slitage framdäck ojämt?

Snigel

juckar å snurrar å bär mig åt
Gick med
6 Apr 2004
Hoj
ZX10R
Hej av ren nyfikenhet undrar jag varför framdäck ibland blir ojämt slitna?
Har kört sisådär en 80 mil med mitt nya framdäck på blackbirden och på sidorna är det fläckvis nästan nere på slitage gränsen :va :va
Har kollat lufttrycket i däcket senast idag det låg på 2.9 som det enl instruktionsboken ska vara, däcket är ett Dunlop Sportmaxx nån som vet?

Bifogat

• hoj 002.jpg
    hoj 002.jpg
    78 KB · Visningar: 167
  • hoj 001.jpg
    hoj 001.jpg
    79.7 KB · Visningar: 179
Mitt framdäck brukar bli fläckvis slitet i mitten. Fast det beror väl på att man sätter ner med nästan eller helt stillastående framdäck efter en lååång whiilie. Nån som har nån lösning på det problemet? En extramotor på framhjulet som håller farten uppe kanske. Ursäkta var bar tvungen att låna tråden lite

GixxerJensa skrev:
Mitt framdäck brukar bli fläckvis slitet i mitten. Fast det beror väl på att man sätter ner med nästan eller helt stillastående framdäck efter en lååång whiilie. Nån som har nån lösning på det problemet? En extramotor på framhjulet som håller farten uppe kanske. Ursäkta var bar tvungen att låna tråden lite

Lösningen till det problemet är enkelt, sluta wheela. Hehe nee wheela bör man annars dör man, synd att det ska slita på däck och mc.

Mitt första framdäck slets också konstigt men nuvarande har hållt sig ganska jämt, vet inte vad det beror på.

Nu är det lite svårt att se hur det är slitet men 2.9 låter lite högt.
att däcket slits på sidorna är ju logiskt. Att det är ojämnt slitet beror väl på hur du bromsar med lite nerlägg.

Och 80mil? Skojar du?

Jag menar att däcket är slitet olika djupt i mönstret på sidorna dvs nivå skillnader emellan mönstret svårt att fota dock.
I mitten är det inte speciellt slitet mönsterdjupet detsamma överallt, mäter men däremot mönsterdjupet halvägs ut på däcket är det stora skillnader.

Finns inte så många högervarv i rondeller.... Där tror jag att svaret ligger!

Snigel skrev:
Hej av ren nyfikenhet undrar jag varför framdäck ibland blir ojämt slitna?
Har kört sisådär en 80 mil med mitt nya framdäck på blackbirden och på sidorna är det fläckvis nästan nere på slitage gränsen :va :va
Har kollat lufttrycket i däcket senast idag det låg på 2.9 som det enl instruktionsboken ska vara, däcket är ett Dunlop Sportmaxx nån som vet?

Kan tyvärr inte säga vad det beror på men jag hade likadant på mina sportmax D207. Mönstret/klackarna blev så där konstigt nötta på sidorna och helt frächt på mitten. Såg ut som om man slipat med rondell (maskin.. ;)). Trodde först att jag körde med fel tryck i däcken men så var det inte.
(dj-a skitdäck för övrigt). Var hur hala som helst.

Flesta vägarna lutar åt höger för att vattnet ska rinna av vägen, därav att det slits mer på vänster sida av däcket.

Vissa däck är ibland inte helt exakt runda. Då kan det slitas lite mer på ett ställe på däcket mot vad det gör på andra sidan av däcket. Sen kan fälgen vara lite skev i antingen höjdled eller åt sidan vilket också kan göra att det slits konstigt. Brukar vara 0,5mm som är max vad en fälg får slå.

Det du skulle kunna göra är att be dom som byter framdäcket nästa gg att dom kollar om och isf hur mycket fälgen slår. Annars har du bara haft otur att ha fått ett väldigt ovalt däck denna gg.

Ska man vinterförvara hojen är ett tips att hjulet hänger fritt ( depåstöd ) och inte står belastat för att inte däcket ska bli lite platt på ett ställe.

P-E skrev:
Är detta sant?

Ibland när man lastar pallgods ställer man av olika anlednignar en pall på längden och en pall på tvären (ej fullbredd i skåpen, gods som hänger utanför pallen etc.). Då täcker pallarna inte upp riktigt hela flakets bredd och den lucka som uppstår bör man lämna på vänster sida just pga vägens lutning. För vissa typer av vingliga pallar kan detta göra skillnaden mellan rasade pallar eller inte.

Tänk dig en pall med t.ex. oljedunkar där varje lager separeras av ett lager tunna spånskivor, ingen eller lite plast runt pallen. Då kan det vara skönt att pallen har en vägg att luta sig mot... Ja, det finns kunder som emballerar så dåligt.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT