Slitage vid stoppie?

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Hoj
japp
Just som rubriken lyder...vilka skador/sltage kan man eventuellt få på hojjen vid upprepade stoppies? Om man får några alls....

Börjat testa detta lite nu, mycket skojigt men orolig att det kan slita på hpjjen????

Sliter hårda inbromsningar också?

Min åsikt är att krafterna på framgaffel mm är marginellt större än vid en hård inbromsning och sätter man sedan en passagerare på hojen och bromsar hårt så kommer belastningen på gaffeln bli större än vid en stoppie(utan passagerare).

Det mesta har redan sagts så jag skulle vilja tillägga att bakfjädringen samt svinglagret borde få lite ökat slitage om återgången blir alltför hastig gång på gång.

För att inte få alla stuntfanatiker efter mig (vars hojar aldrig slits enligt dom själva) har jag markerat ett ord som lätt kan "missas" :tungan

jag skulle vilja hävda att bromsa ner kraftigt från 200km/h ger mkt mer slitage än en stoppie..
jag har inte bytt styrlager, packboxar, bromsskivor, bromsbelägg, svinglager eller nåt annat.. än..
Jo.. Motorolja har jag bytt :)

med klenare gaffelben kan de ta skada, (packboxar mmm) men 929:ans gaffelben är typ världshistoriens bästa så det är ingen fara.
se till att landa mjukt, genom att när du släpper ner hojjen nyper du till igen precis innnan du slår ner så att inte sving och svinglager tar så mycket stryk. (framför allt om du ländar snett, om du tex tränar på att svänga runt hojjen under stoppien)
kontrollera att du har lagom mycket, eller mer än lagom spel på kedja för att slippa pajja drivpaketet.
annars är väl det mesta som slits bromsbeläggen :)

edit: juste, varva helst inte upp hojjen till varvstoppet medans du gör lååånga stoppies, tror att smörjningen inte funkar optimalt när hojjen lutar 80 grader framåt.

Last edited:
Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard