Slitage på slicks

Rhaggren

Ny medlem
Gick med
25 May 2009
Ort
Vejbystrand
Hoj
Kawasaki ZX10
Hej,

Jag har sökt men inte kommit fram till något så jag testar... Skulle behöva lite tips på vad jag ska göra för att bli av med slitaget på bilderna. Däcken är Dunlops D211 GP racer och jag har testat följande:

- Medium och soft - Slitaget ser likadant ut oavsett blandning
- Varmtryck mellan 1.55-1.95 vid ca temp 18-20 grader varmt
- Testat både att öka och minska returen utan nämnvärt resultat

Banan är Anderstorp men har fått liknande på både Cartagena och Knutstorp. En del kan nog sägas att det beror på körstil men har kört på andra däck innan utan problem. Det har suttit värmare på i minst en timme innan körning och fägarna har varit varma. Hänget är justerat och är som det ska.

Tack på förhand!

Rickard
 

Bifogat

  • IMAG0282.jpg
    IMAG0282.jpg
    235.4 KB · Visningar: 293
  • IMAG0281.jpg
    IMAG0281.jpg
    236.3 KB · Visningar: 295
  • IMAG0280.jpg
    IMAG0280.jpg
    235.2 KB · Visningar: 398
Last edited:
Jag tycker bara att det är en sån enorm böj på det (i brist på bättre kapacitet att förklara...) :va

Dessutom så ser det i princip likadant ut som de andra bilderna fast med en linje rakt igenom.

Det är väl helt enkelt utslitet? Eller?
 
on the throttle hade i somras en skitbra däckslitage - video på en timme typ !

se om du kan hitta den !!
 
Dina två första bilder ser ut som att bara ytan är varm på däcket och det rullar loss och släpper från stommen som inte är lika varm? Finns säkert nån som kan bättre men känner igen det från det jag kört själv men det är bara en teori, är inte fjädrings lr däcksproffs men det ser ut som det.

Blir det så på just på soft medium däcken och är temperaturen ca 18-20 så tror jag att det kan vara att däcket är för mjukt och backen för kall..
Blev så om jag körde med ett för mjukt däck när det inte var varmt nog (under 20 grader ca) ute och i asfalten. Och med ännu mjukare däck vid samma temp blev det sprickor tvärs över däcket (kallsprickor). Sänkte däckstrycket lite för att få mer rörelse och värme i stommen och hjälpte lite men när man satte på ett lite hårdare däck så vart det inte så..


Prova med ett lite hårdare däck av samma märke vid dom temperaturerna eller sänk trycket lite till för att få mer rörelse i stommen kanske?
Eller för hård bakdämpare överlag så däcket får ta upp för mkt energi?


Din sista bild ser fint slitet ut på ytan men ser ut som ett slitet däck ser ut, Det är mest slitage mellan utkanten och mitten där däcket ser platt ut där du förmodligen har kört mest och gasat mest och massa gummi har rullat ut till kanten som skapar det som ser platt ut, eller böjningen som du kallar det. Ser normalt ut men ett (ut)slitet däck.
 
Dina två första bilder ser ut som att bara ytan är varm på däcket och det rullar loss och släpper från stommen som inte är lika varm? Finns säkert nån som kan bättre men känner igen det från det jag kört själv men det är bara en teori, är inte fjädrings lr däcksproffs men det ser ut som det.

Blir det så på just på soft medium däcken och är temperaturen ca 18-20 så tror jag att det kan vara att däcket är för mjukt och backen för kall..
Blev så om jag körde med ett för mjukt däck när det inte var varmt nog (under 20 grader ca) ute och i asfalten. Och med ännu mjukare däck vid samma temp blev det sprickor tvärs över däcket (kallsprickor). Sänkte däckstrycket lite för att få mer rörelse och värme i stommen och hjälpte lite men när man satte på ett lite hårdare däck så vart det inte så..


Prova med ett lite hårdare däck av samma märke vid dom temperaturerna eller sänk trycket lite till för att få mer rörelse i stommen kanske?
Eller för hård bakdämpare överlag så däcket får ta upp för mkt energi?


Din sista bild ser fint slitet ut på ytan men ser ut som ett slitet däck ser ut, Det är mest slitage mellan utkanten och mitten där däcket ser platt ut där du förmodligen har kört mest och gasat mest och massa gummi har rullat ut till kanten som skapar det som ser platt ut, eller böjningen som du kallar det. Ser normalt ut men ett (ut)slitet däck.

