Slirrande koppling TL1000

MaPe

Ser långt ut på bra håll.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arbrå, byn som vägverket glömde
Hoj
inte ett skit men skruvar HD-Inte nu längre!! Nu Skoda....
Har en slirrande koppling på en TL, där lamellerna är byt...
Vet inte vad han åker på för olja men ska få han att byta..
Har kollat lite efter hårdare fjädrar men hittar inga..
Är det nå´n som har haft samma bekymmer å hur löste det sig???

Mvh Mathias
 
Min slirade lite, fick nya (hårdare) fjädrar på garantin inga probs efter det!


Måste bara fråga, har du nån verkstadshandbok till XS 500?? Har letat jävulen ur mig efter en sån på nätet! Och jaaaa jag vet att det finns typ på Lafri bookshop men den dom hade var på b*g-franska o jag varken kan eller vill kunna franska! Har bara hittat nåra sprängskisser bla annat!

PM:a mig omdu har nått till XSén...
 
MaPe skrev:
Har en slirrande koppling på en TL, där lamellerna är byt...
Vet inte vad han åker på för olja men ska få han att byta..
Har kollat lite efter hårdare fjädrar men hittar inga..
Är det nå´n som har haft samma bekymmer å hur löste det sig???

Mvh Mathias

TL1000-kopplingen är i det närmaste identisk med GSF1200'an. Alldeles för vek. Barnett-fjädrar fixar det, men byt gärna oljan till någon bättre mineral-olja, typ Castrol GP20W50. Den där lilla kopplingen gillar inte syntetoljor.
 
Ok, tackar för svaren... Blir att rekomendera Barnett fjädrar...
Vem är återförsäljare på dom Anders???
Jag säljer ju Motul å då borde väl 5100 räcka, eller???


Oden
Snackade med dom i USA härom dan men glömde boken till XSen.. Får slå dom en signal igen så for dom skicka över den..


Mathias
 
oscar skrev:
Jag shimsade min 2mm och det funkade klockrent! :tummenupp


Ok, vad shimsade du med???
skickade hem han med lite brickor igår så skulle han prova men det var svårt att hitta brickor i rätt storlek...
Eller var det på R1 du gjorde det... dom ser ju lite anorlunda ut..

Mathias
 
MaPe skrev:
Ok, vad shimsade du med???
skickade hem han med lite brickor igår så skulle han prova men det var svårt att hitta brickor i rätt storlek...
Eller var det på R1 du gjorde det... dom ser ju lite anorlunda ut..

Mathias

Nej det var på en TLS-97! Jag mätte upp ytter- och innerdiameter och sen åkte jag och handlade brickor! De hade inte några där båda måtten stämde, men det räckte med att ytterdiametern passade så kunde man fixa det andra själv!
 
Byt till nya fjädrar, chimsa dom 2mm och kör EJ på helsyntetolja.
Det gör susen. :tummenupp
Har kört 3500 mil TLs, och haft alla möjliga slir med kopplingen, allt från att den hugger vid 8000 rpm till utslitna lameller. Oljan är viktig, samt att fjädrarna är fräsha. Hårdare fjädrar är också ett sätt men lite svåra att få tag på. Sen blir handtaget förbaskat trögt...

Ops, skrev i fel användare.....Mell
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top