Sliten huvudcylinder på frambroms

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18
Var duktig och bytte ut de gamla bromsslangarna till nya färska men lyckades inte få tryck i systemet så jag beslutade mig för att renovera huvudcylindern som jag misstänkte aldrig gjorts och var säkert felet. Nu ser jag att cylinder inte riktigt är i nyskick, det finns lite ruggad yta som även känns tydligt med ett lillfinger, tätningen på kolven ser man även är ojämnt sliten.

Jag antar det inte är någon poäng att stoppa i renoveringskitet jag köpt, det kanske håller ett tag men man är snabbt tillbaka. Att köpa begagnade cylindrar känns lite som gambling så jag skulle gärna ha något i nyskick. Finns det några alternativ där? Har snabbkikat på ebay men har bara sett lite kinasaker hittils.

dET VAR ENDAST ETT FÖRSLAG PÅ TILLVÄGAGÅNGSSÄTT, JAG SKULLE INTE REKOMMENDERA ATT GNUGGA FÖR HAND, EFTERSOM DET KRÄVS ATT CYLINDERN ÄR HELT RUND.

fUKK cApPs lock

Det finns honings verktyg till huvudcylindrar. Kostar inte många pengar på ebay, jula, biltema har haft, clasolsson kan ha.

Prova att slipa ner lite försiktigt för hand kanske funkar. Ellwr inte. Då får du väl bara köpa nåt begagnat på ebay

Köpte Biltemas honingsverktyg som skulle klara 11/16"(1.74625 cm). När jag mäter upp den är det istället 19 mm ungefär och det var lätt konstaterat att den inte passar. Hitta en på Ebay som ska klara 13 mm så den bör fungera iaf.

Har fått tag på en honingsverktyg som passar. Kör man bara slipstenarna torra eller ska det på något kladd?

Men du fick tryck förr innan byta av slangar? Tror isåfall inte att cylindern är problemet, ibland är det jävligt svårt att bli av med alla luftbubblor och man får hålla på som en galning med att pumpa ut kolven i oket nästan max och trycka tillbaka den med polygripen några gånger medens man vänder och vrider på allt.
Försöker bara ge dig lite ytterligare tips innan du råkar ha sönder något som funkar :hej Annars lycka till

edit:
Trippel läste ditt inlägg.. glöm allt jag skrev här över. kör på!

Men du fick tryck förr innan byta av slangar? Tror isåfall inte att cylindern är problemet, ibland är det jävligt svårt att bli av med alla luftbubblor och man får hålla på som en galning med att pumpa ut kolven i oket nästan max och trycka tillbaka den med polygripen några gånger medens man vänder och vrider på allt.
Försöker bara ge dig lite ytterligare tips innan du råkar ha sönder något som funkar :hej Annars lycka till

edit:
Trippel läste ditt inlägg.. glöm allt jag skrev här över. kör på!

Jo jag vet hur folk har jävlats med att lufta fram och tillbaka. Jag tänkte också att inte fan kan trycket försvinna precis när jag byter slangar, det måste ju vara något i bytet som är fel. Så är det säkert också men förhoppningsvis känns det lite bättre nu när jag har koll på skicket på pumpen också. Det kommer säkert saknas tryck när jag sätter tillbaka allt igen :P

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra