600 för däcket + 250 för bytet och balansering. Det skulle vara hårdare på mitten av profilen, men mjukare på kanterna. Tål bankörning, men funkar i trafik med.

Någon som har erfarenheter? Hut länge håller BT10?

/von Virrat
 
Zee skrev:
2443750 Ringde till Bröderna Hörberg och pruttad med Per där (#88). Han tyckte det var en dålig ide att köra med 180-sula bak. Försämrade egenskaper och mer slitage.

Han hade dock ett Bridgestone BT10 hemma i 160. 1600 för däcket + 250 för bytet och balansering. Det skulle vara hårdare på mitten av profilen, men mjukare på kanterna. Tål bankörning, men funkar i trafik med.

Någon som har erfarenheter? Hut länge håller BT10?

/von Virrat
Har aldrig kört på BT, eller Bridgestone öht, så det vet jag inget om.

Beträffande 180 vs 160profil kan jag säga att jag testade båda. Satt 160 på när jag köpte min kawa, när det var slut bytte jag upp till 180, inte för frekcheten utan för däckstillgången. Det satt ett Pirelli Dragon 160 av något slag på hojen, jag bytte till Pirelli Supercorsa. Okej, det sistnämna är ett bättre däck, men jag upplevde hojen mycket trevligare efter däcksbytet. Inte svårmanövrerad, inte tungstyrd eller vrång på något sätt. Det kan ju berott på att det föregående däcket var plattslitet och hojen hade aldrig svängt avsevärt mycket, men, jag vidhåller som sagt att med ett runt och fint 180säck blev hojen smutt som bara den...

Jag och många med mig, bland annat "corben dallas" förespråkar ivf 180 på gammelkwaksexa.

Jag hade alltså tjöpt bankört, vilket jag poängterat ett gäng gånger! ;)

Bild på skönheten!
 
Last edited:
hållundan skrev:
2443755
Jag och många med mig, bland annat "corben dallas" förespråkar ivf 180 på gammelkwaksexa.

Jag hade alltså tjöpt bankört, vilket jag poängterat ett gäng gånger! ;)

Ok, jag är övertygad. :hihi Jag tchjöper ju hellre en uppsättning fram+bak för 1200 är ett nytt bak för 1600.

Får la ta mig till Knudan på Söndag o ragga däck.
 
Mitt bakdäck måste oxå bytas men jag väntar tills nästa år... Att mitten är platt betyder ingenting (det är gummi som greppa och inte mönstret ju!). Mönstret är där för att ta bort vatten när det regnar (annars släppa bakdäcket loss) men eftersom det finns gått om mönster på sidan om den 2cm plattan i mitten så gör det inte nåt. Visst svänger den lite konstigt men det kan jag stå ut med i 3v.

Hellre färsk gummi nästa vår än 6 mån gammal torr hård sån...
 
hass skrev:
Hellre färsk gummi nästa vår än 6 mån gammal torr hård sån...
Det är inga bakelitdäck som tillverkas nuförtiden. Du kan garanterat med gott samvete slänga på ett däck nu, låta hojen stå över vintern och köra till våren igen - utan att däcket är hårt och torrt.
 
Kör på du tills corden syns.
Sen när den börja krypa fram är det läga att byta.

Var dock försiktig i regn då det släpper lätt.
 
Freddola skrev:
2443899 Kör på du tills corden syns.
Sen när den börja krypa fram är det läga att byta.

Var dock försiktig i regn då det släpper lätt.

Jisses... du skojar väl:va
 
hållundan skrev:
2438188 Du kan köra tills det att korden börjar synas. Men visst, risken för däckhaveri ökar ju i takt med slitaget...
Fast har man kört 1600 mil å korden inte syns, så kan man likaväl fortsätta tills man får punktering, då tempot inte lär varit spec högt :tummenupp :hihi
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top