Slirar på 3:an 4:an 5:an

ZX7R -97

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Kawasaki ZX7R
Vad göra?

När man drar ur hojen ordentligt på växlarna så slirar den på koplingen. Drar man ut den på 2:an och lägger i 3:an så slirar den och ända sättet att få det att sluta e att släppa på gasen. Likadant från 3:an till 4:an osv

Kan det ha något att göra med att man växlar för snabbt (ej troligt) :va
eller behöver den bytas/sjysteras? :confused:

Hände det plötsligt är trolig orsak brända lameller....byta. har du tur är det bara justeringen som inte är rätt inställd....

ZX7R -97 skrev:
E det något man kan se/fixa själv? :va

Självklart

Köp en kopplingskåpepackning, tappa ur oljan och öppna skiten. Byt det som behövs och skruva ihop igen.

Jag bytte bara fjädrar eftersom mina lameller inte var slitna.

Därför har jag en uppsättning nya lameller (som jag är ganska säker på passar din) till salu :)

EDIT: http://www.sporthoj.com/annonser.php?id=10018
Köper du lamellerna kan jag kopiera/scanna kopplingssidorna i Haynes till dej :banana

Last edited:
ZX7R -97 skrev:
E det något man kan se/fixa själv? :va

Du ska ha lite spel uppe i kopplingshandtaget på viren. Lagom spel är att få in en 5-krona i mellan kopplingshandtag-kopplingsfäste. Alltså cirka 3-4 mm.

Svårt att förklara, det står garanterat i manualen annars..

<micke> skrev:
Du ska ha lite spel uppe i kopplingshandtaget på viren. Lagom spel är att få in en 5-krona i mellan kopplingshandtag-kopplingsfäste. Alltså cirka 3-4 mm.

Svårt att förklara, det står garanterat i manualen annars..

Hydralkopplingar är lite svåra att spänna. Möjligt att de går att justera, jag har iaf inte hittat nån justeringsmöjlighet på min.

Det verkar mer regel än undantag att växellådor och kopplingar på Kawwan är skit. Min låter som att den ska bli ramsned när jag växlar från ettan till tvåan. Sedan slirar den på kopplingen konstant. Någon som har något förslag?

Cerchak skrev:
Det verkar mer regel än undantag att växellådor och kopplingar på Kawwan är skit. Min låter som att den ska bli ramsned när jag växlar från ettan till tvåan. Sedan slirar den på kopplingen konstant. Någon som har något förslag?

Kollat det som skrivits ovan dvs. lamellerna/fjädrarna osv?

Cerchak skrev:

Det är väl mer regel än undantag att sporthojar körs av idioter. Sök lite på forumet på t ex Yamaha och växellådor så ser du att problemen inte bara gäller Kawa, jag har inte hört att de är överrepresenterade på något vis.

Köpa nytt är säkrast. :tummenupp

Ibland så räcker det med att byta olja, min gammel suzuki blev som ny i koppling och låda när jag bytte! Blästra mellanläggen är inte heller så tokigt.

Om kopplingen slirar så är det väl inge snack om saken?

nya lammeller och fjädrar sen blir den prima igen.

eller är jag helt fel ute?

stranglefoot skrev:
Ibland så räcker det med att byta olja, min gammel suzuki blev som ny i koppling och låda när jag bytte!

Precis! Tänkte just skriva det. Vissa oljor ger problem med kopplingen i vissa hojar verkar det som. Jag har hört mycket skit om Castrol medan andra säger att det fungerar för dem.

Börja med ett oljebyte, det är enklast och billigast.

Ninjaboy skrev:
Precis! Tänkte just skriva det. Vissa oljor ger problem med kopplingen i vissa hojar verkar det som. Jag har hört mycket skit om Castrol medan andra säger att det fungerar för dem.

Börja med ett oljebyte, det är enklast och billigast.

Castrol funkade INTE på min 7:a, kopplingen började slira efter oljebytet.

Stoppa dit nya lameller/mellanskivor.

Kolla om inre korgen och tryckplattan är slitna. Är dem sjyssta är det bara sätta ihop allt, justera viren och köra. Slirar det fortfarande bör du prova en annan olja. Hjälper inte det kan du lägga i en extra mellanskiva för att öka "friktionen" och trycket på lamellerna.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT