Slirning i hög hastighet

Kan man dra slutsatsen att tireslip endast förekommer vid acceleration/när vridmomentet är korrekt eller är det endast hastighet kontra motstånd som får det att framträda? Alltså även vid avslag från tex 300km/h ner till 280km/h, kommer det fortfarande förekomma ett tireslip på nervägen?
 
Alla hjul som som ska överföra vridmoment mot ett underlaget måste slira ngt litet. Det är en naturlag med få undantag, tex kugghjul som färdas på kuggstänger :D

Jag minns när jag såg den krångliga härledningen på en föresläsning om hur järnvägshjul styr i spåret. Även järnvägshjul slirar en aning när de bromsar eller driver tåget.
 
Alla hjul som som ska överföra vridmoment mot ett underlaget måste slira ngt litet. Det är en naturlag med få undantag, tex kugghjul som färdas på kuggstänger :D

Där har du fel! Saabs växellådor trotsar detta med kugghjulen och väljer att slira en hel del...
 
Där har du fel! Saabs växellådor trotsar detta med kugghjulen och väljer att slira en hel del...

Mitt undantag med kugghjul på en väg av kuggstång var ett skämsamt exempel på undantag från slirprincipen. Har saab slirande kugghjul?
Jag har mest varit med om rasade saablådor, sladdriga lådor var ju saabs adelsmärke, iaf fall fram tom gamla 900. :D
 
Mitt undantag med kugghjul på en väg av kuggstång var ett skämsamt exempel på undantag från slirprincipen. Har saab slirande kugghjul?
Jag har mest varit med om rasade saablådor, sladdriga lådor var ju saabs adelsmärke, iaf fall fram tom gamla 900. :D

Jepp, massvis av slirande kugghjul, deras helt egna uppfinning. De behöver inte ens söka patent på den för ingen ingen annan vill ha den då de inte får lådorna att hålla för slirande kugghjul :hihi
 
Jepp, massvis av slirande kugghjul, deras helt egna uppfinning. De behöver inte ens söka patent på den för ingen ingen annan vill ha den då de inte får lådorna att hålla för slirande kugghjul :hihi

Ok, då är jag med! :D
 
Hade jag fått frågan utan att ha läst andras svar hade jag sagt:

5% vid 240 km/h

Men det är ett gammalt minne. Bättre däck, lägre luftmotstånd på nya hojar mm kanske får ner det till 2-4%..

Men du har rätt i principen!

Räkneexempel.. 300 km/h + 5% = 315 km/h på bakhjulet.. Låter tom nästan lite med tanke på vilka krafter vi pratar om.
 
Observera att detta gäller dock inte på HD då de har däck som är lika breda som på en gammal Pontiac. Iofs så är väl risken att man får upp en HD i dessa hastigheter ganska obefintligt...

Men seriöst så måste det väl ändå finnas en formel som tar med däckets kontaktyta kontra vridmoment samt luftmotstånd etc? För att bara påstå en viss procent utan att ta del av hur mycket kontaktyta vi talar om är väl ganska riskabelt?
 
Kan man dra slutsatsen att tireslip endast förekommer vid acceleration/när vridmomentet är korrekt eller är det endast hastighet kontra motstånd som får det att framträda? Alltså även vid avslag från tex 300km/h ner till 280km/h, kommer det fortfarande förekomma ett tireslip på nervägen?

Baserat på väldigt lite fakta och väldigt enkel logik bör enda vägen att komma ifrån fenomenet helt vara att frikoppla och rulla med den retardation som luft- och friktionsmotstånd medför.

Så fort du upprätthåller en hastighet krävs kraft för att motverka motstånden, därigenom "måste" hjulet slira lite så länge fysikerna inte har supit sen 1600-talet. Dock pratar vi nog om enormt små marginaler i farter under 100 km/h då motstånden inte blir så stora där.
 
Baserat på väldigt lite fakta och väldigt enkel logik bör enda vägen att komma ifrån fenomenet helt vara att frikoppla och rulla med den retardation som luft- och friktionsmotstånd medför.

Så fort du upprätthåller en hastighet krävs kraft för att motverka motstånden, därigenom "måste" hjulet slira lite så länge fysikerna inte har supit sen 1600-talet. Dock pratar vi nog om enormt små marginaler i farter under 100 km/h då motstånden inte blir så stora där.

Precis så sa min logik också, men man kan ju aldrig vara säker...
 
Observera att detta gäller dock inte på HD då de har däck som är lika breda som på en gammal Pontiac. Iofs så är väl risken att man får upp en HD i dessa hastigheter ganska obefintligt...

Det går ju bra tom med en 16 år gammal sportster, 5.00 in i filmen :tungan

[YOUTUBE-ID]GU6ZsTfuFa4&feature=channel_page[/YOUTUBE-ID]

Men seriöst så måste det väl ändå finnas en formel som tar med däckets kontaktyta kontra vridmoment samt luftmotstånd etc? För att bara påstå en viss procent utan att ta del av hur mycket kontaktyta vi talar om är väl ganska riskabelt?

