Sliten kedja?

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Hur märker man att kedjan är sliten? fick nämligen nedslag igår när jag besiktigade en av mina motorcyklar vilket känns lite surt :gråta

Ta tag i kedjan "bakom" bakdrevet, ju mer du kan dra kedjan från drevet (bakåt) ju slitnare kedja.

Edit: Du kan kolla på dreven också, ser kuggarna ut som hajfenor är det dags för byte eftersom man alltid ska byta hela drivpaketet samtidigt.

Last edited:
Hur märker man att kedjan är sliten? fick nämligen nedslag igår när jag besiktigade en av mina motorcyklar vilket känns lite surt :gråta
Ta tag på kedjan där den ligger längst bak på bakdrevet. Går den att lyfta/dra ut?

Edit: sporthoj är för segt...

Ta tag i kedjan "bakom" bakdrevet, ju mer du kan dra kedjan från drevet (bakåt) ju slitnare kedja.

Edit: Du kan kolla på dreven också, ser kuggarna ut som hajfenor är det dags för byte eftersom man alltid ska byta hela drivpaketet samtidigt.

Ta tag på kedjan där den ligger längst bak på bakdrevet. Går den att lyfta/dra ut?

Edit: sporthoj är för segt...

Aj då :gnissla Det fungerar att dra ut en bit samtidigt som bakdrevet är rätt vasst :( Jahapp då är det bara att byta.
Men om framdrevet ändå ser rätt okej ut, ska jag byta det också?

Om allt är nytt slits det inte lika hårt som en ny kedja på gammalt drev. Och som KGK säger, brukar vara bra pris på komplett paket.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg