Slitage/deformationer vid kolvbultsringar

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Plockat isär en z1000 motor precis (gamla luftkylda historien). 3 av 4 kolvar var svåra att få bort från vevstakarna, kolvbultarna ville inte gå att få ur efter att clipsen fåtts ur. När jag kollar noggrant kan jag se små deformationer vid utsidan på spåret för clipsen. Typ som kolvbulten vandrat i sidled och på så sätt slagit clipsen mot utsidan och därmed orsakat deformationen. Är det det som hänt? Nåt annat? Varför har detta hänt? Någon fara att bara sätta ihop igen le och vara lycklig?

Motorn har gått långt, men däremot är cylinder + kolvar bra mycket nyare - någon har renonverat motorn relativt nyligen. Kolvarna är i bra skick och honingen i cylindrarna kan ses på de flesta ställena.
 

Bifogat

  • 2015-01-02 13.18.22.jpg
    2015-01-02 13.18.22.jpg
    742.1 KB · Visningar: 157
Den där uppfläkningen av ringspåren är helt normal. Gör inget åt det. Värm kolvarna lite lätt (så att du kan hålla i dem utan handskar) före de/montering av kolvbultarna så går det lättare.
 
Jag ser inte vad som skulle vara konstigt på din bild faktiskt. Någon som har lust att förklara vart det är "uppfläkt"?
 
Den där uppfläkningen av ringspåren är helt normal. Gör inget åt det. Värm kolvarna lite lätt (så att du kan hålla i dem utan handskar) före de/montering av kolvbultarna så går det lättare.

Tack! Efter att jag tagit bort det som fläkts upp var det inga konstigheter att få i kolvbultarna.

- - - Updated - - -

Jag ser inte vad som skulle vara konstigt på din bild faktiskt. Någon som har lust att förklara vart det är "uppfläkt"?

Slängde in några pilar. Pilspetsarna är precis vid deformationen.

Kolvbultsspår.jpg
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top