Slirar på höga växlar

Ducce Micke

Ny medlem
Gick med
2 May 2009
Ort
Eslöv
Hoj
2002-Ducati ST2
Hej!
Har märkt dom senaste dagarna när jag ger full gas att den vill slira från 3 växel och uppåt. Ligger man tex i 3-ans växel och ger full gas så börjar den slira vid 7-8000varv. Kan man se om kopplingen börjar bli dålig utan att behöva skruva ner skiten. Kopplingshandtaget kan man dra in ca 1,5cm innan den börjar slira.
Kan det vara oljan? Har nyligen byt men samma som jag hade i innan.

Mvh
Mickeninja
 
Jag har haft lite strul med slirande koppling på 4an efter typ 9-10 000 varv. Hade då castrol GPS...testade o byta olja o nu finna inga tendenser till slir alls o växlarna går i mycket bättre. Har Shell VSX 4 om jag inte minns fel nu. Kan va inbillning kanske men det är så jag uppfattar det i alla fall
 
Kolla verkstadshandboken för toleranser på lameller o stålskivor. Sen är det bara att mäta. Ligger de inom toleranserna så tvätta av lamellerna , rugga upp stålskivorna lite fint med fint slippapper o sen prova med ngn annan olja.
 
Okej ska lämna in hojen på fredag för att fixa oljeläckaget vid kopplingsarmen han plockar ju av kåpan vid kopplingen kan man då se hur det ser ut eller måste kopplingspaketet plockas isär.

Mickeninja
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top