Hej,

Tack för det.

Men de olika bilderna är från ett soft och ett medium däck från idag. Jag bytte och testade just för att prova om det var kylan i backen som var problemet. Det är som du säger kanske så att jag haft lite högt tryck men eftersom jag började lågt och inte såg någon ändring så provade jag att justera uppåt, kunde inte komma så mkt lägre enligt Dunlops rekommendationer.

Mvh,

Rickard
 
Hej,

Tack för det.

Men de olika bilderna är från ett soft och ett medium däck från idag. Jag bytte och testade just för att prova om det var kylan i backen som var problemet. Det är som du säger kanske så att jag haft lite högt tryck men eftersom jag började lågt och inte såg någon ändring så provade jag att justera uppåt, kunde inte komma så mkt lägre enligt Dunlops rekommendationer.

Mvh,

Rickard

Min erfarenhet av dunlop 2010 säger mig att du har för högt lufttryck och för lite värme i däck/stomme. Jag körde GP däcket som förvisso har en vassare gummiblandning men samma stomme med NTEC teknologin. Varmtrycket när du åker ut ska vara 1.3-1.4. Mixtra med luftrycket har jag inte hört någon lyckats med på dunlop med framgång, eller någon som vill ge sig tillkänna?
Temperaturen på asfalten är nog inte så hög som du anger för misstänker att du menar vädertemperaturen som varit dessa dagar?

Pirelli har varit möjliga att påverka med lufttryck men inte dunlop enligt min högst personliga uppfattning.

/Nitrous
 
Ok, men det finns väl fler blandningar än bara med och soft? Det kunde skilja för mig om det jag skrev innan att om jag hade ett soft,soft/medium däck och ett soft/medium däck vid 20 grader i luft och backe så hade jag dina problem vid det softsofta och när jag bytte till soft/medium så försvann det.

kmr inte ihåg sifferbemämningarna men det som också skiljde var att när det fungerade bra med slitaget så var fälgen också varm, den var inte lika varm då när jag hade mina slitageproblem som du har vilket betyder att stommen inte var varm igenom och då får man ju ett felaktigt varmtryck när man kollar däckstrycket varmt...


Men om däcket inte blir varmt nog som dina däck ser ut att gummit släpper från stommen för den har för lite rörelse lr är för kall..? Om stommen är för kall så stämmer ju inte varmtrycket, för ju varmare det blir desto mer ökar lufttrycket. Så om du hade 1,8 varmt så hade det varit 2,0 om det var varmt nog genom hela stommen och det påverkar varmtrycket, så du kunde du haft 0,2 mindre i från början men fått upp 1,8 i varmtryck ändå när stommen fått röra sig lite mer och bli genomvarm. Även fast deras rekomendation var nåt annat.
(det var bara ett exempel då jag inte vet vad du ska ha för varmtryck på just dina däck)

Ja du fattar säkert, är så jävla svårt att skriva hur man menar...
Har du mätt däckstemperaturen och är fälgen också varm? Det är ju också en enkel grej att om man känner på fälgen så att den och däcket är varmt då har då något större risk för att det är "rätt varmtryck"

Så jag ville bara försäkra mig om att verkligen fått upp värme i hela däcket och i stommen då det inte ser ur som det på dina däck.. Sen kan du ju prova typ hårheten över dom du har provat tex nåt medium/medium/hard och jämföra med hur det håller när det är samma temperaturer...

MED RESERVATIONER i inlägget under här FÖR ATT SIFRRORNA ÄR FEL MEN MÄNGDEN MINSKAT ÄR RÄTT, KMR INTE EXAKT IHÅG KALLTRYCK OCH VARMTRYCK MEN MINSKNINGARNA JAG GJORDE STÄMMER I MÄNGD..
Menar inte att du ska sänka dig under deras rekomdationer men när jag fick reda på mitt "riktiga" varmtryck när hela stommen och fälgen blev varm så fick jag sänka kalltrycket bak på dunlop ntec till 1.1-1.2 för att få rätt varmtryck, och då var deras rekomedation 1,4 kallt.
Och då tog inte jag varm trycket när dom stått på värmate i en timme utan direkt efter ett 20 min pass, då är stommen, däcket och luften varm, då sänkte jag varmtrycket till det rekomenderade vilket ledde till att kalltrycket då efter att dom svalnat låg runt 1,1-1,3 men då gäller det att köra på hårt direkt så grejerna blir varma också. Så det är ju skillnad på varmtryck och varmtryck! Bara att prova sig fram med små steg i taget.. Som jag försöker göra:gnissla
Men jag vet folk tex från PRO Sbk som gjorde så med ntec, det var från dom jag snodde det:) och det funkade för mig så ville bara dela med mig av det.. Siffrorna från stämmer inte då jag inte minns, ( körde en gång förra året..) men om man tar varmtrycket när värmarna suttit en time och se åker ut och tok kör i 20 min så var varm trycket högre då när man kom in och det var det som jag utgick ifrån som varmtryck efter det och då stämde allt bättre. Förutsatt att man valt rätt däck för temperaturen..

