Slirande koppling!

iM.se

Ny medlem
Gick med
20 May 2004
Hoj
TLs
Kopplingen slirar vid gaspådrag i låga varv(2500-3500), sedan när det ökar hugger det till och den får grepp igen. Ligger jag på ettan så slirar den sedan får den fäste så fort att den reser på framhjulet. Är det så det brukar börja när den är sliten?
Har aldrig känt någonting förut och nu märks det riktigt väl, den har väldigt lite fäste innan den får lite varv.
Cykeln är en TL1000s som har gått 3000 mil

Hoppas någon har lite goda ideer!

Det där är ett vanligt problem på TL1000 som har en slirkoppling (BTL - Back Torque Limiter) som inte funkar 100% på alla hojar.
Det är två kilklackar som greppar tag i varandra vi gaspådrag och släpper vid motorbroms, när klackarna släpper så slirar kopplingen. Problemet är att ytan på dessa inte alltid är så fin så när klackarna ska greppa tag igen så greppar de för tidigt och resultatet är att kopplingen fortfarande slirar.

Det finns två lösningar på ditt problem:
* Polera upp klackarna
* Sätt i grövre fjädrar

Men det kan ju också vara en sliten koppling...

Det är möjligt att jag har en koppling liggandes till en TL. Jag tar med den till Tullinge på Lördag om du vill.

Tack till er som svarade, jag följde 303:s råd och bytte fjädrar i kopplingen. Köpte en sats Barnett fjädrar och skruvade fast och vips så var gnället över, nu är hon lika vild och galen som förr. :)
/F.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...