Slitage på slicks

Så som jag sagt förut till trådstartaren så är det bara att prova med ett lite hårdare däck och se om problemet försvinner..
Enklare att prova det istället för att krångla med dämpar inställningar när du dessutom har ställt in rätt häng redan, då är det ju dumt att skruva bort sig på dämparna som är lätt hänt när man får kallruggningar tidigt på säsongen och hur mkt man än skruvar så kmr man inte ifrån det på mjuka lr medium däck när det är kallt i luft och backe!

Vi säger precis samma sak fast på lite olika sätt; det du säger här ovan var precis det jag menade. Lite hårdare däck = Bakelitdäck!:tummenupp:)
 
Tycker inte det ser ut som kallslitage.

Typiskt kallslitage ser ut så här:
19342d1188330632-crap-tyre-michelin-power-race-cold-tear-img_7279.jpg


Yttersta biten av däcket är blankt med torra gummismulor på ytan. Sen en skarp kant där däcket käkat sönder sig.

Dina däck ser ut att ha gått tillräckligt varma då dom smetat gummit hela vägen ut på kanten av däcken. Så det är ett annat fel du har än fel tryck.


Ja han har för mjuka däck till kall asfalt, då blir det kallruggningar som väl är steget före till kallsprickor som du har på din bild. Inget däckstryck hjälper mot det men vi diskuterade att det ser ut som ytan har blivit varm på trådstartarens bilder och att stommen var kall så gummit rullat av för lätt och det kan ha med däckstryck att göra att han också hade för högt tryck så det blev för lite rörelse i stommen så däcket bara blev varmt längst ut så gummit rullat av lite för mkt som det inte brukar bli när däcket är genomvarmt.
Vi försökte ta både mjuka däck vs kall asfalts frågan och däckstryck vs rörelse av stommen som värmer hela däcket frågan i en smäll:D

Vi säger precis samma sak fast på lite olika sätt; det du säger här ovan var precis det jag menade. Lite hårdare däck = Bakelitdäck!:tummenupp:)

Jahaa det är alltså pirellis nya skala du pratar om:)
Knappt-färdighärdat-gummi-soft, vanligt och bakkelit-hard:tummenupp

Då är jag med!
 
Last edited:
Vi försökte ta både mjuka däck vs kall asfalts frågan och däckstryck vs rörelse av stommen som värmer hela däcket frågan i en smäll:D
Man ska dock inte vara för generell när det gäller mjuka och hårda blandningar i förhållande till asfaltstemperaturen.

Tex så har/hade Bridgestone slicks där man körde mjukt när det var kallt och hårt när det var varmt. Tvärtemot tex Dunlop.
 
Off topic

Grattis till fint kval, men skit med racet! Glad sponsor:tummenupp
 
Off topic

Grattis till fint kval, men skit med racet! Glad sponsor:tummenupp

Mmm kvalen satt som de skulle men tyvärr inte racen. Bara tre veckor till Falkenberg dock, då ska allt sitta :tummenupp


Vad gäller slitaget så kan jag nu komma med lite nyheter...

Det var inget kallriv utan problem med fjädringen bak. Stort tack igen Munken för hjälpen. jag har sänkt det belastade hänget bak till 28 mm och samma däck med samma tryck får perfekt slitage. Detta oavsett lite skillnad i temp från morgon till eftermiddag på Anderstorp torsdag till söndag. Kört på både soft och medium igen för att testa.

Mvh,

Rickard
 
Lyfter den här tråden lite istället för att skapa en ny.

Jag hade ett rätt otrevligt framdäcksslitage igår på Sviestad som dessutom slutade i en lowsider i torparn. Jag kör inte alls snabbt, låga 1:05 så däcket borde inte slitas så här. Däcket ifråga är ett Pirelli Diablo Superbike SC2. Är min fjädring för hård eller vad kan det röra sig om? Använder däckvärmare och de sitter alltid på minst 1 h innan körning och så fort jag inte kör så sitter de på. I depån fick jag olika svar som var rakt mot varandra så kollar här med. Däcket är nästan slut på bilden men jag hade minst 4 mm innan passet började så det tuggade mkt däck igår.

Jag kör ganska mjukt (fortf lite skrämd av den enorma effekten i rettan) men bromsar hårt och även under nedlägg men jag väger bara 70 kg med full utrustning. Har öhlins bak och öhlinsfjädrar och ny olja (5 träningar) i gaffeln. Hänget är ställt efter Öhlins guide och ligger i nederkant men inom gränserna. Satte på stripes på gafflarna igår för att se om jag bottnar men jag hann bara köra ett 1:06:63 varv innan lowsidern. Då har jag ca 10 mm fjädringsväg kvar, dock vet jag inte 100 vart botten är på mina gafflar.

Ngn som har ngn aning?

Photo 2012-06-26 20 15 18 (HDR).jpg
 
Last edited:
Varmt eller kallt?

Är ingen expert på däck men antingen har däcket gått för kallt eller för varmt. Det är vad jag tror iaf och jag skulle i första hand testa att ändra däcktrycket upp eller ner.

Kalltryck, eller värmarna hade ju varit på men det är väl kalltryck det klassas som.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Back
Top