Det här vart långt men så blir det när man är kass på att både förklara oc skriva och vill få ngt sagt här:) men hoppas att trådstartaren förstår vad jag menar..?
Men se till att du verkligen har varmtryck och att stommen är varm, prova mäta efter en timme med värmare och direkt efter ett pass, då kommer du att ha högre varmtryck efter passet och sänk det till rekomenderat varmtryck så får du ju fram kalltryck när det har svalnat. Det tror jag på iaf..

Håller med "nitrous" men försökte bara utveckla det jag har erfarenheter av. Och inte att gå emot rekomedationer men det bästa är ju att mäta sitt eget varmtryck och gå efter det..
 
Last edited:
Min erfarenhet av dunlop 2010 säger mig att du har för högt lufttryck och för lite värme i däck/stomme. Jag körde GP däcket som förvisso har en vassare gummiblandning men samma stomme med NTEC teknologin. Varmtrycket när du åker ut ska vara 1.3-1.4. Mixtra med luftrycket har jag inte hört någon lyckats med på dunlop med framgång, eller någon som vill ge sig tillkänna?
Temperaturen på asfalten är nog inte så hög som du anger för misstänker att du menar vädertemperaturen som varit dessa dagar?

Pirelli har varit möjliga att påverka med lufttryck men inte dunlop enligt min högst personliga uppfattning.

/Nitrous

Hej,

Temperaturen är som du säger väder. Fick inte tag i asfaltsiffror men med tanke på att det var sommarväder (shorts & t-shirt) så tror jag inte att den var långt ifrån de siffrorna.

Varmtryck på 1.3-1.4 är ju annorlunda och lite lägre än vad jag fått rekommenderat enligt Dunlop. Fälgen har dock varit genomvarm när jag åkt ut så i mina ögon torde stommen också varit varm? Att leka med trycket var mest för att se om jag fick någon skillnad men det är väl samtidigt svårt att "rätta" till ett redan sönderkört däck. Däcktempen har jag inte mätt. På tal om det, räcker det med en vanlig IR tempmätare från Jula för 499 för att få ett hyffsat resultat?

Tack,

Rickard

Ok, men det finns väl fler blandningar än bara med och soft? Det kunde skilja för mig om det jag skrev innan att om jag hade ett soft,soft/medium däck och ett soft/medium däck vid 20 grader i luft och backe så hade jag dina problem vid det softsofta och när jag bytte till soft/medium så försvann det.

kmr inte ihåg sifferbemämningarna men det som också skiljde var att när det fungerade bra med slitaget så var fälgen också varm, den var inte lika varm då när jag hade mina slitageproblem som du har vilket betyder att stommen inte var varm igenom och då får man ju ett felaktigt varmtryck när man kollar däckstrycket varmt...


Men om däcket inte blir varmt nog som dina däck ser ut att gummit släpper från stommen för den har för lite rörelse lr är för kall..? Om stommen är för kall så stämmer ju inte varmtrycket, för ju varmare det blir desto mer ökar lufttrycket. Så om du hade 1,8 varmt så hade det varit 2,0 om det var varmt nog genom hela stommen och det påverkar varmtrycket, så du kunde du haft 0,2 mindre i från början men fått upp 1,8 i varmtryck ändå när stommen fått röra sig lite mer och bli genomvarm. Även fast deras rekomendation var nåt annat.
(det var bara ett exempel då jag inte vet vad du ska ha för varmtryck på just dina däck)

Ja du fattar säkert, är så jävla svårt att skriva hur man menar...
Har du mätt däckstemperaturen och är fälgen också varm? Det är ju också en enkel grej att om man känner på fälgen så att den och däcket är varmt då har då något större risk för att det är "rätt varmtryck"

Så jag ville bara försäkra mig om att verkligen fått upp värme i hela däcket och i stommen då det inte ser ur som det på dina däck.. Sen kan du ju prova typ hårheten över dom du har provat tex nåt medium/medium/hard och jämföra med hur det håller när det är samma temperaturer...

