Slirar på kopplingen vid varm...

Kvarna

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2007
Ort
Örebro
Hoj
Husky SM450R
Har sökt o löst alla kopplingstrådar men hittar ingen som passar mitt problem.
Har en Husky 450 motard som är relativt ny och bara gått några gånger på bana. Sista jag körde började den slira på kopplingen efter träning. Motorn var ju då också rätt varm. Eftersom det var dags ändå har jag bytt olja o filter i viss förhoppning om att det skulle hjälpa.

Kopplingen slirar nu med men först när den blir varm. Oljan är nu OKQ8 SBK helsyntet. Kopplingen verkar inte ta onormalt långt in, den slirar inte om man "duttar" till den vi pådrag på högre växlar o bara när den är varm.

Jag pratade men en mek-killa idag som kom med förslaget att överge helsyntet kan menade att kopplingen är så stryktålig på kvarnan att det med största sannolikhet skulle vara en oljefråga.

Så lite hjälp med diagnos från Er som kan skulle vara fint!

Jag har bara hört gott om SBK oljan så frågan är väl dels om Ni ändå tror på att byta till delsyntet. Om det inte är oljan är ju frågan hur sannolikt det är slita ned lamellerna på kanske 10 timmars gångtid?

Har också hört om att de kan bli "glasade" av värmen. Är det vanligt? Behövs de bytas då eller löser det sig själv? :)
 
Testa att byta olja, jag tror d är den som spökar för dig, för det är som du säger, en kopppling är inte slut efter 10 tim gångtid.
 
Har sökt o löst alla kopplingstrådar men hittar ingen som passar mitt problem.
Har en Husky 450 motard som är relativt ny och bara gått några gånger på bana. Sista jag körde började den slira på kopplingen efter träning. Motorn var ju då också rätt varm. Eftersom det var dags ändå har jag bytt olja o filter i viss förhoppning om att det skulle hjälpa.

Kopplingen slirar nu med men först när den blir varm. Oljan är nu OKQ8 SBK helsyntet. Kopplingen verkar inte ta onormalt långt in, den slirar inte om man "duttar" till den vi pådrag på högre växlar o bara när den är varm.

Jag pratade men en mek-killa idag som kom med förslaget att överge helsyntet kan menade att kopplingen är så stryktålig på kvarnan att det med största sannolikhet skulle vara en oljefråga.

Så lite hjälp med diagnos från Er som kan skulle vara fint!

Jag har bara hört gott om SBK oljan så frågan är väl dels om Ni ändå tror på att byta till delsyntet. Om det inte är oljan är ju frågan hur sannolikt det är slita ned lamellerna på kanske 10 timmars gångtid?

Har också hört om att de kan bli "glasade" av värmen. Är det vanligt? Behövs de bytas då eller löser det sig själv? :)

prova med en trögare olja.. delsyntet med trögare viskositet.. prova dig fram.
 
Tack för svar! Jag får prova det är ju en enkel första åtgärd hursomhelst!
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top