Slirkopplingsproblem KTM 525 + mer

Jommaa

Jomma
Gick med
17 Jan 2011
Ort
Umeå
Hoj
KTM 540* EXC, 2005
Hej, är inte så kunnig som jag vill vara men man lär sig... frågan är ju nu,
har en KTM 525/540 EXC, kör i 15/40 olja då förra ägaren körde med detta.. problemet är att när jag kört någon mil, konstant fart kring 110km/h så märker jag att kopplingen slirar mer än vanligt.. dvs ifall jag är stillastående så brukar den lätt gå upp på bakhjulet utan mycket slir.. men nu när jag kört ett tag och hela cykeln är mer varm så går det inte.. den slirar tills jag kommer upp i hög hastighet.
Kör jag med fel olja? vanligt på dessa hojjar?

Förra ägaren hade köpt nya SM däck och bakdäcket är så brett att kedjan tar i.. han sa att det är vanligt på dessa hojjar och sa att jag bara ska låta kedjan nöta ned däcket.. nu efter 1 månad och ca 40mil så har jag nött ned såpass mycket så jag nästan tror det är pyspunka på skiten..
min fråga är, kan man flytta ut bak och framdrev någon millimeter så kedjan EJ tar i? eller måste jag beställa nytt smalare bakdäck?

ventiljustering kommer jag nog komma till senare.. fanns många andra trådar om det ändå, tackar för svar :)
 
Plocka ner kopplingen och mät tjockleken och om skivorna är blåanlöpta. Kontrollera även höjden på fjädrarna.

kolla att hjulet sitter rakt. Där brukar bli lite kedjespår men knappast så mycket att det skulle orsaka punka
 
får nog ta och göra det. gå igenom allt!

hjulet sitter så rakt det kan bli ! gummikanten går ut bra mycket utanför fälgen så är ett brett hjul.. har nog nött ned 2-4mm minst av gummit och kedjan ligger fortfarande på lite!
behöver inte vara detta som orsakar pyspunkan jag verkar ha... på ca 2-3veckor har jag förlorat 1kg luft i bakdäcket.
 
Men vad är det för bredd på däcket? Vad är det för bredd på fälgen. Däcket brukar kunna gå i lite, men inte ska däcket bli nedslitet. Då ska du satsa på att köpa rätt däck ist.
 
ska mäta på onsdag, känns lite småtråkigt då dom var splittnya michelinsulor med klistermärket på !
men som jag skrev innan, det går inte att få ut bakdrev och framdrev? finns spel tillräckligt för att det ska gå men tänkte ifall det nöter mkt på "axeln" som framdrevet sitter på?
 
ska mäta på onsdag, känns lite småtråkigt då dom var splittnya michelinsulor med klistermärket på !
men som jag skrev innan, det går inte att få ut bakdrev och framdrev? finns spel tillräckligt för att det ska gå men tänkte ifall det nöter mkt på "axeln" som framdrevet sitter på?

Det skall inte behövas. Men ja det går att köpa drev med offset om man tvunget vill...
 
ska ta bild och posta här så ni får se sen!

vill och vill.. vet inte vilket val jag direkt har.. nytt drev eller nytt däck typ !
 
ska ta bild och posta här så ni får se sen!

vill och vill.. vet inte vilket val jag direkt har.. nytt drev eller nytt däck typ !

Ett korrekt monterat däck med rätt dimension på korrekt fälgbredd äter mycket lite om alls. Felet kan vara att någon monterat ett brett däck på en smal fälg, då får det en märklig profil och skrapar i betydligt mer.

Att det skulle tugga sig till pyspunka är väl inte jättetroligt om du nu inte åker med slanglösa fälgar...
 
korrekt monterad fälg kan jag stå för.. men som du nämner så är fälgbredden bra mycket mindre än däckbrädd.

måste kolla om det är slanglösa fälgar.. tror inte det, men vågar inte svara på det till 100%
 
set


spelet på högersida däck är verkligen millimeterprecis innan det tar i!

och ja som ni ser, har blivit lite nött...

självklart fungerar det inte att lägga upp en bild, återkommer såfort jag listat ut felet.
 
Last edited:
efter 15 försök orkar jag inte fortsätta.. lagt upp en bild på bakhjulet och nedslitningen om ni går in på mitt "garage".
 
Köpte du den i Uppsala eller Täby av en kille som heter Magnus? isåfall vågar jag nästan lova att det är 5" bakfälg tycker jag känner igen hojen, var och kollade på den.
 
stämmer bra det, köpt av Magnus i det området.
som sagt innan, är ny ägare så när kedjan är bytt vet jag inte,
så jag har inte siffrorna på däckdimensionen men som Meercy skriver så är det tydligen 5"
 
Kollade igenom mailkonversationen med honom men hittade tyvärr ingen info om när kedjan byttes.

Men recluze när du kör motard?
 
stämmer bra det, köpt av Magnus i det området.
som sagt innan, är ny ägare så när kedjan är bytt vet jag inte,
så jag har inte siffrorna på däckdimensionen men som Meercy skriver så är det tydligen 5"

Jag tittade på bilden. Och däcket är ju för brett för den fälgen av bilden att dömma. Säkert ett 180 däck på. Men du måste väl kunna läsa på däcket vad det är för dimension om du nu vill ha någon hjälp. Byt till rätt dimension, så blir den roligare att köra oxå.
 
rekluze sitter på ja,
är detta dåligt?
somsagt, är sjukt fattig med information vad jag bör köra med och ha.. försöker få in den infon nu med tiden..

kollade nu, 160/60 Tubeless.. så det är 150 jag ska ha?
så ifall kedjan nött så kan detta skapa den lilla pyspunka som är nu..
 
Sen varierar ju verkliga däcksbredden rätt mycket också.Jag köpte någon modell av Michelin Pilot Race 160/60 och det blev en bit över 170mm monterat på 5" fälg och tog givetvis i överallt.Pirelli slicks samt Supercorsa har hållt ganska precis 160mm däremot.
 
får nog ta mig till Ride, stans KTM firma så får dom kolla och hjälpa mig beställa nytt däck antar jag..
vad kostar det att pynta ut ett nytt bakdäck? lagligt för gatan**
 
Michelin brukar ha en extrakant som de anser ska flexa och på så vis skapa tryck mot marken (ge grepp) vid fullt nedlägg och den ställer ofta till problem, både i svingen och mot kedjan. Dock inte lika stora som du har för det ser nästan ut som du skiftat distanserna eller ekrat snett. Jag har dock tvingats skära ned den med mattkniv vid ett tillfälle då det inte räckte att addera en länk och flytta bak hjulet. Jag skulle rekomendera att du mäter hur mycket du kan flytta tillbaka hjulet. En länk på kedjan flyttar hjulet 16mm och en kugg flyttar 4mm. Ofta finns flera kombinationer med i princip samma utväxling, t ex 15/43 eller 14/41. Skulle du byta mellan dessa drevkombinationer flyttar du hjulet 12mm bakåt med samma kedja. Pumpa däcket och ställ det i vatten så ser du var det läcker.
Rekluse är en automatkoppling medan slirkoppling (anti hopping) är något helt annat. Det är snarare vad Saab kallade för frihjul.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top