Ja visst är det så, det är en komplex beräkning där en massa parametrar ska ingå, sannolikt skulle man även behöva köra fullskaleprov på just det fall man ville räkna på för att få rätt storlek på flera konstanter i det matematiska uttrycket. Drivhjulets moment mot marken och därmet bla luftmotståndet kan man ju via motordata från bla TPS, varvtal och utväxling baklängesräkna sig fram till.
 
Precis så sa min logik också, men man kan ju aldrig vara säker...

Nu har ju inte läst nån högre fysik..

Men jag känner mig säker nog för att sätta pengar på det, att om en lag gäller för 300 km/h så gäller detsamma för 50 km/h. Att sen den procentuella dödkraften (slirningen) inte är linjär med hastighetsökningen gör bara att slirandet vid 50 km/h blir ytterst litet, men det MÅSTE (?) finnas där.

Någon som kan sånt här på riktigt?
 
Nu har ju inte läst nån högre fysik..

Men jag känner mig säker nog för att sätta pengar på det, att om en lag gäller för 300 km/h så gäller detsamma för 50 km/h. Att sen den procentuella dödkraften (slirningen) inte är linjär med hastighetsökningen gör bara att slirandet vid 50 km/h blir ytterst litet, men det MÅSTE (?) finnas där.

Någon som kan sånt här på riktigt?

Ja så är det. Ett hjul måste som sagt slira ngt för att kunna överföra moment. Det är en naturlag.

/Farkostingenjör från KTH
 
Det går ju bra tom med en 16 år gammal sportster, 5.00 in i filmen :tungan

[YOUTUBE-ID]GU6ZsTfuFa4&feature=channel_page[/YOUTUBE-ID]



Ja visst är det så, det är en komplex beräkning där en massa parametrar ska ingå, sannolikt skulle man även behöva köra fullskaleprov på just det fall man ville räkna på för att få rätt storlek på flera konstanter i det matematiska uttrycket. Drivhjulets moment mot marken och därmet bla luftmotståndet kan man ju via motordata från bla TPS, varvtal och utväxling baklängesräkna sig fram till.


Skönt att se lite grusåkning!!!:yoparty :yoparty :yoparty

Mats
 
Nu har ju inte läst nån högre fysik..

Men jag känner mig säker nog för att sätta pengar på det, att om en lag gäller för 300 km/h så gäller detsamma för 50 km/h. Att sen den procentuella dödkraften (slirningen) inte är linjär med hastighetsökningen gör bara att slirandet vid 50 km/h blir ytterst litet, men det MÅSTE (?) finnas där.

Någon som kan sånt här på riktigt?

Det var en herra vid namn Carter som la fram teorin för detta på 20 talet. Glidningen sker i bakkant på kontaktytan, detta kallas för glidområde, resten av kontaktytan kalla vidhäftningsområde.

Man kan göra en tankeliknelse: att hjulet är klätt med borst. Man kan då intuitivt förstå att i bakkant på hjulet kommer borsten att sprätta om man lägger på ett drivande moment på hjulet. Om glidområden är noll, så är också det överförda momentet noll. När glidområdet helt upptar kontaktytan har hjulet övergått till slirning och rullkontaktens villkor gäller inte längre. Max överfört vridmoment uppnås när man ligger precis under gränsen för 100%glidområde

Skönt att se lite grusåkning!!!:yoparty :yoparty :yoparty

Mats

Tack, ja där var det ju helt urartad slirning :gnissla

Hittade en bra och lättfattlig sammanfattning av bla Carters teori på nätet.

http://books.google.se/books?id=YW6...X&oi=book_result&resnum=3&ct=result#PPA474,M1
 
Last edited:
Man kan göra en tankeliknelse: att hjulet är klätt med borst. Man kan då intuitivt förstå att i bakkant på hjulet kommer borsten att sprätta om man lägger på ett drivande moment på hjulet. Om glidområden är noll, så är också det överförda momentet noll. När glidområdet helt upptar kontaktytan har hjulet övergått till slirning och rullkontaktens villkor gäller inte längre. Max överfört vridmoment uppnås när man ligger precis under gränsen för 100%glidområde
Men om "slirningen" sker som skjuvning i gummit då?
 
Men om "slirningen" sker som skjuvning i gummit då?

Det vara bara en förenklad tankemodell för att förstå principen med att glidområdet är lolaliserat i bakkant på anliggningsytan. Men min borstliknelsen tar ju även höjd för vad som händer skjuvmässigt i materialet om du tänker efter.

I de mer djuplodande formlerna som bla berörs i länken finner du tex att både e-modul, visköst bidrag/hysteres betraktas.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top