MED RESERVATIONER i inlägget under här FÖR ATT SIFRRORNA ÄR FEL MEN MÄNGDEN MINSKAT ÄR RÄTT, KMR INTE EXAKT IHÅG KALLTRYCK OCH VARMTRYCK MEN MINSKNINGARNA JAG GJORDE STÄMMER I MÄNGD..
Menar inte att du ska sänka dig under deras rekomdationer men när jag fick reda på mitt "riktiga" varmtryck när hela stommen och fälgen blev varm så fick jag sänka kalltrycket bak på dunlop ntec till 1.1-1.2 för att få rätt varmtryck, och då var deras rekomedation 1,4 kallt.
Och då tog inte jag varm trycket när dom stått på värmate i en timme utan direkt efter ett 20 min pass, då är stommen, däcket och luften varm, då sänkte jag varmtrycket till det rekomenderade vilket ledde till att kalltrycket då efter att dom svalnat låg runt 1,1-1,3 men då gäller det att köra på hårt direkt så grejerna blir varma också. Så det är ju skillnad på varmtryck och varmtryck! Bara att prova sig fram med små steg i taget.. Som jag försöker göra:gnissla
Men jag vet folk tex från PRO Sbk som gjorde så med ntec, det var från dom jag snodde det:) och det funkade för mig så ville bara dela med mig av det.. Siffrorna från stämmer inte då jag inte minns, ( körde en gång förra året..) men om man tar varmtrycket när värmarna suttit en time och se åker ut och tok kör i 20 min så var varm trycket högre då när man kom in och det var det som jag utgick ifrån som varmtryck efter det och då stämde allt bättre. Förutsatt att man valt rätt däck för temperaturen..

Det här vart långt men så blir det när man är kass på att både förklara oc skriva och vill få ngt sagt här:) men hoppas att trådstartaren förstår vad jag menar..?
Men se till att du verkligen har varmtryck och att stommen är varm, prova mäta efter en timme med värmare och direkt efter ett pass, då kommer du att ha högre varmtryck efter passet och sänk det till rekomenderat varmtryck så får du ju fram kalltryck när det har svalnat. Det tror jag på iaf..

Håller med "nitrous" men försökte bara utveckla det jag har erfarenheter av. Och inte att gå emot rekomedationer men det bästa är ju att mäta sitt eget varmtryck och gå efter det..

Hej igen,

Du och Nitrous är inne på samma spår och det känns ju som att en del kanske har med trycket att göra. Dock som jag svarade Nitrous så har fälgen varit genom varm men jag har inte haft möjlighet att mäta däcktempen.

Jag får helt enkelt försöka få konkreta siffror på asfalttemp och sen utgå med trycket därifrån. Oavsett om dina siffror är 100 så fattar jag hur du menar.

Mvh,

Rickard
 
Last edited:
Min uppfattning är oxå att det ser ut som däcket inte har fått upp värmen (kallruggning). Dels pga av för högt tryck och dels pga kall asfalt. Ett redan sönderkört däck kan inte påverkas i efterhand. Bara och kasta och börja om. Vi rookies skruvar lätt bort oss på vårkanten i kylan när vi egentligen inte får upp tempen. Dunlopen är dock lite kinkiga med rätt tryck, trodde dock att GP racer tålde lite mer.
 
Kollade upp tryck och det skiljer lite på GP racer däcket mot det rena GP däcket från Dunlop Birmingham.

GP Racer har en rekomendation på 1.2 KALLTRYCK bak om det är över 20 grader i vädertemp.
Under 20 grader så är rekomendationen 1.6.

Det är knepigt detta för asfaltsammansättningen, ditt chassie och körstil påverkar extremt mycket.

Men, samma stomme men med några extra hemliga komponenter i gummit i Birmingham däcket så rekomenderas 1.3 varmt med däckvärmare PUNKT! varken mer eller mindre oavsett väder är vad TL Racing sagt till mig.

Jag skulle utgå från detta och testa. För däcket ser ut som "cold tear" , inte rätt arbetstemp. Ett förstört däck går aldrig att reparera.

/Nitrous
 
Ska man tro dave moss videon om däckslitage så är det kallslitage. dvs du har för högt däcktryck.
 
Håller med ovanstående talare.. Har fått lära mig om coldtair den dyra vägen också:)
Men en grej är ju att åka ut och köra rätt hårt på första varvet och sen åka in och kolla om man ser tendenser till detta på däcket, brukar ju synas ganska omgående och då kan det gå att spara däcket, vända det och prova vid annat (varmare) tillfälle..

Men tycker ändå att du ska prova med ett lite hårdare däck under samma förhållanden för att kolla om det hjälper mot kallruggninggarna och hellre att prova med att sänka trycket ist för att höja det men det gör du ju som du vill:)
Men det är vad som hjälpte för mig iaf..
 
Personligen bryr jag mig inte om hur däcken ser ut tidigt på våren när asfaltern är kall; det blir ändå ingen ordning på slitagebilden. OM man får till det bra, så stämmer det ändå inte när det blir varmt i asfalten.

Nej, sätt på hårda bakelitpuckar och kör så fort det går så länge det är kallt. Finlir med fjädringen för att få snyggt slitage på mjuka racedäck kan du vänta med till senare.
 
Klockrent kallslitage. Dunlopporna är tyvärr ruggit kännsliga. När det är kallt är det hårdaste blandningen som gäller. ( Och den håller i en evighet)

är det varmare så funkar alltid 7712 orna. Vill man ha superduper mega fäste så kan man ta ett mjukare däck men är det lite för kallt så är det slut på 10 varv.


// Oskar
 
Personligen bryr jag mig inte om hur däcken ser ut tidigt på våren när asfaltern är kall; det blir ändå ingen ordning på slitagebilden. OM man får till det bra, så stämmer det ändå inte när det blir varmt i asfalten.

Nej, sätt på hårda bakelitpuckar och kör så fort det går så länge det är kallt. Finlir med fjädringen för att få snyggt slitage på mjuka racedäck kan du vänta med till senare.


Haha ja det är ju faktiskt ett alternativ..
Men lite grepp vill man ju ha så det är bara att prova ett lite hårdare tills det funkar, dunlop har ju fler blandningar än bara soft medium och hard så det finns ju fler alternativ till hårda däck än "bakkelit-hard":)

Så som jag sagt förut till trådstartaren så är det bara att prova med ett lite hårdare däck och se om problemet försvinner..
Enklare att prova det istället för att krångla med dämpar inställningar när du dessutom har ställt in rätt häng redan, då är det ju dumt att skruva bort sig på dämparna som är lätt hänt när man får kallruggningar tidigt på säsongen och hur mkt man än skruvar så kmr man inte ifrån det på mjuka lr medium däck när det är kallt i luft och backe!

Prova gärna och skriv här sen vad som funkade i bästa fall och hur det gick om det inte funkade:tummenupp
 
Tycker inte det ser ut som kallslitage.

Typiskt kallslitage ser ut så här:
19342d1188330632-crap-tyre-michelin-power-race-cold-tear-img_7279.jpg


Yttersta biten av däcket är blankt med torra gummismulor på ytan. Sen en skarp kant där däcket käkat sönder sig.

Dina däck ser ut att ha gått tillräckligt varma då dom smetat gummit hela vägen ut på kanten av däcken. Så det är ett annat fel du har än fel tryck.
 
Last edited:
Hej igen,

Du och Nitrous är inne på samma spår och det känns ju som att en del kanske har med trycket att göra. Dock som jag svarade Nitrous så har fälgen varit genom varm men jag har inte haft möjlighet att mäta däcktempen.

Jag får helt enkelt försöka få konkreta siffror på asfalttemp och sen utgå med trycket därifrån. Oavsett om dina siffror är 100 så fattar jag hur du menar.

Mvh,

Rickard
Hej Rickard,

asfalttempen på Knudan var 7,5 - 8 grader på morgonen förra veckan. vi mätte i depån, under bron, i Hornålen och nere i Liton.
Lufttemp låg på 5.5 grader på morgonen och den var ca 12 på eftermiddagen (gäller fredagen). Har inga siffror här från lördagen (om du körde då?)
 
Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Back
Top