Slitage/deformationer vid kolvbultsringar

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Plockat isär en z1000 motor precis (gamla luftkylda historien). 3 av 4 kolvar var svåra att få bort från vevstakarna, kolvbultarna ville inte gå att få ur efter att clipsen fåtts ur. När jag kollar noggrant kan jag se små deformationer vid utsidan på spåret för clipsen. Typ som kolvbulten vandrat i sidled och på så sätt slagit clipsen mot utsidan och därmed orsakat deformationen. Är det det som hänt? Nåt annat? Varför har detta hänt? Någon fara att bara sätta ihop igen le och vara lycklig?

Motorn har gått långt, men däremot är cylinder + kolvar bra mycket nyare - någon har renonverat motorn relativt nyligen. Kolvarna är i bra skick och honingen i cylindrarna kan ses på de flesta ställena.

Bifogat

• 2015-01-02 13.18.22.jpg
    2015-01-02 13.18.22.jpg
    742.1 KB · Visningar: 157
Den där uppfläkningen av ringspåren är helt normal. Gör inget åt det. Värm kolvarna lite lätt (så att du kan hålla i dem utan handskar) före de/montering av kolvbultarna så går det lättare.

Jag ser inte vad som skulle vara konstigt på din bild faktiskt. Någon som har lust att förklara vart det är "uppfläkt"?

Den där uppfläkningen av ringspåren är helt normal. Gör inget åt det. Värm kolvarna lite lätt (så att du kan hålla i dem utan handskar) före de/montering av kolvbultarna så går det lättare.

Tack! Efter att jag tagit bort det som fläkts upp var det inga konstigheter att få i kolvbultarna.

- - - Updated - - -

Jag ser inte vad som skulle vara konstigt på din bild faktiskt. Någon som har lust att förklara vart det är "uppfläkt"?

Slängde in några pilar. Pilspetsarna är precis vid deformationen.

Kolvbultsspår.jpg

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...