Slitet bakdäck, hur länge törs man köra?

• Thread starter Thread starter TM
  • Start date Start date

TM

Bluegrass n' shit
Gick med
19 Feb 2005
Hoj
Trampcyklar
Har ett PilotPower på i bak som dessvärre blivit ganska så plattslitet (råkade motorvägstoura med lite packning, oops), gott om gummi kvar på sidorna mao. Det är väl precis så att slitagemarkeringarna har börjat slitas, betyder det byta omgående eller kan man köra ett tag till?

(har precis fått hem ett färskt PilotPower från reifenversand.com som ligger & väntar, men vill inte byta för "tidigt")

Jag byter alltid hellre lite för tidigt än lite för sent!! Däck och bromsar ska man aldrig tumma på!!

MVH Martin

Kör tills det smäller, du har väl sett hur dom gör på filmerna ;) Ne allvarligt så bör du väl känna om däcket är olämpligt o köra med, men hade jag vart du så hade jag slängt på det nya däcket. Fräscha däck är en billig livförsäkring!

Det är heller inge roligt att svänga med dåliga däck, går trögt och elendigt..

Men för att ha så mkt kul som möjligt för slantarna, så hoppas jag att du gör dig av med det sista av däcket i en redig börn, som du samtidigt får filmad och sedan läggs ut här på sh :tummenupp

Man kan alltså känna när det börjar ta slut, jag antar att det är greppet som ni syftar på (annan gummiblandning när slitbanan är borta = halare?).
Det som Hinken skriver (går trögt och elendigt), är det pga plattslitningen (läs: ändrad profil på däcket)?

Vid regn är det ju inte så bra kanske.
Och hur mycket sol har vi haft det senaste?
Här regnar det hela tiden :huvet

Jag byter när det blir konstiga hål i däcket med metaltrådar i... :fyllisar

glenoyne skrev:
Fräscha däck är en billig livförsäkring!

Mycket billig!

MVH Martin[/QUOTE]

[/ironi on] nja, jag betalar 240:- om året i livförsäkring, det måste vara billigare... [ironi off]

har själv samma problem. Mönstret har precis börjat att försvinna och däcket blir mer och mer som sliks. Sen vet man ju inte hur mycket det slits tills man kommer till väven eller?. Det jag kan märka är att vid användning av bakbromsen så låser sig hjulet mycket lättare. Har också ett däck i garaget som väntar. Vill inte köra på några marginaler här inte men det kan ju vara värt att fråga hur man vet när det är dags att byta däck helt om man nu ska köra vidare när mönstret är slut. Min uppfattning var just den att när mönstret är slut är de slut!. Så kanske man kan få med en fin börn på film.. :tummenupp

skoteridioten skrev:
Men för att ha så mkt kul som möjligt för slantarna, så hoppas jag att du gör dig av med det sista av däcket i en redig börn, som du samtidigt får filmad och sedan läggs ut här på sh :tummenupp
Tycker jag absolut du ska göra, min kommer snart, :yoparty har bara kort än så länge som dock är tagna med lite dålig tajming

Bifogat

• IM001182.JPG
    IM001182.JPG
    60.9 KB · Visningar: 48
  • IM001183.JPG
    IM001183.JPG
    60.8 KB · Visningar: 44
  • IM001186.JPG
    IM001186.JPG
    61.9 KB · Visningar: 57
Nyheter

Pressmeddelande 2026-08-05F...