Slitage drivpaket - Spänning?

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Igår låg jag och funderade på hur skillnaden är i slitage på drivpaketet (kedja, framdrev och bakdrev) vid för HÅRD, resp. för LÖS kedjespänning.

Det är varken bra att ha för hårt eller för löst spänd kedja, men vilket är "värst"?

Givetvis finns risken för "överkugg" då kedjan är på tok för lös samt att dreven slits avsevärt mer vid för hårt spänd kedja. Vad finns det mer för "riskfaktorer"?

/H

Du kan knäcka kedjan om den är alldeles för spänd när du kör över ett gupp liknande. När svingen arbeter kan avståndet mellan fram/bak kugg bli längre (gäller inte alla hojjar, beror på vilken punkt som svingen sitter fästad) och då spräcker man kedjan om man har otur... Annars så bidrar en för spänd kedja till töjning garanterat!

hållundan skrev:
Igår låg jag och funderade på hur skillnaden är i slitage på drivpaketet (kedja, framdrev och bakdrev) vid för HÅRD, resp. för LÖS kedjespänning.

Det är varken bra att ha för hårt eller för löst spänd kedja, men vilket är "värst"?

Givetvis finns risken för "överkugg" då kedjan är på tok för lös samt att dreven slits avsevärt mer vid för hårt spänd kedja. Vad finns det mer för "riskfaktorer"?

/H

Lagret på utgående axeln, även bakhjulslagret plågas mera, det finns väl ingen anledning att ha kedjan för spänd :confused:

En lite för löst spänd kedja ger inga speciella biverkningar om kedja och drev är i bra skick. Är de halvslitna kommer de dock att slitas lite fortare och är de totalslut kommer det att kugga över och slå sönder rullarna - men det HÖRS - garanterat.

För hårt spänd kedja, totalhaveri på bara några kilometer.

Dvs, spänn kedjan mer åt det lösa än det spända hållet.

Kolla (mha tungviktig polare) var i fjädringsvägen kedjan är mest spänd.
Brukar vara nånstans i mitten. Där får den absolut inte vara 'fiolsträng'.
Det är när framdrevet, svinglagret och bakaxeln är i rät linje; om det nu är
lättare att avgöra.
/u

Jag spännde min kedja häromdagen och nu verkar den svårare att köra på bakhjulet. Ilandsproblem? :(
(Enligt min hoj ska jag ha 20-25mm i spann ståendes på sidostödet)

yonsson skrev:
Jag spännde min kedja häromdagen och nu verkar den svårare att köra på bakhjulet. Ilandsproblem? :(
(Enligt min hoj ska jag ha 20-25mm i spann ståendes på sidostödet)
Kedjan bryr sig inte ett dugg om hur det är på stödet. Det är vid körning det räknas.
'På stödet'-varianten är bara ett bekvämare sätt att justera.

Justera en gång enl mitt recept och se vad det blir 'på stödet'. Och gå sen absolut inte under det.

Om du spände flyttade du hjulet bakåt, möjligen det du känner.
Längre sving o längre hjulbas.
/u

Jo tack du jag vet, men jag går nog efter måttet som står på hojen.

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet