Slitage på kawwa?

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Är en kawwa ZX9R/7R -97 som gått 4500mil skrot eller är den ett vettigt köp?
Hurmånga mil till tror ni man kan räkna med att kunna klämma ur den innan skroten?

//M
 
Tja...om den sköts ska det väl inte vara nåra problem att få ur den minst 12-15 tusen mil.

Om den inte sköts (service, oljebyten, slitdelar...) kan den ta slut om 500 mil.
 
Jåke skrev:
Tja...om den sköts ska det väl inte vara nåra problem att få ur den minst 12-15 tusen mil.

Om den inte sköts (service, oljebyten, slitdelar...) kan den ta slut om 500 mil.
Bra svar:)
Tänkte kolla på en hoj i helgen och den har typ 4500 många mil på mätaren...låter ganska trolig med tanke på att det e en 97a...
Nu är Mingves på gång:)

//M
 
Jag köpte en 96 zx9r som gått 6500 mil och den går bra. Känns piggare än kompisens r1 -99 på höga varv men botten är inte lika bra. Men om den är snabbare eller ej det är svårt att säga. Vill upp på bakjulet på 2an när man drar ur den. Känns viserligen som en buss efter att man kört r1.Men betydligt bekvämare att köra än r1´an.
Toppackningen gick i tisdags så den är inne på rep. Men det går på garantin(köpt på firma). Provkör och känn efter ifall den känns rätt och är välvårdad så varför inte.
Personligen så tror jag dom flesta hojjarna har backade mätare.
 
guruville skrev:
Jag köpte en 96 zx9r som gått 6500 mil och den går bra. Känns piggare än kompisens r1 -99 på höga varv men botten är inte lika bra. Men om den är snabbare eller ej det är svårt att säga. Vill upp på bakjulet på 2an när man drar ur den. Känns viserligen som en buss efter att man kört r1.Men betydligt bekvämare att köra än r1´an.
Toppackningen gick i tisdags så den är inne på rep. Men det går på garantin(köpt på firma). Provkör och känn efter ifall den känns rätt och är välvårdad så varför inte.
Personligen så tror jag dom flesta hojjarna har backade mätare.
Hua, backad till 4500mil... det e illa....:rofl
 
Har den gått 4500 är det väl förmodligen ärligt i alla fall och det tycker jag känns väldigt tryggt. Vem litar på mätarfuskare?

Bike gjorde väl i vintras/höstas ett test på en ZX-6R som gått 5-6000 utan att hitta något slitage. Mängder av sådana tester har gjorts på BMW och VFR750 m m och de har visat att hojar håller mycket längre än vad mätarmyglarna tror.

Kommer också ihåg något från PB eller SB där de tortyrtestade en ZX-6R utan olja och vatten, prylar smälte till slut men den höll!
 
4500 mil är ingenting för en så pass modern hoj, under förutsättning att den inte misshandlats. Har en kompis vars zxr 750 -89 rullat nästan 9 000 mil och går som en klocka....tror många inte inser vilken kvalitet japanska hojar faktiskt håller....tom Kawasaki :rolleyes:
 
Ninjaboy skrev:
Har den gått 4500 är det väl förmodligen ärligt i alla fall och det tycker jag känns väldigt tryggt. Vem litar på mätarfuskare?

Bike gjorde väl i vintras/höstas ett test på en ZX-6R som gått 5-6000 utan att hitta något slitage.

...förutom att man missat att fetta in sving och länkaget vid produktion, så det hade rostat... :7peta

Motorn var dock i "normalt" skick, om jag minns rätt.
 
Det som säger nästan allt om motorn är en leakdown-test. Kan du inte göra det... well, sparka på däcken funkar ju också, typ. :D

Ser hojen välvårdad ut - är det stor chans att den ÄR välvårdad.
 
andersbrink skrev:
Det som säger nästan allt om motorn är en leakdown-test. Kan du inte göra det... well, sparka på däcken funkar ju också, typ. :D

Ser hojen välvårdad ut - är det stor chans att den ÄR välvårdad.
Leak down??? Vad e det?
 
Pejo skrev:
...förutom att man missat att fetta in sving och länkaget vid produktion, så det hade rostat... :7peta
Ok, det hade jag glömt men det (infettningen) är ju inget man kan begära ska hålla hur länge som helst heller så är det verkligen säkert att de glömt det? Var det snustorrt? Hojen var väl ungefär 10 år eller? När jag körde cross så gjorde man det som årligt underhåll.
 
Ninjaboy skrev:
Ok, det hade jag glömt men det (infettningen) är ju inget man kan begära ska hålla hur länge som helst heller så är det verkligen säkert att de glömt det? Var det snustorrt? Hojen var väl ungefär 10 år eller? När jag körde cross så gjorde man det som årligt underhåll.

Jag fick intrycket av artikeln att det var snålt tilltaget vid produktion (produktionsmiss) och att rost hade uppstått, något som man enl artikeln inte borde förvänta sig. Shit happens, ungefär.
 
Håller med de ovan, det är inte milen (inom rimliga gränser) som spelar roll utan skicket, kör den och känn om den verkar funka fint.

Många jag känner förfasas över hojar som gått 3000 mil, de säger "uj, den har gått så mycket", vet inte om de då tänker på gamla engelska hojar eller nåt, egentligen säger ju inget tat en hoj ska gå så mycket kortare än en bil om man ska hårddra det.
 
Jag hade isär och kollade min svingaxel och lager på min ZXR 750 -89 som har rullat 8400 mil. Inte ens minsta lilla gnutta rost, axeln såg typ helt ny ut. Kan ha fixats i ordning av nån tidigare ägare iofs, det vet inte jag.
 
Poacher skrev:
Håller med de ovan, det är inte milen (inom rimliga gränser) som spelar roll utan skicket, kör den och känn om den verkar funka fint.

Många jag känner förfasas över hojar som gått 3000 mil, de säger "uj, den har gått så mycket", vet inte om de då tänker på gamla engelska hojar eller nåt, egentligen säger ju inget tat en hoj ska gå så mycket kortare än en bil om man ska hårddra det.

Jag tror att många är rädda för att köpa en hoj som kanske går bra på höga varv men sämre på låga och som inte 'svarar' lika snabbt när man gasar. För det är väl det som är kännetecknet för en motor som har börjat bli sliten? Sen vet ju alla hur motorerna varvas och även vid lugn körning så ligger varven betydligt högre än för en bilmotor. Därför är många (jag också) skeptiska tror jag.
 
Min första "riktiga" hoj var en kawwa zx-10 -89 med 7500mil på mätaren... lämnade in den på koll och inte ens ventilerna behövdes justeras.

Miltalet säger oftast inget om hur bra hojen är
 
Jag köpte en zx9r -95:a i januari.. Den hade gått 5500 tror jag... Hur lungt som helst med min iallafall.. Min var väldigt väldokumenterad med kvitton på alla servicar och bänkpapper å liknande!

Det som jag har hört kan vara lite kneppigt är växellådan... Men som andra säger! Kör den och känn efter... sitter allt som det ska å allt känns bra så är det bara att haffa!! bara hafffa haffa!!! :tummenupp
 
Har i byn finns en fzr 1000 87'a som har 100k på mataren och den bara tuffar på! den rasslar lite i motoren men andå....
 
Arctic#1 skrev:
Har i byn finns en fzr 1000 87'a som har 100k på mataren och den bara tuffar på! den rasslar lite i motoren men andå....
100.000 mil, då är den helrenoverad garanterat, kanske flera ggr tom.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top