Slitage på motard?

FANTEN

Cool
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Busa
Tjena,

Jag sitter nu och roar mig med att spana runt på mc annonser igen och har lagt märke till att det i just motardannonser ofta står hur många timmar hojjen gått. :confused: Tex hur många timmar den gått totalt eller hur många timmar den gått sen senaste servicen eller dyl. Jag har aldrig sett nån skriva ut antal timmar i annonser för andra typer av hojjar.
Varför gör man detta på motardhojjar? :va Slits dom väldigt mycket under drift? Blir det mycket regelbundet meckande?

Det kommer nog ifrån cross å endurohojarna där det antingen inte finns nån mätare alls eller just bara en timmräknare.

På dom nya landsvägsmotarder finns det både tim och km räknare!

Å har du en motard som det är lite klös i så är det mycket regelbundet servande, iaf om man jämför med en sporthoj.

Last edited:
Tjena,

Jag sitter nu och roar mig med att spana runt på mc annonser igen och har lagt märke till att det i just motardannonser ofta står hur många timmar hojjen gått. :confused: Tex hur många timmar den gått totalt eller hur många timmar den gått sen senaste servicen eller dyl. Jag har aldrig sett nån skriva ut antal timmar i annonser för andra typer av hojjar.
Varför gör man detta på motardhojjar? :va Slits dom väldigt mycket under drift? Blir det mycket regelbundet meckande?

på min husa var de olje sverivce var 10e gång timme, men jag körde som tidigare ägare var 5e för att hålla grejerna fräsha, samt att de drar olja så ibland kan man behöva fylla på.. men över lag så slits det om man slarvar med service å tror man kan åka en repa till osv.

men det beror väll mer på att vissa KTM modeller och Husaberg ligger rätt nära gränsen för att de ska plocka ut så mycke pulver som möjligt ur maskin, så de är väll "race standard" på flera av dessa modeller som kräver mycke pyssel och då vikten av a tt hålla EXAKT koll på gångtimmar med mera..

samt andra saker som byts vid tex 50 tim 100 tim osv (ett ex inte fakta på tim talen)

på min husa var de olje sverivce var 10e gång timme, men jag körde som tidigare ägare var 5e för att hålla grejerna fräsha, samt att de drar olja så ibland kan man behöva fylla på.. men över lag så slits det om man slarvar med service å tror man kan åka en repa till osv.

men det beror väll mer på att vissa KTM modeller och Husaberg ligger rätt nära gränsen för att de ska plocka ut så mycke pulver som möjligt ur maskin, så de är väll "race standard" på flera av dessa modeller som kräver mycke pyssel och då vikten av a tt hålla EXAKT koll på gångtimmar med mera..

samt andra saker som byts vid tex 50 tim 100 tim osv (ett ex inte fakta på tim talen)

Tack båda för svaren!

Men oljebyte var 10:e timme? Innebär det oljebyte var 100 mil?! Dvs om man nu räknar på att man kommer ca 10 mil per timme.
Hur mycket olja går det i dom då? Kör ni med nån billig olja då?

Tack båda för svaren!

Men oljebyte var 10:e timme? Innebär det oljebyte var 100 mil?! Dvs om man nu räknar på att man kommer ca 10 mil per timme.

ja ungefär. kör med rekomenderad olja, Motorex Powersynt 10W/50 eller 10W/60

17€ för 1l. 64€ för 4l

Intressant tråd. Har funderat en del på motard men backat för det verkar vara en ryslig massa service på dom..?? Är det även så för nya eller nyare cyklar? Vem fan orkar mecka med hojen var 5:e eller var 10:e timme??

Tycker nästan att serviceintervallerna på moderna r-hojar är jobbiga :)

Om man inte vill mecka så är ju ktm's lc4 motorserie ((625),640,660) en stridsvagn istället för racemotorn (450,525etc). Sen så finns det ju andra mer moderata hojar som Xt, TT osv. Bmw's senaste x650 har 1000mila service med bra effekt & förhållandevis låg vikt!

Intressant tråd. Har funderat en del på motard men backat för det verkar vara en ryslig massa service på dom..?? Är det även så för nya eller nyare cyklar? Vem fan orkar mecka med hojen var 5:e eller var 10:e timme??

Tycker nästan att serviceintervallerna på moderna r-hojar är jobbiga :)

tycker inte det e så farligt u byta olja var 10:e timme. det e gjort på max 30 min om du inte stressar. är ju inte som på en sportis att man får riva av en jävla massa plast för o komma åt.. bar aluta skiten mot en vägg o skruva ut pluggen. mycket enkelt.. det meckiga är att ställa ventilerna.

Om man inte vill mecka så är ju ktm's lc4 motorserie ((625),640,660) en stridsvagn istället för racemotorn (450,525etc). Sen så finns det ju andra mer moderata hojar som Xt, TT osv. Bmw's senaste x650 har 1000mila service med bra effekt & förhållandevis låg vikt!

Polarn har en sån där lc4. Får prova den nån dag.

Tack båda för svaren!

jo men gå på gångtimmar i ställer för hur långt du kommer, du står ju still lite då å då med maskin igång å de räknas också, så du får gå på vad tidmätarn visar.
om de inte finns någon kan man köpa som man sendan monterar på tändkabeln, då den räknar tiden från att du kickar igången den tills den stannar, räknar tändimpulserna.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti