Sliten lack på tanksidorna

Crank

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Eskilstuna
Hoj
Nada
Jag har en 08:ans Triumph Street Triple med svart solid lack som gått ca 350 mil. Jag köpte den beggad nyligen och efter att själv ha kört ca 100 mil har jag lyckats slita tanksidorna rejält med knäna på mitt skinnställ. Det är mycket möjligt att jag kan fixa det med en grundlig polering men jag känner mig ändå besviken på att lacken slitits så hårt på så kort tid. Min fråga är om detta är ett slitage man kan förvänta sig med skinnställ och solid lack?
 
Svar ja. Samma problem här, redan efter 3:e gången ja vart ute me mya hojen så va det slitet, har åxå svart lack på tanken. :huvet

Polera upp själv eller typ Ditec lr Mr Cap å sätt slyddsfilm över eller stompgrips. De ska ja göra iaf.
 
Ja det är ju inte roligt! Fick hem en uppsättning tech-spec snake skins igår så jag har samma planer som du, men det är jävligt trisst att behöva plasta in grejerna det första man gör i stort sett. Borde vara standard med metallic.
 
lack som lack? solid eller metallic spelar ingen roll... några lager klarlack ligger över båda!?
 
Solid= samma färg rakt igenom ingen klarlack oavsett kulör.
2 skikt= Baslack med klarlack oavsett kulör.
3 skikt= en basfärg i botten exempelvis vitt. Med en något transparent basfärg i valfri kulör ovanpå därefter klarlack.
 
Solid= samma färg rakt igenom ingen klarlack oavsett kulör.
2 skikt= Baslack med klarlack oavsett kulör.
3 skikt= en basfärg i botten exempelvis vitt. Med en något transparent basfärg i valfri kulör ovanpå därefter klarlack.

Alltid lär man sig =) !
 
Tanken på Speed/street triple är klarlackad... i alla fall på Speed triplen. Får man sand eller smuts som ligger mellan knä/tank så klart det slits. Så har det vart på alla hojar jag haft om det nu inte sitter någon plastbit till skydd.

Bra att plasta in eller köpa något som typ snake skin eller stomgrips... personligen väntar jag på Snake Skin jag också :tummenupp

Ett tips är att regelbundet polera med en mild polish och vaxa, -då håller det sig rätt bra. Generellt sett är svart lack svårunderhållet tyvärr...
 
Det kan säkert vara klarlack på, det är jag för mycket amatör för att se :gnissla Jag blev bara så förvånad att den slitits så hårt på så kort tid, speciellt då jag även vart ganska duktig med vaxburken. Hade en svart hornet innan som jag körde 2 säsonger med utan märkbart slitage med samma utrustning. Och det var dessutom en hoj från -00. Men den hade väl helt enkelt bättre lack...
 
Nyare lacker är enligt utsago inte alls lika slitstarka som äldre lacker. Om detta stämmer eller ej vågar jag inte ta gift på. Mitt nylackade bygge är redan repigt som attans. Solidsvart med 4 lager klarlack på tanken.
 
Reporna beror väl lite på hur mycket mjukgörare (sköljmedel??:))det finns i lacken också..
Jag kör stompgrip på min tank och övriga ställen där det blir nötmärken har jag satt dit en genomskinlig plast modell klistermärkesplast..
Bara värma med hårtork och böja och bända som man vill..
3M har en stenskottsfilm men den är dyr som s*t*n..
 
Har också problem med min. Vill helst inte ha något som syns för mycket. Var finns det att köpa vad och vad kostar det? Finns det mallar någonstan om man skulle behöva skära ut?
 
Det kan säkert vara klarlack på, det är jag för mycket amatör för att se :gnissla Jag blev bara så förvånad att den slitits så hårt på så kort tid, speciellt då jag även vart ganska duktig med vaxburken. Hade en svart hornet innan som jag körde 2 säsonger med utan märkbart slitage med samma utrustning. Och det var dessutom en hoj från -00. Men den hade väl helt enkelt bättre lack...

Dina dekaler är väl överlackade med klarlack? -är dom det så är det garanterat klarlack! :tummenupp
 
Nyare lacker är enligt utsago inte alls lika slitstarka som äldre lacker. Om detta stämmer eller ej vågar jag inte ta gift på. Mitt nylackade bygge är redan repigt som attans. Solidsvart med 4 lager klarlack på tanken.

Well nästan.
Du har svart bas med fyra vänder klarlack på.

Solid har inte ett skit med att göra att färgen inte är metallic.
Solid är en färg som är färdig när du lagt på den.
Dvs. pigment, blank yta,härdare, totti.

Däremot finns det två grupper klarlack att snacka om:

MS= medium solid
HS = high solid

Ms är klart vanligast då den är enklar att jobba med .
Kräver heller inte att den ska bakas i ugn för att bli ok.

Hs enligt mig kräver sin lackerare som vet vad han gör.
Polera bort ev. dammnoppor direkt när den kommer ur ugnen.
Blir så jävla hård så om du bryter lite på en plåt med HS så spricker det iväg små flisor som om det vore glas.

MEN....vliket sjukt djup det blir och hård som faen.
 
Last edited:
För att veta om det är klarlack över så ta lite rubbing på en trasa och gnugga på diskret ställe. blir det svart på trasan så är det inte klarlack över!
 
Mors kors!

Vart får man tag i sån där 3M film?
 
Vilken reklamfirma som helst borde kunna fixa fram den...
Men som sagt var... 3M filmen är eckligt (!!!1!!1!111!) dyr...

detta fick jag från reklam & sånt i Järfälla..
Jag tyckte det var för mycket men...

En transparent folie från 3M som är 610mm bred och 220MY tjock kostar 597 kr
per LPM exkl moms. I samma storlekt fast lite tjockare 360MY tjock kostar
810 kr per LPM exkl moms.

Hoppas att du finner det intressant!
Hade bäst!

Mvh
Robin
08-760 00 80
Stockholm reklam & Sånt AB
robin@reklamosant.se
 
Är den riktigt bra så är den värd priset!

Köpte du ngn?
Om inte kanske vi kan gå ihop och dela på ett ark?
 
Stompgrips kan ni köpa på e-bay eller vilken välsorterad mc butik som helst.

Skyddar samt ger ett skönt grepp för knäna!
 
Vilken är "bättre" och snällare för lacken? skyddsfilm eller såna stompgrips?
Skyddsfilm syns minst har jag för mig.
Stompgrips hittar man i mc butiker, då borde dom väl ha skyddsfilm också?

//Kriss
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top